מדריכי צרכנות    

נסיכה ליום אחד: איך בוחרים שמלת כלה וכמה זה עולה?

צילום: אתר משרד החינוך
מעודכן ל-06/2019

תהליך בחירת שמלת הכלה בדרך כלל אינו פשוט . לא מעט כלות לעתיד מתוסכלות מהחוויה ומהגילוי כי ה״שמלה המושלמת״ לא באמת קיימת. אז איך עוברים את זה בהצלחה? הנה הטיפים שלנו

גם אם חלמת אותה מגיל 6, ציירת אותה במחברת מיוחדת ואספת גזירי עיתונים עם תמונות של דגמים אהובים, תהליך בחירת שמלת הכלולות עלול להיות מתסכל ומייגע, אמוציונלי ורווי לחצים.

בכתבה שלפנייך תמצאי כמה עצות ורעיונות שיעשו לך את החיים הרבה יותר קלים, לפחות בכל מה שקשור לשמלת הכלולות, ויעזרו לך להגיע מוכנה ורגועה לתהליך.

טיפים קטנים שיעשו הבדל גדול:

איך מתחילים?

כמו שאת בטח מתארת לעצמך, תהליך בחירת השמלה ותפירתה הוא מורכב ומצריך השקעה של זמן ואנרגיה. תצטרכי להגיע לכמה מדידות וכדאי לקחת בחשבון גם נסיעות ושינויים בלו"ז. כמו כן, תמיד יש פער בין הרצוי למצוי, במיוחד כשהמשימה עוד לא הושלמה ועוד לא רואים את התוצר המוגמר. הדרך מהתמונה או הסקיצה על הנייר ועד התוצאה הסופית עשויה להיות מסורבלת ואולי גם לא קלה רגשית – עם  עליות ומורדות וגם כמה מהמורות. סבלנות ואמונה יתקבלו בברכה, תסמכי על המעצב/ת שלך שייקח אותך בכיוון הנכון. אך עם זאת כדאי להתכונן מראש ולעשות תיאום ציפיות. אם תדעי איך להתארגן, מה לעשות וממה להימנע, תוכלי לצלוח את המשימה בקלות ובהרגשה נעימה.

התאימי את השמלה לאופי החתונה

החליטו מראש מה סגנון החתונה שלכם – קבעו אם זאת תהיה חתונה כפרית או אורבנית, אם היא תיערך בחצר קטנה או באולם מפואר, ביום או בלילה, בקיץ או בחורף, אם החופה מתוכננת לערב או ליום שישי בצהריים ואם אתם אוהבים סגנון אלגנטי מוקפד או מתכננים חתונת שאנטי בטבע. ודאי שסגנון השמלה יותאם לאופי החתונה – המעצב או מעצבת שתבחרי יוכלו לעזור לך בזה.

בחירת הסגנון

לפני שתפגשי את המעצב/ת כדאי שתדעי מה את מחפשת, לפחות באופן כללי. חשוב לערוך מחקר באינטרנט, לשוטט בפינטרסט ובאינסטגרם ולבוא עם דוגמאות של שמלות שמצאו חן בעינייך, זה יעזור למעצב/ת להבין וללמוד את הטעם שלך. עם זאת, חשוב מאוד לבוא בראש פתוח ולנסות מגוון גזרות כדי למצוא את הגזרה המחמיאה ביותר לגופך. אולי תופתעי לגלות כי דווקא מה שחשבת שלא תרצי יתברר כמחמיא לך במיוחד.

מתי להתחיל?

הבחירה, המדידות, התיקונים – כל אלה אורכים זמן. כדאי להתחיל לחפש שמלת כלה לפחות ארבעה חודשים לפני החתונה. פרק זמן כזה יאפשר לך ולמעצב/ת שתבחרי לתפור שמלה בנחת, ואף ישאיר לך טווח ביטחון במקרה שתרצי לעשות שינויים.

הסיבוב הראשון:

אחרי שעברת על ההיצע באינטרנט ובקטלוגים וראית את הסגנונות שמציעים הסלונים השונים, קבעי פגישות עם סלוני כלות שאת מתחברת לסגנון שלהם.

שימי לב, לא כדאי להעמיס בפגישות, כי מרוב עייפות את עלולה דווקא לסגור במקום שבו את הכי עייפה, ולא במקום שבו את הכי מרוצה. אם את יודעת מה הסגנון שלך, שניים-שלושה סלונים הם די והותר. אם כל הסלונים נמצאים בקרבת מקום, השאירי לך טווח של שעה בין פגישה לפגישה.

כדי לקבל יחס אישי ותשומת לב, מומלץ לתאם מראש ולקבוע פגישה, כדי שהצוות יהיה פנוי לייעץ לך מה מתאים לך בדיוק. איש מקצוע יקלוט את הטעם שלך, את הסגנון שלך ואת מבנה גופך, ויוכל לכוון אותך, להציע לך מתוך המגוון הקיים ולהראות לך דברים שאולי לא חשבת עליהם.

בחרי את המלווה הנכונה

חשוב מאד לדעת את מי להביא איתך למדידה הראשונה. בדרך כלל נחמד ומועיל ללכת עם אמא או חברה טובה – או אפילו שתיהן יחד. תשתדלי לגייס למשימה מישהי (או מישהו) עם טעם דומה לשלך. חשוב לבחור מלווה שמבינה מה את מחפשת ולא מנסה להלביש אותך בשמלה זהה לשלה. המלווה הנכונה יכולה לעשות את התהליך לקל ופשוט הרבה יותר, בעוד שמישהו לא מתאים יכול להגביר תחושה של חוסר ביטחון.

בחירת המעצבת

החיבור עם המעצבת חשוב ביותר. זו לא סתם מוכרת בחנות אלא מישהי שתלווה אותך לאורך התקופה המיוחדת הזו של ההכנות, וחשוב שתהיה אדם נחמד, סבלני, קשוב ופתוח. כמה שיקולים חשובים בבחירת המעצבת:

סבלנות – מעצבת או מוכרת שדוחקת בך לסגור כאן ועכשיו זה תמרור אזהרה. בחרי במעצבת שניחנה בסבלנות, היא תידרש אליה לאורך כל הדרך.

אמינות – המעצבת צריכה לעזור לך להיראות נפלא בחתונה שלך. לשם כך, רצוי שתביע את דעתה הכנה באשר לבחירה שלך. הרי לא ייתכן שבכל שמלה שתמדדי תיראי "נפלא, מדהים ומהמם". אבל מה לעשות כאשר את בטוחה לגבי דגם מסוים ואילו המעצבת, בכנות הראויה, חולקת עלייך? סביר שהיא תאמר זאת בעדינות ותכוון אותך למה שבעיניה מתאים יותר. מעצבת טובה לא תוותר על ה"אני מאמין" שלה, גם אם את זו שמחליטה בסוף.

כימיהזה הבסיס לכל מערכת יחסים. בחרי במעצבת שתרגישי נוח בקרבתה, שתבין את רצונותייך ותדע לתרגם אותם אל הבד. ברגע שנוצר חיבור – יש הבנה, יש הקשבה וזה מקרין על התהליך כולו. תקופת ההכנות היא תמיד לחוצה וטעונה מכל הכיוונים, והמקום הזה של הכנת השמלה צריך להוות עבורך אי של שקט ושלווה עם חדוות יצירה.

מחירטווח המחירים של שמלות כלה רחב ביותר, וחשוב להגיע לסלונים שהמחירים שלהם תואמים את התקציב שלך. חשוב לזכור ששמלת הכלה נועדה לערב החתונה בלבד. חיפוש מושכל יניב שמלה הולמת ומחמיאה במחיר המותאם לכיסך.

האם שמלת כלה חייבת להיות לבנה?

שמלת הכלולות ממש לא חייבת להיות לבנה. אופנת הכלות משתנה במהלך השנים ואיתה גם משתנים הצבעים, את יכולה לשמור על המראה הכלתי והנסיכותי גם אם תלבשי שמלה בגוון בהיר אך לא לבן.

תני צ'אנס

ישנן כלות שרואות את השמלות תלויות על הקולבים ופוסלות אותן במבט ראשון. חשוב להקשיב למעצב ולנסות. דברים נראים שונה מאוד כשהם נלבשים על גוף, ונראים אחרת על כל אחת ואחת. מעצבים מעידים כי השמלות הכי נבחרות הן דווקא אלו שהכלות לא רוצות למדוד בהתחלה.

טיפים נוספים לסיבוב הראשון:

לבוש נוח – הגיעי בבגדים שקל לפשוט ובנעליים נוחות, קחי בחשבון שלפנייך הסתובבות ארוכה בין החנויות.

בגדים תחתונים – לבשי לבנים נוחים ותומכים: חזייה טובה שמחזיקה את החזה, גרבונים, תחתוני בוקסר, ואם צריך גם מחטב או חגורת בטן. רצוי בגדים תחתונים בצבע גוף או לבן.

נעליים – פרט לנעליים הנוחות שאת נועלת, הצטיידי בזוג נעלי עקב למדידות, שידמו את גובה נעלי החתונה.

ותרי על האיפור – המייק-אפ והליפסטיק נוטים להימרח על השמלות הלבנות ולהשאיר כתמים לא נעימים.

ללא תכשיטים – השאירי את התכשיטים בבית – לא מומלץ לבוא עמוסה בתכשיטים. ראשית, עגילים, צמידים ושרשרות עלולים להיתפס בבגדים (במיוחד בשמלות כלה עתירות בד ותחרה עדינה) ושנית, עדיף להתרשם מהשמלה נטו, בלי הפרעות ואביזרים עודפים.

התאמת השמלה לגופך

לכל כלה מבנה גוף שונה וייחודי ולכן מומלץ לנסות מגוון רב של גזרות. אל תנסי לטשטש או להסתיר את האזורים הבעייתים (לדעתך) בכל מחיר, לפעמים זה רק ימשוך אליהם יותר תשומת לב. חשוב להסתכל על השמלה כמכלול – השמלה צריכה להיות מותאמת לאופי של הכלה, אך חשוב לא פחות – להתאים למבנה גופה ולהחמיא לה.

בעלות חזה גדול – זקוקות למחוך או לחזייה, ובמקרה כזה אין אפשרות לשמלה חושפת גב. מבחינת המחשוף, לבעלות חזה גדול מתאימים מחשופים נדיבים, בעיקר מחשוף וי. לא מומלץ לבחור בגזרת סטרפלס ישרה.

בעלות חזה קטן – מתאימים להן מחשופים נדיבים וגם צנועים יותר, והן יכולות ללבוש שמלות בעלות בדים נשפכים עם מחשופים עמוקים.

כלות מלאות – לכלות מלאות בעלות מותן צרה יחסית, מבליטים את המותן באמצעות חגורה עם חצאית קלוש, שתטשטש את החלק התחתון.

בעלות כתפיים רחבות – מתאימה להן גזרת קולר או גזרת גופייה, המונחת על הכתף ולא מתחת לכתף, משום שגזרה מתחת לכתף מרחיבה את הכתפיים. ניתן להוסיף שרוולון מתחרה או לבחור שמלה עם שרוולים מחוברים באזור החזה, גזרה המעניקה אשליה של כתפיים צרות יותר וממקדת את תשומת הלב לאזור המחשוף.

בעלות ידיים מלאות – ניתן להשתמש בשרוולוני כפפה, כך שהכתפיים יהיו חשופות אך הזרועות יהיו מוסתרות.

כלות נמוכות – שמלות, שהן בעלות קו מאריך יותר, יתאימו לכלה נמוכה יותר מאשר מחוך וחצאית. אם כלה נמוכה מעוניינת בכל זאת במחוך וחצאית, לא מומלצת חצאית נפוחה, אלא חצאית בגזרת A.

כלות גבוהות – יכולות ללבוש סטרפלס, קולר, מחשוף עיני חתול עם וי עדין ולא עמוק, והבחירה בין מחוך וחצאית לבין שמלה נתונה בידיהן, כי שתי האפשרויות יחמיאו להן.

בעלות אגן רחב – מומלץ לבחור בשמלות נשפכות וא-סימטריות או בשמלה בגזרת  .A

בעלות בטן מבצבצת – תתאים להן שמלה שנחתכת מתחת לקו החזה או שמלה בעלת כיווצים מטשטשים באזור הבטן.

בעלות רגליים יפות – זו ההזדמנות ללכת על שמלה בגובה הברכיים ולמשוך את תשומת הלב לכיוון הרגליים.

על יופי ונוחות – יש הטוענים שכדי להיות יפה צריך לסבול, אך אם לא תוכלי לנשום בזמן האירוע, את בבעיה. היופי אמנם חשוב, אבל הנוחות חשובה לא פחות. אל תתפתי למחוך חונק מימי הביניים ולא למחשוף שאינו משאיר מקום לדמיון. כדאי לקפוץ ולרוץ עם השמלה בסטודיו כדי למנוע תאונות מיותרות בחתונה.

המדידה הראשונה

מומלץ לבוא בראש פתוח למדידת השמלה ולהבין שהשמלה שמודדים בסטודיו לא נראית כמו השמלה הסופית שתלבשי ביום החתונה. זכרי כי אפשר לשנות כל שמלה ולהתאים אותה עבורך. כדאי להגיע למדידה עם מישהו שאת סומכת על טעמו ודעתו ושמכיר אותך ואת אופייך.

השתדלי לשמור על משקל יציב

מומלץ לא למדוד שמלות כלה בזמן המחזור משום שהגוף משתנה ולא בהכרח מייצג נאמנה את ההתאמה של השמלה לגוף בזמן רגיל.

המדידה האחרונה צריכה להתבצע שבוע לפני תאריך החתונה כדי להימנע מתקלות של הרגע האחרון. חשוב שהכלה תהיה מודעת לגוף שלה ותדע להתריע על ירידה משמעותית במשקל או לחילופין עלייה במשקל בכל שלב בתהליך.

יום החתונה

מומלץ לאכול ארוחה קלה כשעה-שעה וחצי לפני לבישת השמלה, כדי לתת לאוכל זמן להתעכל ולא להרגיש תחושת נפיחות. את הדאודורנט, קרם הגוף והבושם כדאי לשים כחצי שעה לפני לבישת השמלה, כדי לא להכתים אותה.

ביום החתונה לבשי תחתונים ללא תפר או מכנסון מחטב ללא תפר, יחד עם החזייה שהותאמה ונלבשה בזמן המדידות.

עזרה ראשונה

חשוב תמיד לקחת Kalia To Go! אולי תהיה דודה עם שפתון אדום… אולם שימי לב – לפעמים כתם קטנטן יהפוך לכתם גדול ובעייתי אם תנסי לשפשף אותו. אם הכתם לא בולט לעין, עדיף לעיתים קרובות לא לגעת.

כמה עולה?

ברגע שצמד המילים שמלת כלה עולה בשיחה לכולם ברור שזה הולך לעלות הרבה כסף. האמת היא שהשמלה ממש לא חייבת להיות יקרה, שכן המעצבים עם השמות הגדולים בתעשייה יוצאים בשלל הנחות ומבצעים לאורך השנה. אז לפני שאת מתחילה להסתכל, בדקי אילו מבצעים יש לאילו מעצבים, סביר להניח שתופתעי לגלות שלל דגמים עוצרי נשימה במחירים שפויים.

המחירון – כמה תשלמי על שמלת כלה?

שמלת כלה בעיצוב אישי מבית מעצב על – קנייה: 20,000 – 11,000 שקל

שמלת כלה מבית מעצב על – השכרה: 16,000- 8,000 שקל

שמלת כלה בתפירה אישית בסלון כלות – קנייה: 12,000 – 6,000 שקל

שמלת כלה בהתאמה אישית בסלון כלות  – השכרה: 10,000- 5,000 שקל

שמלות כלה זולות

השכרת שמלת כלה בסלון כלות מקולקציה ישנה או עודפים – 3,500 – 1,500 שקל

שמלה מגמ"ח שמלות כלה – 1,500 – 500 שקל

תפירת שמלת כלה אצל תופרת בתפירה ביתית, כולל בד – 8,000 – 3,500 שקל

מתנה לחתונה תחויב במס?

הנחה בתשלום אגרת רישום לנישואין