חדשות    

כחלון דוחה את הביקורת: " הפתרון הוא לא רק מחיר למשתכן

יש עוד שתי זרועות חשובות – דירה להשכיר, שיש בה 65 אלף יח"ד בקנה, והתחדשות עירונית,

שר האוצר משה כחלון נשא דברים בכנס סיכום פעילות הממשלה היוצאת בתחום הנדל"ן, שנערך בבית הספר לנדל"ן בקריה האקדמית אונו.

בין הדברים שאמר:

" נשיא התאחדות הקבלנים אמר – 'לפני מחיר למשתכן חגגנו'. מה זאת אומרת? מי שילם על החגיגה? אתם, שהלכתם לקנות דירות. מנכ"ל חברת אזורים אמר לפני שבועיים ש'צריך לעשות הכל כדי שכחלון לא יהיה שר האוצר הבא', שייפסק מחיר למשתכן וש'נחזור להרוויח'. מנכ"ל מליסרון, חברת הקניונים, אומר בגלוי מול המצלמות – 'בוא נעשה הכל על מנת שכחלון לא יהיה שר האוצר הבא, אז נוכל להרים את המחירים באונליין ולהרוויח יותר

הוא לא חסך את שבטו גם מראשי הבנקים:

ראשי הבנקים אומרים 'כחלון לא יהיה? נחזור להרוויח'. מי שמנסה לשמור על האינטרסים של הציבור הופך לקורבן של כוחות אדירים"

עוד אמר על מחיר למשתכן:

. ,הפתרון הוא לא רק מחיר למשתכן, הוא היה חוסם עורקים לדימום. פעם, את הדירות החדשות קנו המשקיעים, היום הזוגות הצעירים רוכשים אותן. כל השוק השתנה, הזוגות הצעירים יותר פעילים בשוק הדיור והמשקיעים צנחו במספרים חסרי תקדים. כשהגעתי הם היו 30%, והיום הם 15%. מחיר למשתכן הרגיע את השוק, אבל יש עוד שתי זרועות חשובות – דירה להשכיר, שיש בה 65 אלף יח"ד בקנה, והתחדשות עירונית, שצריכה לקבל דחיפה חזקה מאוד בקדנציה הבאה".

"זה התחיל, שמנו המון משקל על מחיר למשתכן כדי לעצור את הדימום. עכשיו, כדי להוביל פתרון לדיור עד הסוף, נצטרך לחזק התחדשות עירונית והשכרה ארוכת טווח".

הוא התייחס גם למספר המועט של התחלות הבנייה והאשים את הביקוש ולא את ההיצע:

"ש עובד על היצע וביקוש, הקבלנים לא בונים כי הם תקועים עם דירות, והיות שהביקושים ירדו – הם מתאימים את עצמם לשוק. מצד שני, אחת הבעיות הגדולות שיצרו את משבר הדיור הוא חוסר בתכנון, ומחסור מוליד ביקושים. היום יש לנו מלאי תכנוני, השנה תכננו 130 אלף יחידות"

בכנס הושמעה ביקורת על כך שרבים מהרוכשים אינם גרים בדירות:
על כך אמר בני דרייפוס, מנכ"ל משרד השיכון:

אנחנו כמדינה לא יכולים לקבעו כללים שאי אפשר לאכוף. ידענו שנקבל ביקורת, אבל אמרנו שאם האלטרנטיבה היא לתת או לא, אז עדיף לתת ולחטוף. יכול להיות שאפשר לשכלל את השיטה, אבל אין לנו עניין לייצר תוכנית מאוד מורכבת לתפעול, בדברים שאנחנו יודעים שאנחנו חלשים בהם העדפנו לא להכניס ראש בריא למיטוה חולה

הוא התייחס גם לפערים בהטבות בין אזורי הביקוש לפריפריה:

אנחנו בודקים את עצמבנו השכם וערב. אפשר לעשות את זה יותר שוויוני, אבל אני רוצה להגיד עוד משהו – מחיר למשתכן היא היחידה שמשתווה לשוק הפרטי. למעלה מ-140 אלף אנשים נרשמו"

על הביקורת שמחירי הדירות לא ירדו משמעותית השיב

". יש פה שינוי מגמה, השוק הפך משוק של קונים לשוק של מוכרים, ועד שמגמות כאלו מחלחלות לשטח לוקח זמן. אני משוכנע שהמגמה הזו כאן כדי להשאר"

תוכנית מחיר למשתכן נכשלה

יעד הגירעון: כחלון טוען שעמד בו אך הצמיחה ירדה והוצאות הממשלה עלו