חדשות    

לאומי: "עולה הסיכוי להתאוששות כלכלית מהירה באירופה, בניגוד למצב בארה"ב ובישראל"

מעודכן ל-07/2020

מדינות אירופה החליטו על חבילת חילוץ להתמודדות עם המשבר הכלכלי. לתוכנית הוקצו 1.8 טריליון אירו – כ-390 מיליארד יחולקו כמענקים והיתר כהלוואות בריבית נמוכה

מדינות אירופה הגיעו להסכמה לגבי חבילת חילוץ להתמודדות עם משבר הקורונה. לתוכנית הוקצו 1.8 טריליון אירו, והיא כוללת חלוקת של מאות מיליארדים כמענקים לתושבים וכן מתן הלוואות בריבית נמוכה.

ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, קובי לוי, שיבח את התנהלות אירופה בעקבות ההסכם שהושג במדינות האיחוד ואף הוסיף כי "ייתכן שהמלחמה באויב הבלתי נראה כיום תניח את היסודות ליציאת אירופה מהקיפאון הכלכלי שאפיין אותה בעשור האחרון".

"חדשות טובות אתמול תמכו בהמשך המגמה החיובית בשווקים", אמר קובי לוי, "בין היתר, תוצאות חיוביות לחיסון לקורונה ואישור תוכנית החילוץ באירופה. שווקי המטבע מתנהגים בתקופה האחרונה במגמה דומה. מטבעות המקלט נחלשים, והאירו ומטבעות הלוויין שלו (הקורונה השבדית והדנית) הם המתחזקים הגדולים.

"מי שמחפש את חולשתו של השקל בתקופה האחרונה יוכל למצוא אותה בקלות בהשוואת ערכו מול האירו", הוסיף לוי. "לפני המשבר השקל נסחר בשער 3.7, לעומת שער של 3.9 כיום. גם מול הדולר אפשר להגיד שהשקל מתפקד פחות טוב מבעבר. זאת, למרות שהשקל חזר לערכו מול הדולר לפני המשבר סביב שער 3.4. חשוב לזכור את הסיבה לכך – לפני המשבר הריבית בדולר הייתה גבוהה בכמעט 2% לעומת הריבית בשקל, הפחתת הריבית בדולר הייתה אמורה להחליש אותו יותר מול השקל. העובדה שזה לא קרה, מעידה שהכוחות שתמכו בהתחזקותו של השקל פחתו ושהעוצמה שאפיינה את השקל מול סל המטבעות בשנים האחרונות מתערערת. למרות זאת, ייתכן כי השקל יתחזק מול מטבע כזה או אחר, כמו למשל הדולר, כתלות באירועים נקודתיים.

"החדשות הגדולות של התקופה האחרונה מגיעות מאירופה. במסגרת מפגש פסגה בן ארבעה ימים, הגיעו מדינות אירופה להסכמה לגבי חבילת חילוץ להתמודדות עם משבר הקורונה. לתוכנית הוקצו 1.8 טריליון אירו, מתוכם 750 מיליארד יגויסו בחוב אירופי משותף, ומתוכו כ-390 מיליארד יחולקו כמענקים והיתר כהלוואות בריבית נמוכה.

"הנהנית העיקרית מפירות ההנפקה, תהיה כנראה איטליה, ובנוסף, כתוצאה מהמהלך יתכן כי האג"ח של המדינות החלשות יזכו לביקושים על חשבון אג"ח המדינות החזקות. חשוב להדגיש כי למרות שלא מדובר על סכום גיוס גבוה, אישור התוכנית והפשרה שהושגה עם ארבע המדינות המתנגדות לגבי ההנפקה המשותפת ותנאיה פותחים פתח לאיחוד חובות רחב יותר באירופה בטווח הארוך. כתוצאה, להערכתנו גובר הסיכוי להתאוששות כלכלית מסוג V, שמשמעותה התאוששות מהירה המקזזת לפחות חלק מהפגיעה בכלכלה שאפיינה את החציון הראשון של השנה באירופה. זאת, בניגוד למצב בארה"ב ובישראל.

לוי סיכם כי "בהסתכלות רחבה יותר, אירופה מתנהלת במשבר היטב, הן מבחינת השליטה בקצב ההדבקה והימנעות מגל שני עד כה, והן מבחינת תמיכה בתעסוקה. ההנפקה הנוכחית תתמוך בהגברת הסולידריות בין מדינות אירופה ובצמצום פערים בין הכלכלות. בכך מוסר אחד האיומים הגדולים ביותר על יציבות האיחוד. בדומה למצב לאחר המשבר הפיננסי הגדול של שנות ה 1929, ומלחמת העולם שיצרה את האיחוד האירופי לאחריו, ייתכן כי המלחמה באויב הבלתי נראה כיום תניח את היסודות ליציאת אירופה מהקיפאון הכלכלי שאפיין אותה בעשור האחרון".