מדריכי דירה ומשכנתא    רכב ותחבורה    

כמה עולה חניה צמודה?

חניה

מעודכן ל-08/2021

כמה עולה חניה צמודה? אלו פתרונות יש למצוקת החניה, ומה היתרונות והחסרונות של חניון אוטומטי ?

המשפט הכי מדובר בין זרים ברחובות תל אביב הוא כנראה – "סליחה, אתה יוצא?". את מצוקת החניה מכיר כל מי שמגיע ל"עיר ללא הפסקה" וללא חניה, בעיה שהתגברה בימים אלה עקב עבודות החפירה לרכבת הקלה. את המצוקה הזאת מנצלים בשנים האחרונות בעלי חניות פרטיות בבנייני מגורים, שמשכירים את החניה שלהם לשעות שבין תשע בבוקר לחמש אחה"צ, למשל, תמורת מאות שקלים בחודש, למי שעובדים באזור.

מסקר שנערך על-ידי מכון הסקרים והמחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 נשאלים (בשנת 2016), עלה שבקרב תושבי העיר והעובדים בה, רק 20% מסתדרים היטב עם מקומות החניה שהעיר מציעה להם, חלק ניכר מהנהגים חונה במרחק של מאות מטרים מהיעד וכל נהג חמישי מתמודד בתל אביב עם גרירת רכבו ותשלום קנס גבוה. הסקר בוצע עבור המועצה לצרכנות. אבל יש לנו חידוש – זה הרבה יותר גרוע, אם הסקר היה נעשה היום המצב היה אפילו גרוע יותר.

חנייה בתל אביב זה עניין יקר. זה יכול לנוע בין 20 שקלים ועד 90 שקל לכמה שעות, וזה הרבה מאוד, במיוחד לאלו שמגיעים למקום עבודתם מדי יום. בשבילם חניה במרכז תל אביב יכולה להסתכם בכ-500-1,000 שקלים בחודש, ואף יותר מכך.

ומה עושים אלו שגרים בעיר? אם יש להם חנייה צמודה, כמובן שזה נהדר, לקנות חנייה צמודה זה עסק יקר – המחירים  בשנים האחרונות עלו משמעותית והם עשויים להגיע בממוצע לכ-300-500 אלף שקל במרכז העיר.  הבעיה שגם אין ממש שוק לחניות – זה לרוב צמוד לדירה, ומעטים מאוד מוכרים חניה צמודה. כאן, תוכלו לראות את החניות הצמודות למכירה באתר יד 2. מעבר לכך, הבנייה של משרדים ומגדלים באזור הצפון הישן ומרכז ת"א, גורמים לבעיית חניה קשה עוד יותר, ומחירי הדירות צפויות לעלות.

הריטואל הקבוע של תושבי ת"א למצוא חניה ליד הבית

הבעיה של מציאת חניה בת"א הופכת קשה עוד יותר במקביל לגידול האכלוסייה (והצערתה), גידול בכלי הרכב, ועבודות התשתית בעיר. חיפוש חניה ליד הבית במשך זמן ממושך הוא ריטואל קבוע של רבים מתושבי ת"א  במיוחד  בערב כשהם חוזרים מהעבודה והם כבר די עייפים. בסוף מוצאים את החניה המיוחלת מאות מטרים  מהבית, (ובדרך חזרה מגלים, שהתפנה מקום חניה הרבה יותר קרוב).

מה לא הייתם נותנים באותם רגעי חיפוש נואשים כדי שתהיה לכם חניה צמודה לבית? כנראה הרבה מאד; הרבה מאד זה גם מה שתשלמו היום על רכישת חניה פרטית בתל אביב. בוא נאמר, שבמחיר של חניה בתל אביב תוכלו לקנות דירה קטנטנה בבאר שבע או בעפולה. מחיר חניה פרטית בתל אביב (במרכז תל אביב ובצפון הישן) יכול להגיע עד לחצי מיליון שקל, ובדרך כלל המחירים נעים בין 300 ל-400 אלף שקל. ואם זה מה שתרצו לעשות – לרכוש חניה פרטית ליד מקום העבודה, למשל, או ליד הבית, ניראה לכם שיש היצע? תיכנסו ללוח "יד-2", לדוגמא – יש הצעות בודדות בטווח של 200 עד 300 אלף שקל, ורובן דרך מתווכים.

תמ"א 38 פותרת גם בעיית חניה?

בעיית החניה בתל אביב נוצרה בשל העובדה, שרוב בנייני המגורים שם הוקמו לפני יותר מ-50 שנה, ללא חניה צמודה לכל הדיירים או לרוב הדיירים. אגב, זו סיבה מרכזית, למשל, שבתל אביב יש הצלחה גדולה יחסית לתכנית הבינוי תמ"א 38 (תוספת חדר, מעלית וחניה לדייר תמורת תוספת בנייה לבניין שנמכרת על ידי הקבלן). העיר שהפכה לספקית התעסוקה הגדולה ביותר ולספקית הבילויים המגוונת ביותר,  שואבת אליה מדי יום מאות אלפי כלי רכב, שבאים מחוץ לתל אביב. מצוקת החניה הביאה להאמרת מחירי החניה במגרשי החניה הציבוריים והפרטיים – 25-30 שקל לשעה; פתרון החניה הסלולרי "פנגו" רק הוסיף למצוקת המקומיים, אם כי תושבי העיר עצמה נהנים מהנחות משמעותיות בחניונים הציבוריים (75%), ומזכות חניה בלעדית ברחוב בו הם גרים, מהשעה חמש בערב ועד הבוקר שלמחרת.

כמה עולה חניה צמודה?

אבל גם הפתרונות האלה אינם מספיקים. ב-20 השנים האחרונות, מספקים פרויקטים למגורים חניה צמודה לכל דירה; החניה נכללת בדרך כלל במחיר הדירה, אך לא תמיד. בפרוייקטים שנבנים לאחרונה  ניתן לקנות חניה (באזור מרכז תל אביב) בסכום של 500-300 אלף שקל, והמחיר זוחל כלפי מעלה,

ואגב, שכירות חודשית של חניה באזור מרכז צפון תל אביב הישן עולה בין 600 שקל ל-900 שקל! המשמעות שהשכרת חניה עשויה להיות עסק טוב, התשואה שמקבלים על השכרת חניה עולה על השכרת דירה – תעשו חשבון 900 שקל בערך, סדר גודל של 11 אלף שקל בשנה, על חניה שעולה 400 אל שקל – קרוב ל-3% – לא רע, בעידן של ריבית אפסית. למעשה, מדובר בתשואה טובה יותר מאשר על דירה להשכרה.

היום לכל משפחה יש שתי מכוניות ואף שלוש, לכן מצוקת החניה עבור הדיירים לא נפתרה.  במגדלים החדשים והיקרים מאד נבנו חניוני ענק תת-קרקעיים,והחניה נכללת  במחיר הדירה (היקר ממילא). ניתן לקנות גם חניה נוספת ולעיתים אף שתיים תמורת מאות אלפי שקלים למקום חניה נוסף.

לא רק בתל אביב מחירי החניות הצמודות הם הוצאה כספית גדולה; בירושלים, במרכז העיר או בשכונת רחביה, תעלה חניה כ-120-160 אלף שקל; בפתח תקווה או בראשון לציון, מחיר חניה צמודה הוא כ-60-80 אלף ובמקומות מסוימים זה כבר עבר את ה-100 אלף שקל. בחולון בין 50 ל-80 אלף שקל וגם כאן יש מקומות שהחניה כבר עולה מעל 100 אלף שקל.

מה עדיף – חניה תת-קרקעית או חיצונית?

אם אתם בין המאושרים שקניתם דירה חדשה, ויש לכם אופציה לבחור בין חניה חיצונית לחניה תת-קרקעית – מה עדיף לבחור? רובכם תגידו שחניה תת-  קרקעית עדיפה, כי הרכב מוגן מפגעי מזג האוויר ופגיעות של רכבים סמוכים הן מועטות בהרבה. ואולם, אם אתם מאלה שמרבים להשתמש ברכב (לעבודה וחזרה, הסעות ילדים לחוגים, קניות ובילויים בערב), הרי שחניה חיצונית (עילית), רצוי כמובן עם שער חשמלי, יכולה לחסוך לכם גם זמן וגם דלק, כלומר – כסף.

פתרונות – מסחר בחניה

מצוקת החניה, בתל אביב בעיקר, הביאה לביקוש לדירות עם חניה, והיום שמאים מעריכים כי מחיר חניה צמודה מגיע עד 20% ממחיר הדירה באזורי ביקוש בתל אביב, כשהפער בין חניה רגילה למקורה עומד על כ-5%. בנוסף, הביאה המצוקה, כאמור, לתופעה של מסחר בחניות פרטיות; בבניינים עם חניות עודפות, נמכרות חניות לבעלי חנויות קרובות, למשל, או לדיירי בניינים סמוכים שאין להם חניה. ברוב המקרים נוהגים בעלי החניות הפרטיות יקרות המציאות להשכיר את מקום החניה שלהם; יש שמשכירים לכל היום גם ב-1,000 שקל לחודש, יש שמשכירים למשך שעות היום, כשהחניה פנויה ממילא, ואז זה רווח נקי; יש אפילו מי שמשכירים חלק ממנוי בחניונים כמו "גן העיר", לדוגמא, לשעות הערב והלילה.

רוצים לרכוש חניה? – זה לא פשוט

רכישת חניה היא לא עניין פשוט. ראשית צריך שהחניה תהיה בבניין שלכם, שהיא תהיה רשומה בטאבו, שניתן להעביר אותה (לא ניתן להעביר חניה מבניין אחד לבניין שני), ושהחניה ריקה, ולא בשימוש של אף גורם. אם מדובר על חניה בבניין אחר, יש אמנם פתרונות – חכירה לשנים רבות, אבל זה הופך את העניין למעט מורכב. כך או אחרת, אם אתם בצד הקונים וגם בצד המוכרים, צריך כאן עורך דין שמבין בתחום.

אפליקציות חניה

לאחרונה פותחו גם אפליקציות (איך לא?) למציאת חניה בטוחה בתל אביב. האפליקציה RePark, שמכנה עצמה כ"חניה חברתית", מחברת בין מי שרוצים להשכיר מקומות חניה למי שמחפשים חניה בתל אביב, וזאת לפי שעות. המחיר הוגן למדי – 10-15 שקללשעה, כשמחפש החניה מוסיף לזה עמלה בשיעור 30% ממחיר החניה הכולל. האפילציה עובדת כך, שבכל רגע נתון מופיעים פרסומים של חניות פנויות ומחיר לשעה. בעלי החניה מקבל כסף פעם בחודש ישירות לחשבון הבנק, והוא אינו צריך להתמודד מול הנהג החונה בכל הקשור לתשלום. בריפארק עשו חשבון, שמי שמשכיר את החניה שלו חמישה ימים בשבוע, כל יום 4 שעות, וזאת תמורת 10 שקלים לשעה, יגיע להכנסה של כ-10,000 שקל בשנה, בלי להתאמץ או להשקיע. בעלי החניה כן צריך להקפיד שהחניה שהבטיח אכן פנויה, אחרת הוא ייקנס. אפליקציה אחרת היא PinPark, שעובדת באופן דומה אך מאפשרת להזמין חניה מראש. הבעיה באפליקציות האלו היא יצירת מסה של משתמשים, כי אז שוב ייווצר "פקק" של ביקושים על כל חניה פנויה. אפליקציית "פולי" של Spark עובדת אחרת לגמרי; היא מוצאת מקומות חניה קרובים למיקום הנהג, ברחוב או בחניון (הנהג יכול לבחור) ומנווטת אותו אליהם. החיסרון – לא תמיד תגיעו ראשונים למקום הנכסף, אך האפליקציה מבטיחה שתוך עשר דקות תגיע למקום חניה כלשהו בקרבתך. גם האפליקציה של "פנגו" מציעה פתרון דומה.

https://www.hon.co.il/%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96-%D7%AA%D7%90-%D7%91-135-%D7%90%D7%9C%D7%A3-%D7%A9%D7%A7%D7%9C-%D7%94%D7%99%D7%99%D7%AA%D7%9B%D7%9F/

חניון אוטומטי

פתרון חדש יחסית המושאל מהחניונים הציבוריים לטובת בנייני מגורים; החניון האוטומטי יכול להיות מותקן באחד מצדי הבניין וליצור עד פי 3 מקומות חנייה וזאת על ידי חניה של רכב העומד על משטח ממונע מעל רכב אחר.

בפרויקט בראשון לציון שולבו חניות על גבי חניות קיימות בעלות של כ-120 אלף שקל למתקן חניות משולש המכיל 2 חניות תחתונות ואחת עליונה. העלות הכוללת להוספת החניות לבניין שבו 18 דיירים הסתכמה ב-750 אלף שקל. מתקן חניה אוטומטי עבור בניין סטנדרטי בן 18 דירות יכול להגיע ל-2 מיליון שקל – כ-120 אלף שקל למקום חניה. גם התחזוקה עולה כסף.

איך עובד מתקן החנייה האוטומטי? המתקן משוקע מתחת לפני הקרקע, או מוקם לצד הבניין בקו המגרש ובמרכזו מעלית שמועלית מעל פני הקרקע לצורך הכנסת או הוצאת המכונית לחניה וממנה. הנהג מגיע לאזור המעלית ומציג צ'יפ לקורא אלקטרוני שפותח תא במעלית. המשתמש מתבקש להכניס את רכבו למעלית ולצאת ממנו. בלחיצת כפתור נוספת, המעלית משוקעת בחזרה ומשגרת את המכונית למקום החניה שלה. כשרוצים להוציא את הרכב מהחניה, שוב מציגים את הציפ' לקורא האלקטרוני, לוחצים על כפתור והרכב מובא באופן אוטומטי אל תוך המעלית ומועלה אל פני הקרקע.

בחניונים אוטומטיים משוכללים (למשל בפרויקטים יוקרתיים, כמו רביעיית פלורנטין ואחרים), הנהג מגיע לחניון, מכניס את הרכב למעלית, מציג צ'יפ לקורא אלקטרוני, המעלית מורידה או מעלה את הרכב לקומת החניה שלו על גבי משטח מסתובב; בקומת החניה המשטח מסתובב לכיוון דלת החניה, שנפתחת וזרוע אוטומטית משתחלת מתחת לרכב ונושאת אותו אל משטח אוטומטי ממונע על קרקע קומת החניה, וזה מביא את הרכב עד למקום החניה בבטחה.  הפתרון חוסך זמן ודלק לנהג, מוסיף ביטחון (בעיקר למי שחושש להסתובב בחניון לבדו או לבדה), והוא גם ידידותי לסביבה, משום שכלי הרכב משונעים למקום החניה ומוחזרים ממנו לנהג כשהם דוממים, מה שחוסך פליטת גזים.

אז עד שהרכבת הקלה תפעל או שיהיו לנו מכוניות מעופפות, נמשיך לסבול ממצוקת החניה בתל אביב. תחשבו על הפריפריה כפיתרון, על תחבורה ציבורית, ואם לא, אנחנו מקווים שבמדריך הנ"ל סיפקנו כמה תשובות למצב הקיים.


עדכונים בנושא – חניה ומחיר חניה:

יולי 2021 – על פי פסקת בית המשפט בנושא חניה צמודה שאמורה היתה להינתן במסגרת תמ"א 38 ולא ניתנה, נקבע "כי ירידת ערך בגין אי הצמדת חניה בדירה בגבעתיים היא בשיעור של 7.5% משווי הדירה, ואילו בענייננו נפסק כי הואיל ולא מדובר במניעה מוחלטת לשימוש בחניה, יש לפסוק ירידת ערך בשיעור של מחצית מהשווי האמור, והקבלן ייאלץ לשלם פיצוי של 200 אלף שקל".

 ינואר 2021 – בעיית החניה בעיר תל אביב רק תחריף. על פיח ההערכות קרוב ל-10 אלף מקומות חניה ייגרעו בשנים הקרובות. הסיבה: עבודות תשתית בעיקר לצד כוונה להפחית את מספר המקומות, להעביר מקומות חניה לרכבים בשירותים של הסעות משותפות ולגרום לאנשים לעבור לתחברוה ציבורית או שירותי הסעות אחרים. בתל אביב יש לפי ההערכות כ-80-90 אלף מקומות חניה והפחתה של 10 אלף היא דרמטית.

אפריל 2019 – חניה בבית החולים איכילוב עולה 56 שקלים. מוגזם.  (הרחבה כאן)

 פברואר 2018 – אם חסומים לכם את החניה הפרטית, מסתבר שאין לכם מה לעשות – תתקשרו למשטרה, אבל זה לא יעזור, המשטרה לא מטפלת בחסימות של חניות פרטיות. אבל יש שינוי , בקרוב המשטרה כן תוכל להיכנס לחניות פרטיות , להזיז רכבים, כלומר לספק לתלונות מענה אפקטיבי (הרחבה כאן)

 אפריל 2017 – בשורה חשובה: מחיר החניה בבתי החולים הממשלתיים יוגבל ל-20 שקל למשך 24 שעות. כמו כן, לא תהיה הגבלה על מספר הכניסות והיציאות של הרכב מהחניון.  המחיר המוזל יחל ממאי 2017 –  כך נקבע בחוזר שהופץ לבתי החולים. בית חולים ממשלתי שירצה לגבות יותר מסכום זה יידרש לאישור מיוחד מהאגף לכלכלה ופיתוח של משרד הבריאות.

 – 3/7/2016: תקנות חדשות להגבלת מס' החניות – התוצאה הצפוייה: התייקרות של מחירי החניות – "כבר היום, מי שמעוניין לרכוש חניה במרכז תל אביב ישלם 200-300 אלף שקל בממוצע", אומר לגלובס עו"ד צבי שוב מומחה בתחום תכנון ובנייה – "והפער בין מחיר דירה עם חניה לדירה ללא חניה מגיע למאות אלפי שקלים. מצוקת חניה הינה תופעה הולכת וגוברת בערים רבות, לא רק בתל אביב, ולכן כיום בירושלים, במרכז העיר או בשכונת רחביה, תעלה חניה כ-100 אלף שקל ובמיזמי יוקרה עד כ-300 אלף שקל; בפתח תקווה או בחולון ובראשון לציון, מחיר חניה צמודה מתחיל מ-50 אלף שקל ועד 100 אלף שקל, ובערי השרון – רמת השרון, הרצליה וכפר סבא מדובר על מחיר שבין 50 ועד 200 אלף שקל. צמצום מספר החניות יגרום ליזמים להוציא את החניות הבודדות למכרז, לכל המרבה במחיר. ערכה של החניה יזנק ל-15%-20% מערך הדירה הצמודה לה" – ראו כאן הרחבה בגלובס

https://www.hon.co.il/%D7%91%D7%99%D7%98%D7%95%D7%97-%D7%A8%D7%9B%D7%91-%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%93%D7%A2%D7%AA/

וחוץ מהוצאות על חניה יש גם הוצאות על אחזקת רכב – הנה מחשבון אחזקת רכב – ככה תוכלו לדעת כמה הרכב שלכם עולה בחודש