מדריכי בנקאות    מיסים    

כלכלה שחורה – איך זה פוגע לכם בכיס?

מעודכן ל-07/2022

הארנק כבד בכיס? הגיע הזמן להיפטר מהמזומן. 

מתן מאגף התקציבים ממשרד האוצר מסביר על הכסף השחור והקשר לפעילות במזומנים לעומת פעילות בכרטיס אשראי:

"שאלו אתכם פעם עם חשבונית או בלי חשבונית? אם כן אז נראה שגם אתם נתקלתם בכלכלה שחורה שבה כסף רב נצבר בדרכים לא חוקיות.

"הנזקים למשק הישראלי כתוצאה מהכלכלה השחורה, הם אדירים, מה שאומר שאנחנו מפסידים מיליארדים של כספי מיסים. כסף שהיה יכול ללכת לחינוך, לרווחה או לבריאות. ולגרום לכך שכולנו נשלם פחות מיסים, ממה שאנחנו משלמים היום.

"ההון השחור משפיע ישירות גם על התחרות במשק. בעל מקצוע הגון שרוצה לעבוד כחוק עם חשבונית, מוצא את עצמו מתחרה במעלימי מס שמצליחים לתת על אותו השירות שמצליחים לתת על אותו השירות מחיר נמוך יותר ובכך פוגעים בכולנו ולא רק זה המזומן מהווה דרך לפשיעה חמורה ולפעילות טרור כך שארגונים אלה מתנהלים במזומן מבלי לתת דין וחשבון. במטרה להילחם בכלכלה השחורה, משרד האוצר מיישם תוכנית להפחתת השימוש במזומן, ומעבר לאמצעים דיגיטליים בדומה למדינות רבות בעולם. בכך אנו מקווים להילחם בכלכלה השחורה ולהפוך את המשק הישראלי לרווחי יותר, לשוויוני יותר ולבטוח יותר".

במשרד האוצר צודקים. השימוש במזומן מעצים את הכלכלה השחורה. רבים משלמים במזומן לשיפוצניק, לטכנאי המזגנים, לנהג המונית ועוד. הם לא דורשים קבלה, ובמקרים רבים הכסף הזה הולך ישר לכיס של נותן השירות מבלי לעבור דרך רשות המיסים – מבלי לשלם מס על ההכנסה ומבלי לשלם מע"מ (מס ערך מוסף).

כתוצאה מכך מקבלים חוסר שוויון. אין חלוקה זהה בנטל – יש כאלו שמשלמים כמו שצריך ויש כאלו שמתחמקים. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, שיעור המס לכולם היה נמוך יותר.

כלכלה שחורה נקראת גם "כלכלת צל" (shadow economy)  וההגדרה שלה היא למעשה פעילות כלכלית שאיננה מופיעה בנתוני התוצר המקומי הגולמי (תל"ג). היא כוללת פעילויות כלכלית והכנסות שמתבצעות מחוץ למסגרת החוקית של המדינה. עסקאות שכאלה לא עוברות כאמור דרך רשות המיסים, וההערכה שמדובר – שימו לב – בסכומים של קרוב לעשרה מיליארד שקל בשנה! זה המון כסף, ואם רק לשם המחשה לוקחים את ה-5 שנים האחרונות הרי שמדובר בעשרות מיליארדים – סכום שהיה אפשר להשתמש בו לדברים הרבה יותר טובים.

הונאות פונזי – איך נזהרים, איך חושפים?