לאומי: "קצב מכירות הדירות החדשות ממשיך לשבור שיאים; הביקושים צפויים להישאר ברמה גבוהה"
חדשות    

לאומי: "קצב מכירות הדירות החדשות ממשיך לשבור שיאים; הביקושים צפויים להישאר ברמה גבוהה"

כלכלני לאומי: "קצב מכירות הדירות החדשות ממשיך לשבור שיאים. הביקושים צפויים להישאר ברמה גבוהה, לאור אי הודאות סביב גיבושה של תוכנית ממשלתית בנושא הדיור"

קצב מכירות הדירות החדשות ממשיך לשבור שיאים. הביקושים צפויים להישאר ברמה גבוהה, לאור אי הודאות סביב גיבושה של תוכנית ממשלתית בנושא הדיור. כך כותבים הבוקר כלכלני לאומי בסקירת מאקרו שמפרסם הבנק.

"בחודש מרץ השנה נמכרו 2,647 דירות חדשות שנבנו ביוזמה פרטית וציבורית (נתונים מנוכי עונתיות). מדובר בהיקף מכירות גבוה מרמת השיא של החודש שעבר, המעיד על המשך הנסיקה בביקוש לדירות מתחילת השנה. קצב המכירות השנתי במרץ משקף היקף שיא של כ-32 אלפי דירות חדשות– עלייה חדה ביותר של כ-50% ביחס למרץ אשתקד. בסך הכול, ברביע הראשון של השנה חלה עלייה חדה במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד (כ-31%)", כותבים כלכלני לאומי.

הלמ"ס: גידול של 8.2% בכמות הדירות החדשות המבוקשות במארס

כלכלני לאומי מעריכים כי "תימשך מגמת הגידול בביקושים בשוק הדיור במהלך החודשים הקרובים (בין היתר, גם כפיצוי על הירידה בפעילות שחלה בחלק משנת 2014 ועל רקע רמת השפל של הריבית), דבר שצפוי להוביל לעלייה נוספת במחירי הדירות החדשות בשנת 2015".

בנוסף מציינים כלכלני לאומי כי מתחילת השנה חל שיפור בנתוני התקציב בהשוואה לשנים קודמות, על רקע גירעון נמוך בחודש אפריל. כלכלני לאומי מציינים כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים הסתכם בכ-2.56% מהתוצר (על פי אומדני משרד האוצר).

"להערכתנו, הגירעון בתקציב בשנת 2015 צפוי להיות נמוך יותר ביחס לגרעון שנמדד ב-2014 (2.8%), ולהסתכם בכ-2.6% מהתוצר. תחזית זו מבוססת על הערכותינו כי שיעור הצמיחה ב-2015 יהיה 3.5% בהשוואה ל-2.8% ב-2014 והערכות כי לא יבוצעו שינויים משמעותיים בתקציב הממשלה לשנה הנוכחית, אשר צפוי להיות מוגש לאישור הכנסת בחודשים הקרובים", כותבים כלכלני לאומי.

"בנוסף, יש לציין כי מדיניות התקציב האחראית בתקופה האחרונה, באה לידי ביטוי באישרור דירוג האשראי של מדינת ישראל מצד חברת הדירוג Fitch, אשר הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה A עם תחזית יציבה. בהודעתם, ציינו לחיוב את מאזן החשבונות החיצוניים החזק של ישראל, מוסדותיה היציבים והאמינים, ביצועים מאקרו-כלכליים טובים וגמישות מימונית גבוהה. מנגד, צויינו לשלילה רמת יחס חוב-תוצר גבוהה יחסית למדינות בנות-ההשוואה וסיכונים גיאו-פוליטיים. נדגיש כי המשך מגמת הירידה בגירעון, תתרום לחיזוק הסביבה הפיסקאלית ותהווה גורם חיובי מבחינת פרופיל הסיכון הפיסקאלי ודירוג האשראי של ישראל גם בהמשך, ובנוסף, עשויה לבוא לידי ביטוי ביציבות של יחס חוב/תוצר", נכתב בסקירת לאומי.

לאומי שוקי הון: בנק ישראל צפוי להמשיך את ההתערבות בשוק המט"ח

כלכלני לאומי מוסיפים כי באפריל חלה ירידה בהיקף יצוא הסחורות, בהמשך למגמה מתחילת השנה. עם זאת, היצוא צפוי לגדול ב-2015. "במבט קדימה, אנו מעריכים כי פעילות יצוא הסחורות של ישראל תגדל ב-2015 עקב הערכות לגידול מסוים בהיקף הסחר הבינלאומי; השיפור במצב הכלכלי בקרב חלק מיעדי היצוא העיקריים של ישראל; ולאור הערכותינו לפיחות בשקל מול הדולר (המטבע העיקרי – שימש בכ-86% מהעסקאות אשתקד) במהלך 2015. להערכתנו, יצוא הסחורות והשירותים של ישראל יעלה ב-2015 בשיעור ריאלי (שקלי) של כ-4.8% לעומת 1.3% ב-2014. בתוך כך, הדגש ממשיך להיות על גידול ביצוא לגוש הדולרי תוך שיפור ברווחיות של פלח יצוא זה" מעריכים בלאומי.