לאומי – מחירי הדירות ימשיכו לעלות
חדשות    

לאומי – מחירי הדירות ימשיכו לעלות

סקירה של כלכלני בנק לאומי על שוק הדירות מחזקת את ההערכה כי הסיכויים לירידת מחירי דירות בטווח הקרוב, נמוכים וכי הביקוש לדירות עולה על ההיצע. "ברביע השני של השנה הסתכמו התחלות הבניה החדשות ב-9,486 יחידות דיור (להלן יח"ד, הנתונים מנוכי עונתיות)" מעדכנים בלאומי ומוסיפים – "רמה זו משקפת קצב שנתי של כ-38 אלף יח"ד, אשר הינו נמוך ביחס לממוצע ב-3 השנים האחרונות אשר עומד על כ-43 אלף יח"ד.

"נראה שרמה זו נמוכה ביחס לצרכי המשק הנאמדים להערכתנו בכ-45 אלף יח"ד לשנה לפחות. הערכה זו מתבססת על מספר גורמים, ביניהם הגידול השנתי במספר משקי הבית, העומד בממוצע על כ-39 אלף משקי בית, ומספק אומדן לביקוש השנתי הבסיסי לדירות מגורים חדשות, וכן על רקע פערי הביקוש המצטברים בשנים הקודמות וגורמים נוספים כמו גרט של בתים ישנים ובניית בתים חדשים במקומם (לדוגמא במסגרת "פינוי בינוי").

"בחינת נתוני מלאי הדירות,  התחלות הבניה ומשקי הבית בין השנים 1996 ועד 2012 מעידה על מחסור מצטבר בתוספת ההיצע של דירות מול תוספת הביקוש הנובעת מן הגורמים הנ"ל. למרות שבשנים 2010  ועד היום ניתן אמנם לראות גידול מסוים בהיקף גמר והתחלות הבניה  להערכתנו  קצב זה אינו מספק כדי "לפצות" על המחסור בהיצע שהצטבר בשנים הקודמות, בפרט בשנים, 2001-2008  יחסית לביקוש ה"שוטף". המצב המתואר לעיל בא לידי ביטוי בירידה של רמת המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות מאז שנת 2011 ועל רקע זה אנו מעריכים כי מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשנה הקרובה לפחות.

"הגורמים אשר עשויים למתן את שיעורי העלייה במחירי הדיור הם שינוי מגמה בתחום ההיצע  תוך גידול בהיקף התחלות הבניה לכ-45-50 אלף דירות בשנה לאורך מספר שנים ובמידה משנית התמתנות  בביקושים  בין השאר על רקע הוראות הפיקוח על הבנקים בתחום המשכנתאות. העלייה ברמת הריבית לטווח ארוך בעת האחרונה אם תתמיד  עלולה גם היא לצמצם את הביקוש למשכנתאות ולהביא לשינוי מסוים בהרכב השוק ולמתן את העלייה במחירי הדיור  אך זאת תוך עלייה בשכר הדירה".