חדשות    

לאחר המתנה ארוכה: הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקולומביה ייכנס לתוקף בסוף החודש

מעודכן ל-07/2020

ההסכם שנחתם לפני 6 שנים והמתין עד כה לאשרור ממשלת קולומביה, יפטור ממכס מגוון מוצרי תעשייה, מזון וחקלאות

קולומביה הודיעה השבוע לישראל על השלמת תהליך אשרור הסכם הסחר החופשי בין שתי המדינות, והוא ייכנס לתוקף החל מ-27.7.20. ההסכם בין ישראל לקולומביה, אשר נחתם בספטמבר 2013 ואושרר בישראל ב-2014, המתין עד כה לאשרור קולומביה, ורק בימים האחרונים הודיעה קולומביה לישראל על השלמת התהליך וכניסתו לתוקף כאמור.

עם כניסת ההסכם לתוקף, יינתן מיידית פטור ממכס על רוב הייצוא התעשייתי לשתי המדינות. כמו כן, המכס על יתר המוצרים יופחת באופן הדרגתי תוך 10 שנים. כך למשל, ייצוא לקולומביה של תרופות, מכשור רפואי, כימיקלים, מוצרי תקשורת וטקסטיל, שכיום חייב במכס בשיעור של 5%-35%, ייהנה מפטור מלא ממכס, מה שיקל על היצואנים להתמודד עם התחרות הגלובלית.

בנוסף, ההסכם כולל הטבות בדמות הפחתת מכסים משמעותית בייבוא מוצרים בענפי החקלאות והמזון מקולומביה לישראל. כך למשל, ההסכם יביא להוזלה של מוצרים המיובאים מקולומביה, כגון אגוזי מקדמיה (שיעור המכס הנוכחי הוא 4%), אננס, גויאבה ומנגו מיובשים (8%), ממתקים המכילים קקאו (5%), ביסקוויטים (4%), ריבות (4%) ועוד. מוצרים אחרים יהיו פטורים ממכס במסגרת מכסה, ובהם: בשר בקר טרי (שיעור המכס הנוכחי הוא 12%+ 3.25 ₪ לקילוגרם),  אננס טרי (4.41 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-25%), מנגו טרי (1.23 ₪ לקילוגרם אך לא יותר מ-85%) ופפאיה טרייה (2.43 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-85%).

בנוסף למכסים, יפתח ההסכם את שוק הרכש הממשלתי בקולומביה עבור חברות ישראליות, יגביר את הליברליזציה בסחר בשירותים ויחזק את מנגנוני ההגנה על השקעות ישראליות בקולומביה..

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ ציין בעקבות ההודעה: "להידוק היחסים הכלכליים עם קולומביה ישנה חשיבות כפולה, הן מההיבט של פתיחת שווקים חדשים עבור התעשייה הישראלית, והן לאור הצורך בחיזוק מעמדה של ישראל בקרב מדינות אמריקה הלטינית. קולומביה היא מידידותיה הטובות של ישראל והכלכלה השלישית בגודלה בדרום אמריקה. הידוק היחסים הכלכליים עמה הוא צעד מתבקש".

תהליך המשא ומתן להסכם סחר חופשי בין ישראל וקולומביה החל כבר במרץ 2012, במסגרת מדיניות משרד הכלכלה והתעשייה להרחיב את הייצוא מישראל לשווקים חדשים. ההסכם הושלם באמצע 2013, לאחר משא ומתן שניהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף עם משרד החוץ, מינהל המכס ומשרדי החקלאות, האוצר והמשפטים. לאחר מכן, ועד כה, הושלמו הליכים פנימיים במדינות, ועתה כאמור הגיע התהליך לסיומו.

.אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן ציין: "הסכם הסחר בין ישראל לקולומביה יפתח בפני הייצוא הישראלי את אחת הכלכלות המעניינות ובעלות פוטנציאל הצמיחה בין מדינות אמריקה הלטינית. ההסכם יאפשר לחברות הישראליות יתרון תחרותי בשוק הקולומביאני, תוך הסרת חסמי הסחר השונים שבהם הן נתקלות בעת הייצוא לשוק זה. קולומביה מצטרפת למדינות נוספות באמריקה הלטינית, שישראל חתמה על הסכמי סחר חופשי עימן, ואשר בזכותן מצליחות חברות ישראליות להתמודד בהצלחה בשווקים אלו: מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי, פרגוואי ופנמה, וכעת גם קולומביה".

היקף הסחר בסחורות בין הצדדים עמד ב-2019 על כ-106 מיליון דולר, כאשר הייצוא מישראל עמד על כ-85 מיליוני דולרים והייבוא מקולומביה עמד על כ-21 מיליון דולר. ענפי הייצוא העיקריים מישראל הם מכונות ומיכון חשמלי ומכני (38%), מוצרי תעשיות כימיות (29%), מכשור אופטי ורפואי (13%) ומוצרי גומי ופלסטיק (8%). ענף הייבוא המרכזי מקולומביה הוא מוצרי מזון וחקלאות (65%).

סיכום עשור ביצוא: גידול של 70%