חדשות    

יקודמו במסלול המהיר: 12 אלף יחידות דיור ייבנו בקרית שמונה ובאופקים

מעודכן ל-12/2023

12 אלף יחידות דיור חדשות עומדות להיבנות בעיר קרית שמונה בצפון ובעיר אופקים  בדרום. זאת לאחר שוועדת שרים לענייני פנים שירותים תכנון ושלטון מקומי, הכריזה בישיבתה על 2 מתחמים מועדפים לדיור שהוגשו ע"י רשות מקרקעי ישראל ויקודמו במסלול המהיר בותמ"ל.
שני המתחמים, קרית שמונה – הרחבה דרומית ואופקים – דרום מערב, צפויים להוביל לחיזוק משמעותי של שתי הערים, המשך תנופת הפיתוח והבינוי בפריפריה ומענה למצוקת הדיור בישראל. משמעות ההכרזה היא כי ניתן יהיה לקדם ולאשר את התוכניות במתחמים אלו במסלול תכנון ייעודי וממוקד בוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים.

במסגרת החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים, משרד הבינוי והשיכון המליץ על תוספת של כ12 אלף יחידות דיור למגורים בקרית שמונה ואופקים שאושרה ע"י ועדת שרים לענייני פנים שירותים תכנון ושלטון מקומי; בקרית שמונה הוכרז מתחם בסמוך לתחנת הרכבת הארצית המתוכננת, עם תוספת של כ-2,000 יח"ד ושטחי תעסוקה במטרה להוביל לפיתוח משמעותי במרקם העירוני הקיים בעיר; באופקים הוכרז מתחם עם תוספת של כ-10,000 יח"ד למגורים, תעסוקה ומבני ציבור, זאת במסגרת תנופת הפיתוח והבינוי בעיר בשנים האחרונות.

תוכניות המתחמים מקודמות ע"י רשות מקרקעי ישראל:

'מתחם קרית שמונה – הרחבה דרומית' ממוקם בשכונה ממזרח לאזור התעשיה הדרומי של קרית שמונה, דרומית לכביש 9779 ומתפרש על שטח של כ-1,702 דונם. המתחם בעל פוטנציאל לחיזוק העיר והפריפריה באמצעות תוספת מגורים ותעסוקה סביב הקמת תחנת רכבת   חדשה אשר תאפשר פיתוח משמעותי בתוך המירקם העירוני הקיים. המתחם מהווה המשך לרובע המגורים המתוכנן במסגרת תכנית הרובע המזרחי – רובע נחלים המקודמת בימים אלו בחלקו הצפוני של הכביש. המתחם יכלול תוספת של כ-2,000 יח"ד, תוספת לאזור התעסוקה הקיים  בכ-612 דונם, מבני ציבור ומרכז תחבורה שיכלול גם תחנת רכבת. מועד צפוי לאכלוס 2028. התוכנית מתוכננת ע"י אדריכל עפר קורין ממשרד "קורין יחיאל אדריכלים בע"מ".

 'מתחם אופקים – דרום מערב' ממוקם בדרום מערב העיר אופקים, דרומית לישוב המתוכנן דניאל ומתפרש על שטח של כ-7,347 דונם. הרחבת המתחם החיוני נועדה להבטיח את המשך החיזוק והפיתוח בעיר וכמענה לגידול הדמוגרפי שלה והן כפתרון למצוקת הדיור. בתוך כך, המתחם אמור  לכלול תוספת של כ-10,000 יח"ד בצפיפות ממוצעת של 18 יח"ד לדונם נטו, תעסוקה כ-150,000 מ"ר, מסחר, מוסדות ומבני ציבור. תכנון המתחם בוצע כך שיאפשר חיבור והמשכיות של מערך הכבישים העירוני הקיים למרקם הבנוי הכולל אזור תעסוקה, מגורים ושטחים פתוחים. העיר אופקים נמצאת בתנופת פיתוח משמעותית בשנים האחרונות, במסגרתה אושרו מספר מתחמי מגורים בותמ"ל. במקביל, רמ"י מקדמת בעיר שני מהלכי תכנון, תכנית אב להתחדשות עירונית לעיבוי וחיזוק המרקם הקיים עם תוספת של כ-1,000 יח"ד וכן הרחבה נוספת של שטח העיר במתחם זה במטרה להבטיח את המשך הפיתוח בעיר לטווח הארוך. מועד צפוי לאכלוס שנת 2025.

שר הפנים, משה ארבל: "דוקא היום בעוד העיר קרית שמונה מפונה בינתיים ממשלת ישראל מאשרת תכנון מהיר לאלפי יחידות דיור בקרית שמונה ואופקים שיביאו פתרונות דיור בר השגה גם לחיילי צה״ל שנלחמים בגבורה בצפון ובדרום. אנחנו כאן כדי להישאר״.

שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף: ״דווקא בזמן הזה שאופקים וקרית שמונה נמצאות בקו העימות, ומתוך אמונה שלמה ובטחון שאלו עתידות להיות הערים הבטוחות ביותר, אני שמח להכריז על הקמתן של שתי השכונות החדשות שיכללו 12,000 יחידות דיור חדשות – חיזוק של עשרות אלפי תושבים חדשים. הנחתי את רמ״י לעשות הכל ולקדם את הרחבת וחיזוק הפריפריה, חיבורה למרכז הארץ, בד בבד עם מתן תמריצים להבאת זוגות צעירים. כל אלו, יביאו לשיגשוג ופריחה של הפריפריה״.

ינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אני מברך על אישור ועדת השרים את התכניות שרמ"י מקדמת במסלול מהיר על מנת שנוכל לקדם בניה לאחר המלחמה ו לחזק את הישובים  להפריח את הדרום ואת הצפון. החלטות אלו מהוות רוח גבית חשובה לחיזוק ושיקום הישובים העירוניים שנמצאים בקו החזית. אני מאמין שישובים אלו ימשכו אליהם משפחות רבות שיביאו לשגשוגם וחיזוקם.

עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל בירכה על החלטת ועדת השרים וציינה כי "הכרזה על מתחמי רמ"י בקריית שמונה ואופקים כמתחמים לקידום במסלול מהיר מהווה בשורה גדולה ובפרט לאור הצורך בחיזוק ערים אילו בעת הזו. מדובר בתוספת של 12,000 יח"ד חדשות בתמהילי דיור מגוונים, לצד אזורי תעסוקה חדשים, פעילויות מסחר ומבני ציבור. רמ"י רואה את חיזוק יישובי הדרום והצפון כיעד עליון ותמשיך לתכנן אזורים אילו על מנת לחזקם ולתרום לשגשוג ולפיתוח שלהם".