מדריכי צרכנות    

איך בוחרים טבעת נישואין וכמה זה עולה

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-06/2019

טבעת נישואין היא לא סתם עוד תכשיט, היא מגלמת בתוכה הבטחה לעתיד איך בוחרים את הטבעות שתקשט את אצבעך מעתה ולנצח וגם תהיה כשרה כדת משה וישראל? התשובות בכתבה  

טבעת נישואין משמשת בדתות ותרבויות רבות סמל למחויבות שנטלו על עצמם בני הזוג בבחירתם למסד את יחסיהם. בניגוד לטבעת האירוסין שאותה בוחר החתן – עם או בלי עזרה – ומעניק לכלה בהפתעה, הפעם האחריות לבחירת הטבעות מוטלת על שני בני הזוג, כלומר על הכלה.

 

אם בטקס האורתודוקסי הטבעת מסמלת את מעשה הקניין של האישה על ידי הגבר (ומכאן השאלה, "שווה פרוטה?"), בטקס שאינו אורתודוקסי, גם הכלה יכולה לקדש את החתן בטבעת כסמל להתחייבות ההדדית – וכך הטקסיות שבמנהג החלפת הטבעות מקבלת משמעות שוויונית ומודרנית יותר (אם כי לא פחות יהודית).

 

המסורת היהודית קובעת שעל החתן לקדש את הכלה בטבעת עגולה שאותה רכש בכספו לעיני שני עדים. על הטבעת להיות עשויה מחומר אחד בלבד, זהב או כסף, ללא שיבוץ אבנים או יהלומים. זאת כדי שהכלה לא תעניק חשיבות יתר לערכה החומרי של הטבעת והאבן היקרה.

ואם חשבתם לעצמכם שבחירת טבעת נישואין היא עניין של מה בכך – כי הרי "כולה חישוק מזהב, כמה זה כבר יכול להיות מסובך?" – חשבו שנית. מסתבר שבחירת הטבעת הנכונה, כזו שתואמת את כל כללי ההלכה וגם תהיה נוחה ומתאימה, היא עניין שצריך להתמצא בו ולהקדיש לו זמן ומחשבה. בכתבה שלפניכם כמה טיפים חשובים שיסייעו לכם להפוך את הבחירה לקלה הרבה יותר.

 נוחות

בעת בחירת הטבעת עולות שאלות בנוגע למחיר, עיצוב, אופנתיות ועוד. אולם באופן אירוני למדי, הפרמטר החשוב ביותר בטבעת הנישואין מבחינת האישה הוא קודם כל הנוחות. הרי מדובר בטבעת שהיא תענוד במשך שנים, ולכן עליה להיות נוחה לביצוע פעולות יומיומיות. טבעת גרנדיוזית ויפה שאיננה נוחה עלולה להיות נטל. לשמחתכם, אין צורך להתפשר. ישנן טבעות נישואין יפהפיות שהן נוחות ואופנתיות לא פחות.

לכן, כשאתם עומדים לבחור טבעות נישואין, בחרו תחילה כמה דוגמאות ובקשו מן הצורף להכין עבורכם טבעת לניסיון. זוהי טבעת פשוטה שהכלה יכולה לענוד אותה כמה ימים, שזהה לטבעת הנישואין שברצונכם לרכוש, וכך תוכל הכלה לעתיד לדעת אם הטבעת מתאימה לאצבעהּ או לא.

מהי טבעת "כשרה"?

על פי ההלכה, על טבעת הנישואין להיות פשוטה ללא חריטות, ריקועים או גימורים, עשויה מחומר אחד, זהב לרוב; ללא אבנים ובקוטר בינוני שבין מילימטר אחד – לשלושה. ניתן לצרף ולהרכיב על טבעת נישואין אבנים טובות, אולם חובה על החתן ליידע את הכלה בדבר שווי האבנים. ביהדות ישנה מחלוקת לגבי שאלת צירוף האבנים כאשר המקלים מתירים ואילו המחמירים אוסרים על כל קישוט ועיטור על הטבעת.

לפי הנוהג, על החתן לרכוש טבעת נישואין בכסף מלא ומזומן (לא בהמחאות ולא בכרטיס אשראי) על מנת שלא יהא כל חשש שמוכר הטבעת לא קיבל תמורה מלאה בעדה. במהלך טקס החתונה עצמו, נוהג הרב לברר עם החתן אם הטבעת נקנתה על ידו בכסף מלא על מנת להסיר כל ספק, ולו הקל שבקלים.

האם להוסיף אבן?

אחרי שבחרתם בטבעת נוחה, עליכם לבחור אם ברצונכם להרכיב אבן על הטבעת עצמה. אם בחרתם כך, ההמלצה היא לרכוש אבן יהלום, כיוון שמדובר באבן חזקה שאינה נשרטת ועמידה בפני פגעי הזמן. אבן חזקה לא פחות היא אבן הספיר. כדאי לבחור באחת משתי האופציות הללו ולהימנע מפשרות שכן הזמן עלול להוכיח שהבחירה אולי הייתה זולה אך בחשבון הסופי – שגויה. כמו כן, נהוג להוסיף גימורים וריקועים שונים על החלק החיצוני של הטבעת. עם זאת, לפי הדת היהודית, כדאי לחרוט על חלקה הפנימי של הטבעת על מנת לשוות לטבעת מראה צנוע ככל הניתן, וגם זאת רק לאחר טקס הנישואין, כדי להבטיח את כשרות הטבעת במהלכו.

 אפשר גם שתיים

ישנם זוגות אשר בעקבות ההחמרה ההלכתית בוחרים לרכוש שתי טבעות: אחת לחתונה ואחת כדי לענוד לאחריה, טבעת נישואין מפוארת שניתן לצרף לה אבנים טובות, חריטות, ריקועים ועוד. חשוב לדעת כי מבחינה הלכתית, טבעת נישואין אשר עוברת שינויים לאחר החתונה עצמה, מפסיקה להיות טבעת נישואין כשרה. עם זאת, זוגות המקפידים פחות בענייני הלכה ודת, משנים לעיתים את הטבעת לאחר טקס הנישואין.

טבעת נישואין לחתן

רוב הגברים מעדיפים טבעת זהובה פשוטה ודקה משיקולים פרקטיים של נוחות יומיומית. ישנם שלושה סוגי מתכות עבור טבעת: זהב צהוב, זהב לבן וזהב אדום. הפופולארי ביותר הוא הזהב הצהוב. סוגי מתכות אלה תקפים גם עבור טבעת לאישה.

כל הנוצץ – זהב: איכות, צבע ומבנה

על מנת שהטבעת תישמר מפגעי הזמן, רצוי לבחור בטבעת זהב איכותית. אחוז הזהב הגבוה ביותר הוא 24 קראט (זהב טהור), והנמוך ביותר – 9 קראט בלבד. ההמלצה היא לבחור לטקס החתונה בטבעת 24 קראט – שכל כולה עשויה זהב והיא מתאימה לדרישת ההלכה שלא לערב מתכות, וטבעת זהב 14 קראט להמשך החיים, היות שמדובר בטבעת שבה מעורבים גם חומרים אחרים שמקנים לה קשיחות, חוזק ועמידות.

זוגות רבים נוהגים כיום לבחור בזהב לבן 14 קראט או 18 קראט, שכן הוא משתלב היטב עם הטבעות על היד. עם זאת, כדאי להתאים את סוג הזהב לגוון העור. בנוסף, יש להתחשב במבנה האצבע וכף היד ולהחליט לפיו על רוחב הטבעת (בין 1 ל-3 מילימטרים). כדאי להימנע מבחירה בטבעת דקה מאוד שכן עלייה במשקל הגוף עלולה להביא לכך שהטבעת לא תתאים למבנה האצבע.

לסיכום, כדאי לבחור בטבעת שאתם מתחברים אליה ומרגישים שתוכלו גם להתגאות בה וגם להרגיש בה בנוח עוד שנים רבות.

כמה זה עולה?

כאמור, תכשיטי זהב מיוצרים מערבוב זהב טהור עם מתכות אחרות. מספר הקראט מעיד על אחוז הזהב הטהור בתכשיט. בישראל, בין 9 קראט ל- 24 קראט (זהב טהור). ריכוזי הזהב המקובלים הם 14 ו-18 קראט. ככל שהקראט גבוה יותר כך הסגסוגת רכה יותר וצהובה יותר.

זהב בגוונים אחרים הוא סגסוגת של זהב עם מתכות המעניקות צבעים שונים. כך למשל, הזהב הלבן שהפך פופולארי מאוד בשנים האחרונות, מורכב מזהב ומתכות בעלות בוהק לבן כפלדיום או ניקל. זהב בגוונים שונים יקר יותר בדרך כלל שכן עיבודו מורכב יותר.

מחירה של טבעת זהב נע בין 200 שקל לכל הפחות עבור טבעות חלקות וקלות, לבין כמה אלפי שקלים עבור טבעות מיוחדות ומעוצבות. וכן, המחיר תלוי מאוד במקום בו אתם קונים.

טבעות כסף זולות משמעותית מזהב (80-600 שקל). כסף נוטה להשחיר מהר יותר, אך ניתן להשיב את הצבע המקורי באמצעות ליטוש מחודש.

מתי כדאי לפתוח חשבון משותף ומתי נפרד?

באושר ועושר: הסכם ממון – מה זה אומר והאם כדאי לעשות?