חדשות    

כיצד מחיר מתכת הפלדיום עקף את הזהב

בשני השבועות האחרונים עלה מחיר מתכת הפלדיום ב-25%.  בשנה כמעט הכפיל את עצמו, ובמחיר של 2,500 דולר לאונקייה עקף את מחיר הזהב. רק הרודיום הגיע להישגים טובים יותר, עם עלייה של 200% השנה.

פלדיום הוא מתכת רכה לבנה והוא מזכיר פלטינה, הוא אינו נכתם כשנחשף לאוויר ויש לו את נקודת ההיתוך הנמוכה ביותר בקבוצת הפלטינה. פלדיום הוא מתכת נוחה לריקוע כאשר מחממים אותה, ברגע שהוא מקורר הוא חוזר להיות קשיח. 

פלדיום משמש לכמה דברים בתעשייה: למשל לסגסוגות פלדיום עבור ייצור תכשיטים. גם "זהב לבן" היא סגסוגת שמכילה זהב ופלדיום. עוד פלדיום משמש כאמצעי לטיהור מימן, מכיוון שהוא מסוגל לפעפע דרכו כשמחומם. לפלדיום אף שימושים ברפואת שיניים, ייצור שעונים, מצתים במטוסים ועוד.

ובעיקר משמש לממיר הקטליטי, רכיב בצנרת הפליטה במרבית כלי הרכב. רכיב זה ממיר את הגזים ברכב למזהמים פחות, בעיקר ברכבי בנזין והיברידיים

למה הפלדיום מתייקר

בקצרה, הביקוש לפלדיום גדל מאוד לעומת האספקה שלו, ויש מחסור בחומר תקופה ארוכה. למעשה ב-2019 התפוקה נמוכה מהביקוש זה 8 שנים רצופות.

כמוצר משנה של פלטיניום לכורים יש פחות גמישות להגביר את התפוקה שלו. והתפוקה תרד אף פחות. כך בדרום אפריקה, האחראית ל-40% מהאספקה העולמית, אומרים כי כל  תפוקת המתכות מקבוצת הפלטינה  – כולל פלדיום – ירדה ביותר מ-13% בשנה.

למה הביקוש גדל

הביקוש לפלדיום גדל בעיקר בתעשיית הרכב, מכמה סיבות. בכל העולם, ובעיקר בכלכלת סין הגדולה, מהדקים את הרגולציה על כלי רכב מזהמים. סיבה נוספת היא שערויית הדיזל בפולקסווגן.

אוליבר שמידט, מנהל בפולקסווגן, הודה במסגרת הסדר טיעון במעורבותו בהונאת הרשויות והצרכנים בארה"ב, בתוצאות מבחני הפליטה של רכבי יצרנית המכוניות הגרמנית. בעקבות השערורייה צרכנים עוברים מרכבי דיזל המשתמשים בפלטיניום להפחתת המזהמים לרכבי בנזין המשתמשים בפלדיום.

נראה שגם לשלב הראשון בהסכם הסחר בין ארצות הברית לסין יש השפעה על המחירים. הסוחרים מקווים שהסכם הסחר ישפיע לטובה על הצמיחה העולמית ויאט את ההידרדרות במכירת כלי הרכב הסיניים.

 

איך בוחרים טבעת נישואין וכמה זה עולה

הזהב ממשיך לשבור שיאים: שבר שיא של שש שנים