חדשות    

ינואר 2012: האטה בשוק המשכנתאות

המשך ההאטה בשוק המשכנתאות ושוק הדירות למגורים. מנתונים של בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות שנתנו הבנקים למשכנתאות בחודש ינואר 2012 ירד ל-3.03 מיליארד שקל, בהשוואה ל-3.21 מיליארד שקל בחודש דצמבר 2011 – ירידה של 5.6%. ביחס לשיא שנרשם באמצע 2011 מדובר בירידה בהיקף המשכנתאות של כ-40% (בחודש מאי 20111 נלקחו משכנתאות שיא בהיקף של 4.8 מיליארד שקל).
היקף המשכנתאות בריבית משתנה הסתכם בחודש ינואר 2012 ב-2.26 מיליארד שקל, בהשוואה ל-2.4 מיליארד שקל בחודש הקודם, ועדיין – הרוב הגדול של המשכנתאות נלקח בריבית משתנה. בנק ישראל אמנם מנסה להזיז את הציבור מריבית משתנה , הוא הגביל בשנה שעברה את לקיחת המשכנתאות בריבית פריים לשליש מהיקף המשכנתא הכולל, אבל הוא בעצם גרם נזק גדול ללווים (לוקחי המשכנתאות), מכיוון שהתברר שלא רק שהמשכנתאות בריבית הפריים היו זולות אבסולוטית אז, אלא שהם הפכו להיות זולות יותר, על רק הפחתת הריבית. במילים אחרות, בנק ישראל ניסה לעזור לציבור ולהרחיק אותו מריבית משתנה שעלולה לעלות (בתקופה של עליית ריבית), אבל בפועל בנק ישראל הזיק לציבור, ההגבלה של פריים עד שליש מהיקף המשכנתא ייקרה את המשכנתא משמעותית, ומה גרם לייקור – בנק ישראל שהפחית את הריבית. אבסורד גדול, אבל הציבור בכל זאת מעדיף את הריבית המשתנה והוא לוקח משכנתאות אחרות (לא פריים) עם אלמנטים של ריבית משתנה.
השאלה, אם אפשר להסיק משהו מהיקף המשכנתאות על שוק הדיור, וזה ממש לא בטוח. אולי ניתן לשער שעדיין חלק גדול מהרוכשים הפוטנציאלים ישבו בינואר על הגדר, אבל ירידת המחירים שהיתה כאן רק כמה חודשים, הולכת ודועכת – הריבית נמוכה מאוד (ובנק ישראל כאמור מוזיל אותה בהתמדה) וזה גורם למתנדנדים לרדת מהגדר לקחת משכנתא זולה ולרכוש דירה; והקבלנים הפחיתו את קצב בניית הדירות כך שההיצע הדירות עלול בטווח הבינוני להידלדל. הציבור נבון, אבל מבולבל – הוא עוקב אחרי הסימנים האלו, והוא מבין שאין לו באמת הנהגה שמסוגלת לטפל בצורה נחרצת במחירי הדירות, אבל הוא גם מקבל נתונים על האטה, היצע דירות נוכחי גדול, מכרזי קרקעות גדולים של משרד השיכון, ומומחים שמעריכים שהירידות יימשכו, אם כי, כמעט כולם תמימי דעים שצפויה ירידה מתונה עד יציבות בשוק הדירות השנה.