מדריכי צרכנות    

סיי צ'יז: איך בוחרים צלם לחתונה וכמה זה עולה?

מעודכן ל-06/2019

תמונה אחת אולי שווה אלף מילים, אבל אלבום חתונה שווה… הרבה יותר אז איך תבחרו את  הצלם המושלם ליום הגדול שלכם? במדריך שלנו תמצאו כמה טיפים טובים

אחרי שהחגיגה תיגמר, האורחים ילכו הביתה והצ'קים יופקדו בבנק, המזכרת היחידה שתישאר לכם מהיום הגדול בחייכם היא התמונות. אבל איך בוחרים את הצלם או הצלמת שיתאימו לכם וישמרו את זיכרונותיכם בצורה מושלמת? מה צריך לעשות לפני שבוחרים צלם לחתונה, והכי חשוב- ממה צריך להיזהר כשבוחרים צלם?

בכתבה שלפנייך תמצאי כמה עצות וטיפים שיקלו עליכם את הבחירה.

איך מתחילים?

הקליק עם הצלם הוא החשוב ביותר. אחרי הכול, הוא ילווה אתכם בכל ההכנות של סידור השיער והאיפור, ויהיה עד לכל ה"תאונות" הקטנות, דמעות התסכול וההתרגשות וגם לכל רגעי הקסם שאסור לפספס. ברוב המקרים הוא יראה את הכלה המוכנה הרבה לפני החתן וייסע אחריכם לצלם את רכב הכלולות. הוא זה שיתפוס את המבטים האוהבים והחיוכים הקטנים וינציח אותם לעד עבורכם ועבור הדורות הבאים. הצלם הוא גם הספק היחיד שאיתו תיפגשו שוב ושוב אחרי היום הגדול – לבחור את התמונות הטובות ביותר ולקבל את התוצאה המוגמרת. אז איך מוצאים את האדם הנכון, שיהיה גם מוכשר וגם נעים, גם רגיש וגם אמנותי, גם ספונטני וגם ידע לביים ברגעים הנכונים? טוב ששאלתם.

אל תסתפקו במראה עיניים: חפשו המלצות

בעידן הרשתות החברתיות של היום זה כבר הפך לנוהל הרגיל – רוב הזוגות בוחרים צלם לחתונה על פי המלצות שהם קראו בקבוצות הפייסבוק או באתרי אינטרנט שונים, או מקבלים המלצות מהחברים שכבר התחתנו. ובכל זאת, נזכיר לכם: לא לוקחים צלם בלי המלצות קודמות, במיוחד כשמדובר בצילום החתונה שלכם. גם אם ראיתם עבודות של הצלם באינטרנט, חשוב לשמוע מלקוחות קודמים על החוויה שהייתה להם עם הצלם.

עבודות קודמות של הצלם

חשוב להסתכל על עבודות קודמות של הצלם, מחתונות אחרות, כדי לראות שאתם אוהבים את העבודות שלו, אבל גם כדי לוודא שהסגנון שלו מתאים לשלכם. יש צלמים שמעדיפים לצלם בצורה מאוד אותנטית וטבעית, ויש צלמים שיעדיפו לצלם בצורה מלאכותית ומבוימת. בקשו ממנו לשלוח לכם מספר תמונות שממחישות את איכות התמונה, את העין החדה שלו ואת המקצועיות שבה הוא מצלם. בסופו של דבר אתם רוצים תמונות שיזכירו לכם בדיוק איזה אורחים באו לחגוג אתכם, איך ההורים שלכם נראו באותו היום וגם מי מהם הזיל דמעות בחופה. מיד אחרי שתבחרו צלם לחתונה, הקפידו לשמור תמונות שהוא צילם ושאתם אוהבים ותשלחו לו כדי שהוא יבין את הכיוון שלכם.

אז במה צריך להתמקד כשמסתכלים על עבודות קודמות? כדאי להסתכל גם על כמה עבודות שונות של הצלם , וגם לבחון תמונות מהחלקים השונים של החתונה:

  • חשוב לראות עבודה מהתחלה ועד הסוף באותה חתונה. ככה תוכלו לקבל אינדיקציה של מה שהצלם יודע להשיג לאורך כל האירוע.
  • שווה לראות כמה אלבומים שונים וגם סרטוני וידאו, כדי להבין עם אילו צלמי וידיאו הוא עובד ומה תוכלו לקבל ממנו בסוף.
  • רצוי לראות צילומים של לפחות שתיים-שלוש חתונות ולא רק תמונות של חתונה אחת שבה הכול היה מושלם והלך חלק, כי הזוג ידע להצטלם בקלות. כשתראו כמה עבודות שונות תוכלו לוודא שיש עקביות ברמה של הצלם.
  • צלמים טובים לרוב נצמדים לסגנון צילום מסוים שמאפיין אותם. יש צלמים שאוהבים את סגנון הווינטג' של פעם ויש כאלה שאוהבים תאורה מלאכותית. יש הנוטים לביים ויש כאלה שמעדיפים לתת לדברים לקרות. מומלץ לשאול את הצלם מה הנטייה שלו ומה הוא אוהב לעשות, כדי לראות שזה מותאם לסגנון שלכם ולמה שאתם מצפים לו ביום החתונה.

דייט ראשון: קבעו פגישה אישית עם הצלם

חשוב לקבוע עם הצלם פגישה שבה תכירו אותו באופן אישי ותרגישו את ה'וויב' ביניכם, את ההבנה ואת ההתאמה בין מה שאתם רוצים לבין מה שהוא יכול לצלם. אם הצלם נראה לכם מקצועי, רציני ובעל אנרגיה טובה – זכיתם! זה הולך להיות הצלם שלכם בחתונה.

לאחר שקיבלתם את ההחלטה, רשמו לפניכם את הפרטים הקטנים אך החשובים:

  • אם מדובר בחברת צלמים המעסיקה יותר מצלם אחד, ודאו שהצלם עימו נפגשתם וזה שאת עבודותיו ראיתם, הוא אכן הצלם שיגיע לצלם את החתונה שלכם.
  • גיבויים – ודאו שהצלם מתחייב לציוד גיבוי במקום האירוע, לגיבוי תמונות במהלך כל האירוע על לפטופ ובסיום האירוע שכל התמונות נצרבות על דיסק ולא נשארות כחומר גלם וגיבוי הולם לצלם עצמו במקרה חירום.
  • צפייה מוקדמת – יתרונו של הצילום הדיגיטלי הוא הורדת מפלס הסקרנות ורבים מהצלמים מעבירים את התמונות מהצילומים המקדימים ישירות למסכי האולם, הרבה לפני שלב האלבום. כמו כן, אפשר לקבל למחרת האירוע חלק מהתמונות, מה שהופך את ההמתנה לשאר החומר המצולם לקלה יותר.
  • מה כלול – בדקו בדיוק מה כלול בעסקה ומה ייחשב כתוספת המצריכה תשלום נוסף. עסקה בסיסית תכלול לרוב מספר קבוע של תמונות מודפסות, כשכל תמונה נוספת כרוכה בתשלום. צלמים רבים מציעים כחלק מהעסקה הבסיסית גם אלבומים דיגיטליים קטנים להורים ואלבום דיגיטלי גדול לכם. תבררו כמה הגדלות ניתנות לכם; כמה צריבות של דיסקים תוכלו לקבל, ודרשו גם דיסק למחשב המכיל את כל התמונות. ודאו שאיכות התמונות בדיסק היא איכות הדפסה (איכות הדפסה היא של 4 מגה פיקסל בצילום ומעלה) ולא איכות ירודה שבגינה תיאלצו לבקש מהצלם הדפסה של תמונות נוספות.

רמת המחירים של צלם החתונה

לפני שאתם ממהרים לסגור חבילה עם הצלם שהכי אהבתם, חשוב לעשות קודם סקר שוק ולהבין את המחירים. שימו לב, אם הצלם שבחרתם נתן לכם מחיר זול מדי ביחס לאחרים – זה יכול גם להיות סימן לא טוב.

רמת המחיר של הצלם אמורה להתאים לרמת הניסיון שלו, חשוב מאוד לא להתפתות מיד למחיר הזול ביותר כי שם אפשר גם ליפול וזה יכול לבוא על חשבון איכות העבודה. אבל אם עשיתם את כל מה שצריך: בדקתם המלצות, ראיתם עבודות קודמות, וידאתם את החוזה מול הצלם וראיתם שהכל טוב – אין לכם ממה לפחד.

סכמו הכול בחוזה מסודר

אם כבר החלטתם לסגור את הצלם לחתונה שלכם, שימו לב לאחד החלקים החשובים ביותר – החוזה. כל דבר שמסכמים עם הצלם צריך להופיע בחוזה שחור על גבי לבן. אם הצלם אחר כך מחליט להפתיע ולתת מעבר למה שרשום בחוזה – זה נעים ונחמד, אבל שימו לב לדברים שהוא מתחייב להם, כדי שתוכלו למנוע אי הבנות בהמשך.

הקפידו לרשום בחוזה את שמותיכם, שמות הצלמים (בשמותיהם הפרטיים, גם אם זו חברה), מקום ותאריך האירוע, מקום ושעת הגעה ושעת סיום העבודה. ודאו שצילום ההכנות וצילומי הלוקיישן כלולים במחיר ואין הגבלה על שעת הסיום. ודאו קיומו של ביטוח צד ג'; שאלו אם הצלם מגיע עם תאורה משלו (או שצריך לסמוך על התאורה במקום; ציינו את מספר המצלמות וסוגיהן, מספר התמונות שיצולמו, סוגי צילומים TRASH THE DRESS, DSLR וכו'; מספר ההגדלות, עלות תמונות נוספות או הגדלות, מספר העותקים בכל סוג צילום, מספר האלבומים, זמן אספקת הצילומים, קבלת דיסק עם כל התמונות שצולמו, כאמור באיכות הדפסה.

אם הווידיאו הוא חלק מהחבילה יש לציין זאת. חשוב לעגן בחוזה גם את מועד מסירת התמונות (עד 30 ימי עבודה), ההגדלות, הסרט הערוך והאלבום המעוצב. לסיום, סכמו על אופן ומועד התשלום.

טיפים חשובים:

  • שימו לב שבחוזים מסוימים יש סעיף שנותן לזוג בין 90-60 יום לבחור את התמונות, ולאחריהם חומר הגלם לא יישמר, או שהצלם יזכה את הזוג בעלות האלבומים ולא יחויב לערוך אותם. כדאי לקבוע מראש בחוזה מה קורה במקרים של עיכוב בבחירת התמונות.
  • צילומי הווידיאו – החוזה אמור לכלול את כל הפרטים: כמה זמן הסרט? כמה תיקונים מותר לכם לבקש אחרי העריכה?
  • אלבום תמונות מודפסות – לא מספיק שיהיה רשום שאתם מקבלים אלבום, החוזה צריך לפרט: באיזה גודל האלבום? כמה דפים הוא מכיל וכמה תמונות? ממה עשויה הכריכה? חשוב לוודא שכל הפרטים הקטנים מופיעים.

שימו לב: האם הצלם שבחרתם הוא זה שמגיע לחתונה?

ישנם לא מעט מקרים שבהם זוגות מתאמים עם צלם אחד, אבל מי שמגיע לחתונה שלהם הוא צלם אחר לגמרי, כשהקשר בינו לבין העבודות שהם ראו ואהבו מקרי בהחלט.

איך זה קורה?

יש כל מיני חברות שמעסיקות כמה צלמים. הזוג רואה תמונות של צלם שהוא אהב, סוגר איתו, אבל מי שמגיע ביום החתונה הוא צלם שהם לא מכירים ולא נפגשו איתו. יש כאן הטעיית צרכן. לקוחות לא יודעים את זה והרבה פעמים נופלים, לכן בפגישה חשוב לוודא מי בדיוק הצלם שמגיע ביום האירוע, איך קוראים לו ואם התמונות שאתם רואים הן באמת שלו.

כיצד נמנעים?

זוהי סיבה נוספת לחשיבות הפגישה עם הצלם. חשוב לראות שהעבודות הן באמת שלו, ושהוא זה שמגיע לחתונה. כדאי לפנות לעסק עם מוניטין בשוק ולהסתמך על המלצות קודמות.

אז כמה זה עולה?

מחיר חבילת צילום סטנדרטית של חתונה נע בין 9,000 ל-11,000.

מה כוללת חבילת צילום סטנדרטית לחתונה?

שני צלמי סטילס וצלם וידיאו אחד.

שלושה אלבומים דיגיטליים – אחד לזוג ועוד שניים מצומצמים להורים. חלק מהצלמים מוסיפים גם "משוויצון" – אלבום קטן להראות לחברים.

צילומי וידיאו – סרט באורך של כ-40 דקות ועוד סרטון קצר שהוא תקציר של החתונה, ואורכו שתיים-ארבע דקות.

איך לחסוך על חתונה

נסיכה ליום אחד: איך בוחרים שמלת כלה וכמה זה עולה?