חדשות    

הראל משקיעה את הכספים של החוסכים במשכנתאות; שת"פ עם לאומי למתן משכנתאות ב-8 מיליארד שקל!

הראל  נכנסת לשוק המשכנתאות. עד היום לא פעלה החברה בשוק ההלוואות לדיור/ משכנתאות, זה עומד להשתנות – בהתאמה היקף הכספים שעומדים לטובת מימון הדירות יעלו ואולי גם התחרות תחריף, והצרכנים – רוכשי הדירות ייהנו ממימון זול יותר. עם זאת, חשוב לסייג – הריבית בחודשים האחרונים עלתה, ולא ברור אם תחרות ככל שתהיה , תשפיע על הריביות. זאת ועוד – שוק המשכנתאות באופן יחסי הוא שוק תחרותי.

אלא שמדובר בכל זאת בבשורה – לאומי והראל חברו לספק מימון של עד 8 מיליארד שקל לשוק הדיור.  החברות הודיעו לבורסה  כי הם מקיימים  מגעים מתקדמים לקראת חתימה על הסכם בין לאומי לבין גופים מוסדיים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים  להעמדה משותפת של הלוואות לדיור, המובטחות, בין היתר, במשכנתאות ומשכונות על זכויות חוזיות בקשר למקרקעין.

בהתאם להסכם המתגבש, סך ההלוואות המצטבר שיועמד על ידי הראל בשנת 2016 לא יעלה על סך של  4 מיליארד שקל, ושיעור ההשתתפות של קבוצת הראל ביטוח בכל הלוואה משותפת כאמור לא יעלה על 50%. הסכום שיועמד על ידי הראל בשנת 2017 (בכפוף להחלטות הבנק בעתיד באשר להיקף המשכנתאות שיועמדו בשנה זו)  ייקבע בין הצדדים ולא יפחת מסך של 4 מיליארד שקל, ושיעור ההשתתפות של הראל בכל הלוואה משותפת יוסכם בין הצדדים אך לא יעלה על 50%.  אישור ההלוואות המשותפות, קביעת תנאיהן, העמדתן וההתקשרות במסמכי האשראי, ייעשו על ידי הבנק לפי שיקול דעתו הבלעדי, בכפוף להוראות הדין הרלוונטיות ולתנאי סף שהוסכם בין הצדדים, כי יחולו על ההלוואות שיועמדו על ידי הצדדים במשותף.

 הבנק ינהל עבור הצדדים את ההלוואות המשותפות, בהתאם לנהלים ולעקרונות המקובלים בבנק, כפי שהוא פועל במהלך עסקיו הרגיל עבור עצמו. הראל תשלם לבנק עמלת ניהול חודשית.

הבנק יהיה הגורם שיעמוד מול הלווים וזה שמטפל בחיתום ההלוואה ובניהולה לאורך כל תקופת ההלוואה. שיתוף הפעולה בין הצדדים ייכנס לתוקפו מיד עם השלמת התנאים המוקדמים, הכוללים בין היתר סיום ההיערכות התפעולית הנדרשת בין הצדדים ובכפוף לאישורים רגולטורים, ובכל מקרה לא יאוחר מתום 90 יום ממועד חתימת ההסכם.

שיתוף הפעולה בין הצדדים ביחס להעמדת הלוואות משותפות כאמור, יבוא לסיומו ביום 31 בדצמבר 2017  אלא אם הצדדים הסכימו על הארכתו בכתב. שיתוף הפעולה בין הצדדים בהעמדת הלוואות משותפות יבוא לסיומו לפני המועד הקבוע לעיל, בהתקיים אחד או יותר מהמקרים שנקבעו בהסכם, וביניהם ניתנה לכל אחד מהצדדים האפשרות להודיע על סיומו של ההסכם בכל עת בהודעה מוקדמת מראש.

 ההסכם המתגבש כולל הוראות שונות ביחס להמשך הפעילות, ניהול ההלוואות וכיו"ב לאחר תום תקופת ההסכם כאמור לעיל, עד לפירעון כל ההלוואות.  בנוסף, ההסכם המתגבש מסדיר במקרים מסוימים שנקבעו אפשרות לסיום ניהול ההלוואות המשותפות באמצעות הבנק, התחייבות לאי העברת זכויות על פי ההסכם בכפוף לתנאים שנקבעו בו, סעיפי אחריות ושיפוי וכן סעיפי סודיות ואי תחרות, הכל בתנאים שנקבעו בהסכם.

 לביצוע העסקה, אם וככל שייחתם הסכם, צפוי להיות השפעה על מתווה הקצאת נכסי הסיכון של הבנק בתקופת ההתקשרות.