קניות באינטרנט    

יבוא אישי של תרופות ללא מרשם ותוספים – כמה זה עולה והאם זה בטוח?

 

מעודכן ל-11/2019

כמה עולות תרופות ותוספי מזון באתרים מחו"ל? האם יש עליהם מכס? והאם זה מסוכן?

כמה פעמים שמעתם את השאלה "יש למישהו אקמול"?. העולם הזה טומן בחובו הרבה כאבי ראש וכאבים אחרים, ולכן רצוי שיהיה לכולם בבית סטוק. כך גם תרופות ללא מרשם, חלקן נפוצות יותר, חלקן מתאימות לחולים שצורכים אותן באופן קבוע, אבל כמה זה עולה בחנויות רשת לעומת הקמעונאיות הגדולות וכמה זה עולה באתרים בחו"ל והאם זה בטוח?

יבוא אישי – תרופות

ניתן לייבא ולשווק תרופה רק אם היא רשומה במדינת ישראל. ניתן לייבא תרופות לישראל רק לאחר קבלת אישור מאגף הרוקחות מהמחלקה ליבוא פרמצבטיקה וסמים.  יש תרופות החריגות מחוק זה ועבורן צריך להגיש בקשה

אקמול

נתחיל עם אקמול. אקמול פורטה סירופ אפשר למצוא באיפארמה ב-26 שקל. בחנות הסופר-פארם האקלטרונית הוא כבר מגיע ל-35 שקל. בסופר-פארם האיסוף הוא מהסניף. דמי המשלוח בשאר החנויות 30-10 שקלים, כך שהמחיר הסופי יקר יותר, אם כי עדיין צריך להגיע לסניף הקרוב ביותר. בקנייה של מעל 200 שקל באיפארמה המשלוח חינם.

במכבי אפשר למצוא הן את אקמול והן את המתחרה דקסמול ב-17 שקל. המחיר הוא רק למבוטחי מכבי. למבוטחי כללית המחיר 24.5. המוצר. כאן אין בשורה במחירים בחו"ל והמוצר המקביל באמזון עולה 14.5 דולר, משולח חינם.

אדקס

אדקס הוא שם מסחרי  לאיבופרופן נגד דלקות וכאבים. מוצר אחר פופולרי לתרופה זו הוא אדוויל. אפשר למצוא אדקס באיפארמה ב-32 שקל ל-200 מ"ג. בסופר פארם כבר נשלם על המוצר 36.7 לאדקס ואדוויל נמכר ב-32.5. באתר מכבי אפשר למצוא ב-17 שקל למבוטחים. דמי המשלוח עומדים על 10-30 שקל. בכללית 28.8 שקל למבוטחים.

באמזון הכי זול שמצאנו 8 דולרים, במשלוח שמגיע לישראל. באירופה לעומת זאת אפשר למצוא את התרופות המקבילות ב-2 יורו עד 8 יורו. אך מבריטניה למשל המשלוח יקר על סך 7 יורו והופך את הקנייה ללא משתלמת. באיפארמה בקנייה מעל 200 שקל המשלוח חינם

אלו כמה דוגמאות של תרופות שבחלקן מבוטחות על ידי חלק מהקופות, אבל אם התרופה לא מבוטחת או מומלצת על ידי משרד הבריאות המחירים הופכים להיות משתלמים יותר.

VITA POS

ויטה פוס היא משחה ליצירת דמע במקום טיפות שאפשר למצוא אותה בחלק מהמדינות באיביי ב-24 שקלים כולל דמי משלוח.  לעומת זאת המחיר הממוצע שלה בישראל 40-50 שקל בחנויות ברשת. לא מוצג המחיר בקופות החולים

מינוקסי  (מינוקסידיל)

מינוקסי היא תרופה נגד התקרחות של גברים, בסופאר-פארם היא עולה 280, באיפארם היא עולה 180 ולחברי מכבי 170. באמזון אפשר למצוא אותה בכ-30 דולר, כולל דמי משלוח.

תוספי מזון

השוק שבו נמצאים ההבדלים העיקריים הוא תוספי המזון, שם לא צריך מרשם, אין מימון של המדינה ואין ביטוחים ויש אתרים ייעודיים לכך. לאתר IHERB יש אפילו ממשק בעברית. כך למשל אומגה 3 באתר עולה הכי נמוך 6 דולר, לעומת יותר מ-34 שקל, הכי נמוך בארץ. אבקת חלבון נמכרת בארץ במחיר הכי נמוך של 90 שקל לאחר מבצע ונמכרת ב-16 דולר באתר.

המשלוח ממחיר מסוים יכול להיות גם חינם, דרך דואר ישראל העלות נמוכה מאוד  ויכולה להיות למעשה אפס דמי משלוח, דמי משלוח דרך DHL יכולים להיות 2 דולר בלבד. יש לשים שמדובר במוצרים שיש עליהם הוזלת משלוח.

ב-vita cost המחירים גבוהים במעט יותר, 11 דולר הכי נמוך לאומגה 3.ואבקת החלבון שחיפשנו הייתה במחיר הכי נמוך של 30 דולר, אם כי היו אבקות תחת מותג אחר בפחות מ-10 דולר.

מכס ומס קנייה

משלוח של 70 עד 500 דולר פטור ממכס. תרופות פטורות ממס קנייה

איך יודעים אם בית המרקחת המקוון מסוכן

אם המחיר נמוך מדי לשוק של המדינה, זה סימן מעורר חשד.  כך גם אם אי אפשר להתייעץ עם רוקח. אם לא מצוין היצרן, אם אין כתובת פניות לשירות לקוחות וכן אם אין לעסק רישיון, כל אלו סימנים מחשידים ומסכני חיים. חשוב לוודא שמאחורי המוכר יש בית מרקחת אמין עם אישורים. מדובר בסכנת חיים, ייתכן שיהיה חסר בתרופה החומר הפעיל או במינון לא נכון שלו. לכן בכל זאת כדאי להתייעץ עם רופא או רוקח גם בארץ לבדיקת התרופה.

סיכום

תחום התרופות הוא תחום עם טווח גדול של מחירים ותלוי בהרבה גורמים. לא תמיד התרופה מחו"ל תהיה זולה יותר, אבל תרופות ללא מרשם שלא כלולות בהמלצת משרד הבריאות, אם כי פעמים רבות מומלצות על ידי הרופאים, ניתן להשיג בזול יותר דרך אתרים ידועים כמו אמזון ואיביי.

המחיר תלוי במדינת המוצא של הספק, כך למשל מדינות מרכז אירופה זולות בהרבה מארצות הברית ובריטניה. התחום שבו יש פער מחירים הכי גבוה הוא תחום תוספי המזון, עם מחירים שלעתים מגיעים לפער של 50%.  דמי המשלוח יכולים להיות נמוכים עד אפסיים אם מזמינים אותם דרך דואר ישראל, אך זמן המשלוח יהיה ארוך יותר (עד חודש).

חשוב, כאמור, לשים לב,  על מי החנות, מי היצרן, אם יש לה אישורים, אם יש לה ביקורות חיוביות וכן הלאה.

ביקורות מזויפות באינטרנט – איך נזהרים מהן ואיך מזהים אותן?

יבוא אישי – שאלות ותשובות

פחות רגולציה על יבוא אישי