קריירה    

כמה עולה יועץ פיננסי, מה ההכשרה שלו, האם יעיל

מעודכן ל-02/2020

יועצים פיננסיים יש היום הרבה מאוד, אבל לא לכולם יש הכשרה. איך יודעים מי טוב? האם המחירים ריאליים עבור מי שסובל מבעיות פיננסיות? האם יש הכשרה ספציפית? האם זה באמת עוזר? על כך במדריך זה

מה זה יועץ פיננסי

למען האמת, לא קשה להבין מה הוא יועץ פיננסי. יועץ פיננסי הוא כל מי שמייעץ ליחידים, לזוגות ולמשפחות וכן לחברות כדי לשפר את מצבם הכלכלי. כמו כן היועץ נותן שירותי הדרכה וליווי.  היועץ גם מלמד איך לארגן ולנהל את כל ענייני החשבונות בבית, בעסק או בחברה.

מהי הכשרתו של יועץ פיננסי ואיך לבחור

להבדיל מיועצים כלכליים אחרים, כמו יועצי השקעות או יועצים פנסיוניים,יועצים פיננסיים אינם נדרשים להכשרה ואינם כפופים לרגולציה. עם זאת, לא מעט יועצים פיננסיים הם רואי חשבון והם שעוברים מסלול רב שנים ומוסמכים לטפל בבעיות פייננסיות הן בהיבט הייעוץ, הן בהיבט המיסוי והן בהיבט המשפטי. בנוסף הם נדרשים לבחינות הסמכה ותקופת התמחות שרק לאחריה יקבלו את הרישיון.

לצד רואי החשבון יועצים פיננסיים רבים הם בעלי הכשרה אקדמית בתחומים קשורים כמו כלכלה, מנהל עסקים, ביטוח, ייעוץ מס, חשבונאות ועוד. כמובן שככל שההשכלה מקיפה יותר ומכילה תארים מתקדמים יותר היועץ יכול לתת תמונה מלאה יותר על בעיות פיננסיות.

הרבה פעמים התואר האקדמי אינו מספיק לבדו ואין חכם כבעל ניסיון, לכן יש יתרונות למי שעסק בעצמו בניהול ופתר משברים. התפקידים העיקריים הרלוונטים הם ניהול בתחום הפיננסים כמו חשב, סמנכ"ל בכיר וכן מנהל בבנק. גם אם היועץ היה יועץ כלכלי בחברה גדולה ומוכרת זה ניסיון רלוונטי.

כיום קיימים גם קורסי הכשרות לייעוץ עסקי במקומות כמו בית ספר תפנית, בית הספר לעסקים של האוניברסיטה הפתוחה ומודול פיננסי ביחידה ללימודי חוץ, קורס לייעוץ פיננסי במכללת עדיף, באקדמיה לפיננסים ועוד. כמו כן יש קורסים דומים לייעוץ לכלכלת המשפחה גם כן בבית ספר תפנית, מכון רדליך ועוד.

לצד אלו קיימים קואוצ'ר או מאמן עסקי. אלו לרוב אינם בעלי הכשרה פיננסית ולרוב הכשרתם באימון אישי או במקצועות תרפיים יותר ומטרתם העיקרית היא לעורר מוטיבציה כדי להגשים מטרות. כמובן שמאמן עם רקע או השכלה עסקית מוסיף המון.

ככל שיש ליועץ יותר ניסיון, הכשרה והצלחות, משמע הוא יועץ בטוח יותר ולכן פעמים רבות גם יקר יותר. בעלי עסקים יכולים להיעזר גם בשירותי מעוף, של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, תוכנית המסובסדת על ידי המדינה. משפחות יכולות להיעזר בעמותת פעמוניים, המתופעלת על ידי מתנדבים ללא כוונת רווח..

מה ההבדל בין רואה חשבון ליועץ פיננסי

אף שלא מעט רואי חשבון עוסקים גם בייעוץ פיננסי, רואה החשבון אחראי על תקינות הרישום החשבונאי. המתרגם את הפעילות העסקית למספרים. למשל רישום הוצאות והשקעות, לעומת רישום ההכנסות מפעילות עסקית מול הכנסות אחרות. אך  רואה החשבון איננו מתערב בהחלטה של בעלי העסק בבחירת הלוואה, השקעה או חסכונות, או למשוך רווחים. יועצים עסקיים רלוונטים גם להחלטות פרטיות כמו כלכלת המשפחה ולא רק לעסקים.

כמו כן כדאי לבחון שאין ליועץ אינטרס עסקי ושת"פ עם חברת הלוואות או ביטוח, כי אז ייתכן שהרווח שלהם יהיה גדול משלכם

סוגי ייעוץ פיננסי

ייעוץ פיננסי יכול להינתן בכמה פלטפורמות, אחת היא ייעוץ לנושא מסוים, ייעוץ מלא וליווי אישי בכמה מפגשים, אימון מתמשך שאינו מוגבל בזמן וסדנאות והרצאות.

כמה עולה ייעוץ פיננסי

מחירי ייעוץ פיננסי תלויים בכמה פרמטרים, סוג הייעוץ ומורכבותו,  הוותק, ההכשרה של היועץ, ניסיונו הניהול וכמובן המיתוג שלו ויכולת השיווק שלו:

יועץ פיננסי ליחיד
– 100-500 שקל (שעת יעוץ)

יועץ פיננסי לזוג
– 250-550 שקל (שעת יעוץ)

יועץ פיננסי למשכנתאות
– 250-650 שקלים (שעת יעוץ)

יועץ פיננסי לתשלומי ביטוח
– 1,500-7,000 שקלים

יועץ פיננסי לפרישה לגימלאות
– 1,500-5,500 שקלים

האם ייעוץ פיננסי יעיל

ייעוץ פיננסי יעיל כשהוא משלב בין אימון וייעוץ עם הבנה עסקית רחבה, ולכן צריך לבדוק את הניסיון של היועץ, ביקורות עליו, לשמוע סיפורי הצלחה ועוד.

אם המצב הכלכלי אינו מאפשר ייעוץ פיננסי בתשלום מלא כדאי להיעזר בעמותות ללא כוונת רווח או עם מימון מסובסד. הרבה משפחות ועסקים מרגישים שהיועצים הוציאו אותם מתסבוכות כלכליות, רק צריך לבחור נכון.

רשות ני"ע פועלת להקלה על ייעוץ השקעות המוני

בענף הפיננסים והביטוח פערי השכר הכי גדולים

הטכנולוגיה הפיננסית עושה מהפכה. מה המגמות?