חדשות    

לאומי: מחירי הדירות ימשיכו לעלות במהלך השנה

מעודכן ל-04/2021

בקרן המטבע העולמית מעריכים כי יחס החוב תוצר של ישראל יעלה בשנת 2021 ל-78%, אך עדיין מדובר בנתון שאינו גבוה בהסתכלות בינלאומית, כך כותבים היום כלכלני לאומי בסקירתם השבועית

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, פרסמו היום את סקירתם השבועית ובה העריכו כי " עליית מחירי הדירות תמשיך ותואץ במהלך 2021, ותגיע לרמה חד-ספרתית גבוהה". לדבריהם, עלייה זו צפויה לשקף את התאוששות הביקושים מסיבות כלכליות ומסיבות של גידול דמוגרפי למול מחסור בהיצע".

מנתוני מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ שפרסמה הלמ"ס בשבוע שעבר, עולה כי המדד עלה בשנה האחרונה בשיעור של 0.2%. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.8%, מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.9%, מדד המחירים לצרכן ללא דיור ומדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלו ב-0.6% כל אחד. עליית המדד בחודש מרץ נבעה מעלייה במגוון רחב של סעיפים, ובעיקר בסעיפי הדיור, תחבורה ותקשורת, חינוך תרבות ובידור והלבשה והנעלה. מחירי הדירות על פי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר 2021 – פברואר 2021, עלו בכ-0.3% לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2020 – ינואר 2021. בשנה האחרונה המחירים עלו ב-4%.

בעקבות פרסום המדד, בפמן ורזניק מציינים כי לדעתם, תהליך ההאצה באינפלציה השנתית צפוי להימשך בחודשים הקרובים. עוד מצוין בסקירה כי לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה, נרשמה ירידה בסך הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים ל-12.1% תוצר. כלכלני לאומי מעריכים כי הגירעון הממשלתי בשנת 2021 צפוי להסתכם בכ-9% תוצר.

באשר ליחס חוב/תוצר של ישראל, השניים מעריכים כי הוא  צפוי לעלות מעט בשנת 2021, אך לרמה שאינה גבוהה במידה חריגה בהשוואה בינלאומית. היחס עדיין אינו צפוי לחזור, בשנים הקרובות, לרמתו ערב המשבר. ההערכה העדכנית של קרן המטבע הבינלאומית עומדת על יחס חוב/תוצר של 78% בשנת 2021, אשר הינה מעט גבוהה מתחזית לאומי של כ-75%. "מדובר בחוב נמוך מהממוצע של המדינות המפותחות, וכן מזה של מדינות כמו: ארה"ב, בריטניה, ממוצע גוש האירו ועוד", הם מבהירים.

האופטימיות במשק באה לידי ביטוי גם בסקר המגמות בעסקים לחודש מרץ, המצביע על שיפור רוחבי בציפיות להתרחבות הפעילות העסקית.

בארה"ב נמשכת העלייה בסביבת האינפלציה. לדעת כלכלני לאומי, השפעות הבסיס צפויות להמשיך ולהעלות את האינפלציה של מדד המחירים לצרכן ל כ -4% עד לחודש מאי, ואת אינפלציית הליבה אל מעל 2.5%. בפמן ורזניק מסבירים כי  "לחצי המחירים קשורים לפתיחה המחודשת של המשק האמריקאי ולשיבושים בצד היצע, שמשמעותם היא שהאינפלציה תישאר גבוהה השנה". התאוששות המשק האמריקאי באה לידי ביטוי גם במכירות קמעונאיות ובייצור התעשייתי.

לבסוף, כלכלני לאומי מציינים בסקירתם את השונות בין מדינות בהתפתחויות הכלכליות הגלובליות ומסבירים כי "בעוד שההתאוששות הכלכלית בארה"ב הולכת וצוברת תאוצה, תוכנית החיסון האיטית באירופה הותירה את גוש האירו הרבה מאחורי ארה"ב ובריטניה ביציאה ממשבר הבריאות".

לאומי: מחירי הנפט צפויים לרדת בטווח הבינוני והארוך

לאומי שוקי הון: החשש מהעלאות ריבית מוגזם