חדשות    

לא בעירנו: היטלי ההשבחה בתל אביב קרובים להכרעה

עיריית תל אביב

 

100מיליון שקל זה הסכום שלגביו חלוקים עיריית ת"א ובעלי דירות בנוגע להיטלי השבחה.  בחודש מאי תחל ועדת הערר לתכנון ובנייה, פיצויים והיטלי השבחה מחוז תל אביב מרתון דיונים ב־341 עררים שהגישה עיריית תל אביב נגד החלטות של שמאים מכריעים. השמאים הפחיתו בעשרות אחוזים את גובה היטל ההשבחה שתל אביב הטילה על מוכרי דירות ברובע 3, המתפרס מהים במערב עד רחוב אבן גבירול במזרח, ומרחובות בן ציון ומרמורק בדרום עד נחל הירקון בצפון אבן גבירול, שנכלל ברובע 3, בעלי הדירות טוענים כי לא חלה השבחה

לפי הזימונים שקיבלו בעלי הדירות ייערך דיון מרוכז בהכרעות של כל אחד משמונת השמאים שפסקו בעניין היטלי ההשבחה ברובע 3.

היטל השבחה עומד על 50% מעליית ערך הדירה בעקבות אישורה של תוכנית בנייה חדשה, והוא נגבה בעת מכירת דירה או בקשה להיתר בנייה. לפי העירייה התוכנית לרובע 3 משביחה את כל אחת מהדירות בבניין, אלא שמוכרי הדירות טוענים כי לא חלה כל השבחה משום שגם לפני אישור התוכנית לרובע 3 התאפשר להוסיף בדיוק את אותן זכויות בנייה באמצעות תמ"א 38, התוכנית הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה -הפטורה מהיטל השבחה. השמאים תמכו בעמדת מוכרי הדירות, וביטלו את השומה או קיצצו את ההיטל בשיעור חד של 70%־90%. תל אביב ערערה על כלל השומות, והדיונים שיחלו במאי עשויים בסופם לשחרר את את דירות היד שנייה -שכמעט לא נמכרו בעיר. בנוסף אפשר להעריך כי הכרעה ברורה תביא להאצת פרויקטיים לבנייה ברובע 3.

ההחלטה של ועדת הערר לתכנון ובנייה תשפיע מאוד  על מחירי הדירות והיצע הדירות ברובע 3 בתל אביב. כיום מוכרי דירות רבים מעדיפים לחכות להכרעה אם בכלל ישתלם להם למכור את הדירה. בהתאם לכך בשוק מדווחים על ירידה חדה בכמות העסקאות למכירת דירה יד שנייה, דבר שתורם להתייקרות.

אם הוועדה תקבל את עמדת עיריית תל אביב, מוכרי הדירות יגלגלו את ההיטל על הקונים, כלומר הם יעלו את המחיר שהם דורשים. דירה טיפוסית ברובע 3 עולה כ־3 מיליון שקל, והיטל ההשבחה הממוצע הוא 10% ממחיר הדירה, כלומר מחירה הממוצע יגיע ל־3.3 מיליון שקל,על פי הערכות,מה שיפחית את מספר הקונים הפוטנציאלי.

אם הוועדה תדחה את עמדת עיריית תל אביב, זו צפויה לפנות לערכאות המשפטיות, ובכך תגרום למוכרי הדירות להוצאה נוספת לא צפויה של כמה עשרות אלפי שקלים. כל אלה בצירוף המתנה של המוכרים לפסיקה סופית עלולים בתורם להביא לעליית מחירים, פשוט בגלל הקיטון בהיצע הדירות.

קניתם דירה בקבוצת רכישה, תשלמו היטל השבחה?

גרים בצפון הישן? העירייה דורשת היטל השבחה, אפילו אם תוכנית הרובעים פוגעת בשווי