מדריכי צרכנות    

הכול יקר לכם? כך תוכלו להפחית את יוקר המחיה שלכם בעצמכם

מעודכן ל-06/2023

המחירים עולים והאינפלציה דוהרת, הריבית גבוהה וההלוואות מתייקרות, ואין כמעט מי שלא מרגיש את העלייה ביוקר המחיה. ומי שבכל זאת החמיץ אותה או בדיוק חזר מאיזה יעד מבודד במיוחד – מספיקה קפיצה קטנה לסופר כדי להיווכח שהמחירים שם כבר מזמן לא כמו שהיו לפני החופשה. (מרגישים עלייה ביוקר המחיה? עלייה של 6% במחיר סל קניות לעומת השנה שעברה).

אם נחכה לממשלה שתטפל בשבילנו בהרחבת היבוא, בהורדת המסים העקיפים, במאבק במונופולים וסתם חברות שרושמות רווחים חזיריים, הכל יעלה לנו עוד הרבה יותר. אז איך בכל זאת אנחנו יכולים לעזור לעצמנו לחסוך יותר ולבזבז פחות? הנה חמישה טיפים שיכולים לעזור:

  1. הבדילו בין צרכים לרצונות – אוכל, דלק, חשמל הם דברים שאי אפשר להסתדר בלעדיהם, אתם צריכים אותם. אם לא תשלמו את שכר הדירה – המשכיר כנראה לא יתקשה למצוא מישהו שיבוא לגור במקום במקומכם. אלה הוצאות הכרחיות. אבל עוד בגדים, עוד ערב במסעדה במקום ארוחה ביתית, הם דברים ש"מתחשק" להוציא עליהם כסף בתרבות השפע שבה אנחנו חיים, אבל הם לא צרכים הכרחיים. הבדילו בין שני הדברים.

2. נהלו את הבית שלכם כמו את העסק שלכם – נכון שאילו הייתם בעלים של עסק לא הייתם רוצים שהוא יפסיד? אז אותו דבר בבית. דעו מהן ההכנסות שלכם, עיקבו אחרי ההוצאות שלכם, ואל תוציאו יותר ממה שאתם מכניסים. איך? חיזרו לסעיף 1 שלמעלה.

3. תכננו מראש – אם אתם רוצים להוציא פחות, חישבו תמיד צעד אחד קדימה, השאירו פחות מקום לספונטניות. זה מתחיל ברשימה מסודרת של מצרכים שתיקחו איתכם לקנייה בסופר כדי לא להתפתות למה שהמדפים העמוסים מציעים לכם; זה נמשך באוכל ושתייה שתיקחו איתכם מהבית ליום ארוך של סידורים במקום לעצור באיזו פיצוצייה מזדמנת ולקנות בקבוק מים במחיר מופקע; זה נמשך גם בביקור קבוע במוסך לצורך תחזוקה שוטפת של הרכב במקום להסתכן במצב שבו הוא שובק חיים, ואז ההוצאה מתנפחת; וגם בביקור שנתי לפחות אצל רופא השיניים לצורך בדיקה. אם יתברר שיש בעיה, רוב הסיכויים שזה יסתיים בסתימה ובהוצאה של כמה מאות שקלים במקום בטיפול שורש וכתר שיקפיץ את המחיר במאות אחוזים.

4. השוו מחירים, חפשו מבצעים – הדוגמה הקלאסית במקרה הזה היא מחירי הדלק. המתינו ככל האפשר עם מילוי המכל עד למועד שבו מודיעים על הפחתת המחיר לליטר. עקבו אחרי מבצעי סוף עונה ומכירות חיסול. איספו המלצות מחברים וקרובי משפחה. ריכשו טלפונים סלולריים ומכשירי אלקטרוניקה אחרים מדור ישן יותר. קרוב לוודאי שהם יעשו בשבילכם את אותה עבודה בפחות כסף. קנו פריטים גנריים, ולא מותגים, ואל תיכנעו לטרנדים.

5. ארגנו מחדש את ניהול הכסף שלכם – הוצאות פיננסיות, כמו משכנתא, ביטוחים, עמלות ודמי ניהול, הן אחד הסעיפים הכבדים ביותר בתקציב, אבל דווקא אותם אנשים רבים נוטים להזניח, אם בגלל חוסר הבנה, אם בגלל רתיעה מהנושא ואם בגלל ש"אנחנו צעירים והפנסיה נורא רחוקה". אז אַתגרו את עצמכם. פיתחו את הדיווחים התקופתיים שאתם מקבלים, דעו כמה חסכתם, דעו כמה עולה לכם הביטוח, ובצעו עדכונים ככל האפשר. התמקחו על דמי הניהול, מחזרו את המשכנתא, בטלו כפל ביטוחים, ובאופן כללי ארגנו מחדש את כל החשיבה הפיננסית.

חשבון המים – כמה וזה עולה ואיך אפשר לחסוך?

איך לחסוך בהוצאות המשפחה השוטפות?