חדשות    

ייצוגית נגד קוקה-קולה: זה פשוט יקר מדי

עוד תביעה ייצוגית נגד קוקה-קולה על ניפוח מחירים. בקשה לאישור התביעה ב-299 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט

הקולה יקרה לכם מדי? לא רק אתם חושבים ככה. בקשה לאישור תביעה ייצוגית ב-299 מיליון שקל נגד החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, בעלת הזיכיון בישראל לייצור משקאות קוקה-קולה, הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז. התביעה דנה בבקבוקי 1.5 ליטר לצריכה ביתית, לא מקוררים.

על פי התביעה החברה "מנצלת לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בשוק הקולה וגובה כביכול מחירים מופרזים באופן שעלול להפחית תחרות בעסקים או לפגוע בציבור. לפי ממצאי חוות דעת מומחה מטעם המבקש, בשלוש השנים האחרונות משקה הקוקה-קולה מתומחר בממוצע של 2.10-2.31 שקלים ביתר לבקבוק לעומת המתחרים: פער ממוצע של כ-61% בהשוואה לפפסי קולה ו-76% בהשוואה לאר-סי קולה".

חברי הקבוצה מוגדרים כ"כל מי שרכש בקבוקי קוקה-קולה 1.5 ליטר, ממאי 2016 ועד לפסק דין". עוד נכתב בתביעה, כי "הבקשה מוגשת בהמשך לבקשה שהוגשה למחוזי מרכז ושאושרה בינואר 2019 ביחס לקבוצה אחרת מזו שלגביה מוגשת בקשה זו".

על החלטת האישור הוגש ערעור לעליון על ידי החברה המרכזית ונקבע דיון לנובמבר. העליון קבע  שלא יהיה יעיל להמשיך לנהל את הייצוגית שאושרה בינואר 2019 במחוזי-מרכז כל עוד בקשת רשות הערעור תלויה ועומדת. לפיכך הורה על עיכוב ביצוע בייצוגית שאושרה.

החברה המרכזית בתגובה: ״הבקשה ממחזרת טענות שמצויות בערעור בעליון על אישור בקשה לדון בייצוגית אחרת באותו נושא בדיוק. קבלת הערעור תסתום את הגולל אף על הבקשה הזו".

בפסק דין קודם נכתב:

"המבקש הצליח להעמיד תשתית ראייתית לכאורית המבססת חשש שלא נסתר לקיומו של פער משמעותי בין תמחור המוצר בפועל לבין תמחור מבוסס עלויות".

אז קבע השופט כי יש הוכחות לכך שהחברה מחזיקה כח שוק משמעותי בענף ושומרת על נתח שוק יציב של 90% וכן, שהתובע הצביע על ראיות לכאוריות בדבר תמחור שאינו מבוסס עלויות, זאת במיוחד לנוכח פער המחירים ביחס למתחרות המייצרות מוצרים דומים, מבלי שסופק הסבר משכנע בגינו, ומבלי שהחברה סיפקה נתוני אמת שיש בהם כדי לסתור ראיות לכאוריות אלה. "במצב דברים זה בו הודגם כוח שוק משמעותי וחשש לתמחור שאינו מבוסס עלויות, ובשים לב לנטל ההוכחה המוטל על המבקש בשלב של בקשה לאישור תובענה כייצוגית, הגעתי למסקנה כי יש מקום לאשר את ניהול התובענה כייצוגית". כתב השופט בהחלטתו.

השוואת מחירי שישיית קוקה קולה זירו – היכן הכי משתלם לקנות? וכמה זה עולה?

פיקדון מובנה על קוקה קולה

לעשות קניות בסופר דרך האינטרנט – כמה עולה? ואיפה זול?