הלוואות    מדריכי צרכנות    

קנו עכשיו, שלמו אחר כך: טרנד הרכישות שכובש את העולם

FREEPIK

נניח שאתם צריכים לבצע רכישה גדולה – רכב, סמארטפון או אפילו נסיעה לחו"ל, ואין לכם כסף באותו רגע. מה עושים? אפשר לקחת הלוואה כלשהי, אפשר לבצע רכישה בכרטיס אשראי ואפשר גם לקנות עכשיו ולשלם אחר כך.

תכירו את BNPL (Buy Now Pay Later), "קנו עכשיו, שלמו מאוחר יותר", טרנד המימון הפופולרי שהולך וצובר תאוצה בכל העולם, הן בקרב קמעונאים והן בקרב צרכנים, בעיקר בארה"ב, שם רבים, בעיקר בקרב הצעירים, אינם מקבלים אישור להשתמש בכרטיס אשראי. אז מה עושים – קונים עכשיו ומשלמים בתשלומים. הטרנד הזה כשמו כן הוא – שיטת תשלומים נוחה שמאפשרת ביצוע מיידי של רכישות ותשלום עליהן במועד מאוחר יותר, לרוב ללא ריבית. אבל רגע – איך אפשר לקנות בתשלומים אם אי אפשר לעשות זאת בכרטיס אשראי? איך אפשר לקנות בתשלומים בעסקאות גדולות? אחרי הכל, חברות כרטיסי האשראי מוגבלות ומגבילות אתכם גם במסגרת גם במספר התשלומים. בפועל, ישנן חברות מימון ייעודיות שנכנסו למקום הזה שאינו מקבל פתרון דרך חברות כרטיסי האשראי. החברות האלו בודקות במהירות בנקודת המכירה את יכולת האשראי שלכם ומעניקות לכם אשראי. ככה ניתן לרכוש רכב, מחשב ואייפון, ולבצע עסקאות גדולות נוספות.

מבחינת הצרכנים, הטרנד הזה, שתפס תאוצה בתקופת הקורונה, מציע מסלול עוקף לאובליגו הקיים כיום בבנק ובכרטיסי האשראי. התשלום נעשה לרוב ישירות דרך חשבון הבנק של המשתמשים לחברה המממנת.

מבחינת העסקים, היתרון הבולט הוא פוטנציאל הגדלת המכירות שטמון בדרך התשלום הזאת. אנשים שלא יכלו לרכוש מסיבות מימוניות, למרות שהם משתכרים ויכולים לעמוד בתשלומים עתידיים, חוזרים למעגל הרכישות.

בעולם קיימות כיום כמה חברות פינטק שמציעות את השירות. החברות האלה למעשה מממנות את הרכישה ללקוח באופן מיידי, כלומר מעמידות לו סוג של הלוואה, וספקים שמעוניינים להציע אותו ללקוחותיהם חייבים להתקשר עם אותן חברות לצורך הפעלת אופציית התשלום הזאת.

אחת מחברות ה-BNPL הגדולות ביותר היא Affirm האמריקאית, ולצדה פועלות גם Klarna ,Afterpay ועוד. בישראל ניתן למנות את בלנדר, ERN, ישראכרט ופיימנט.

מצד הקמעונאיות שבחרו להציע ללקוחותיהן אפשרות לשלם ב-BNPL ויצרו שיתופי פעולה עם החברות הפעילות בתחום ניתן למנות קמעונאיות גדולות כמו אדידס, נייקי, בסט ביי, אמזון, קלווין קליין, טומי הילפיגר ועוד, והרשימה הולכת ומתארכת.

מה ההבדל מתשלומים בכרטיס אשראי?

ההבדל, שהוא גם היתרון הבולט בתשלום ב-BNPL, הוא שחברת האשראי מעמידה לבעלי הכרטיסים שלה מסגרת לרכישות, כלומר הרכישות שאדם מבצע בכרטיס האשראי שלו מוגבלות למסגרת שנקבעה לו, ואם הוא חורג – חברת האשראי עוצרת את הרכישות. בתשלומים בשיטת BNPL אין למעשה הגבלה על רכישות.

הבדל נוסף הוא כאמור העדר ריבית על התשלומים בחלק מן המקרים. לרוב בתשלומים שנעשים בכרטיסי אשראי ישנה ריבית על התשלומים העתידיים, בעוד בשיטת 'קנה עכשיו, שלם אחר כך' אין ריבית. יחד עם זאת, שיטת החלוקה לתשלומים קבועים ותקופתיים, לרוב פעם בחודש, קבועים מתקיימת הן ב-BNPL והן בתשלום באשראי.

בכל זאת, יש גם חסרונות

היתרון הוא גם חיסרון. העובדה שב-BNPL אין מסגרת כמו בכרטיס אשראי, משאירה את האחריות לנהל ולעקוב אחרי התשלומים בידי הלקוח-הצרכן, וזה לא תמיד דבר פשוט, בעוד שבכרטיס אשראי הכל מתנהל תחת מסגרת אחת.

חיסרון נוסף הוא שאי עמידה בתשלומים יוצרת סיכון לאובדן גישה לתשלום ב-BNPL בעתיד.

איך זה עובד?

מבצעים רכישה אונליין אצל ספק, עם ההגעה לשלב תשלום בוחרים באופציה BNPL. אם מקבלים אישור (עניין של כמה שניות), מתבקשים לשלם מיידית סכום מסוים, לרוב כרבע מסכום הרכישה הכולל, ואת יתר התשלום מבצעים בסדרה של תשלומים ללא ריבית, באמצעות העברה בנקאית, או מחשבון הבנק או באמצעות כרטיס האשראי.

כרטיסי אשראי – כל מה שצריך לדעת!

הלוואות חוץ בנקאיות – מי מעניק אותן, מתי כדאי לקחת ועוד כמה דברים שחשוב לדעת