מדריכי בנקאות    

מתי כדאי לפתוח חשבון משותף ומתי נפרד?

מעודכן ל-06/2019

עוברים לגור יחד, מתכננים למסד את הקשר? אולי אפילו חתונה. מתי כדאי חשבון פרטי ומתי חשבון משותף?  כל אחד לעצמו או חלוקה משותפת בהוצאות ובהכנסות?

רוב הזוגות  פותחים חשבון בנק משותף, מעבירים לשם את המשכורות של שניהם  וכמובן גם ההוצאות יורדות משם. אבל זה לא מתאים לכל הזוגות, למשל אם יש תפיסה כלכלית שונה או אם אחד מבני הזוג מוציא יותר מדי לדעת האחר או שאחד מהם עצמאי.

רוב היועצים יאמרו שעדיף לפתוח חשבון בנק משותף. כך קל יותר לשמור על ההכנסות וההוצאות המשותפות של משק הבית. יתר על כן, כזוג שמכניס שתי משכורות תהיה לכם עדיפות מול הבנק וכך תוכלו גם לחסוך על עמלות. ולקבל תנאי אשראי טובים יותר.

כמו כן אם מישהו חלילה מבני הזוג נפטר ויש סעיף אריכות ימים, קל יותר כך לנהל את החשבון בלי לחכות לכספי הירושה. יתר על כן, היא מאפשרת שקיפות ואמון  בני הזוג לגבי ההוצאות וההכנסות שלהם. כמו כן אם שני הצדדים במינוס, פחות ברור מה חומרת המצב בשני חשבונות נפרדים, בחשבון אחד החומרה גלויה.

הבעיות מתחילות כאמור שאחד מעדיף לבזבז והשני לחסוך. אם יהיו לשני אלו חשבונות נפרדים, יהיו פחות חיכוכים. גם אם אחד מבני הזוג עצמאי כדאי להפריד את חשבון העסק מחשבון הוצאות הבית והמשפחה, כך יהיה ברור יותר מה מצב העסק, האם ההוצאות הכבדות נובעות ממשק הבית או מהעסק? קשה הרבה יותר לעקוב כשהחשבון מעורב.

גם לזוגות שמתחילים את החיים בגיל מאוחר יחסית, כבר צברו את הרכוש, את דרך החיים שלהם ואת התחביבים וההוצאות שלהם, חשבון משותף כרוך גם בלתת חשבון לאחר על כל הוצאה, לכן מומלץ לשמור על העצמאות.

מובן שאם נמצאים בהליכי גירושין כדאי להפריד בין החשבונות כדי שתוכלו למשוך סכומים גבוהים בלי בעיה. גם לפעמים אדם שמרוויח הרבה או בעל נכסים מעדיף להפריד חשבונות

אם בחרתם בחשבון משותף, לפחות אחד מבני הזוג צריך להיות זה שיהיה במעקב על ההוצאות, צריך לקבוע מה יהיה סכום המשיכה  החייב בדיווח, מה הדין בהלוואה ובמינוס.

אם החלטתם על חשבונות נפרדים, חלקו את ההוצאות כך שתהיה הוגנת בהתאם להכנסות. קבעו מראש מה לעשות אם אחד נקלע לחובות, מינוס וכדומה, מה תוכנית הגיבוי.

בעלי חשבון משותף אחרי פטירה – מה עושים?

חשבון בנק משותף – יש גם חסרונות!