חדשות    

לא מקבלים אשראי מהבנק? כעת תוכלו לפנות לעוד גופים חוץ בנקאיים מפוקחים

pexels
מעודכן ל-06/2023

כשהריבית במשק עולה וההלוואות מתייקרות, יותר ויותר אנשים זקוקים מצד אחד להלוואות כדי לכסות תשלומים שהתחייבו אליהם, ומצד שני עלולים להיתקל בכתף קרה מכיוון הבנק שלהם, שמסרב להעמיד להם אשראי נוסף.

במצב כזה הכתובת עשויה להיות גוף שאינו בנק, שאליו ניתן לפנות ולקבל הלוואה. חשוב מאוד כמובן לפנות לגופים מוסדרים ומפוקחים כדי שתהיה ללווים גושפנקא על מידת מהימנותו של הגוף שמלווה להם כסף שיהיה עליהם להחזיר לו בבוא העת.

לשם כך, פרסם כעת בנק ישראל מדריך שמיועד לגופים חוץ בנקאיים שמעוניינים לספק שירותים לציבור.

המדריך, שנקרא "מדריך הגישה למערכות התשלומים", מפרט לגופים חוץ-בנקאיים, כולל חברות פינטק מקומיות ובין-לאומיות, כיצד ניתן להצטרף למערכות הליבה של המגזר הפיננסי בישראל, לצד הבנקים.

המסמך מתפרסם בעקבות צעדים שהוביל בנק ישראל, בין היתר, לצורך פתיחת מערכות התשלומים לגופים חדשים, ואפשר למצוא בו פירוט על מערכות התשלומים השונות ואת סוגי ההשתתפות האפשריים במערכות. כמו כן, במסמך זה מתפרסם לראשונה "תרשים הגישה" שגיבש בנק ישראל. תרשים הגישה מפרט את תהליך ההצטרפות של גופים חדשים למערכות התשלומים המפוקחות, וכולל את השלבים והדרישות מול כל הגורמים הרלוונטיים עד להתחלת הפעילות במערכת.

גופים חדשים שמעוניינים להתחיל בתהליך ההצטרפות למערכות התשלומים, בהתאם לתרשים להלן, מוזמנים לפנות לפיקוח על מערכות התשלומים בבנק ישראל לקבלת מידע על האפשרויות השונות שעומדות בפני הגופים החדשים.

 

לדברי עודד סלומי, מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה, "פרסום המדריך נועד לשקף לגופים השונים, לרבות לחברות הפינטק בישראל ובחו"ל, את הדרישות ואת החלופות השונות לפעילות במערכות התשלומים בישראל כדי לאפשר להם לבחור את המודל המתאים להם וכדי להקל עליהם בתהליך ההצטרפות. אנו צופים כי אותן חברות יראו בגישה למערכות התשלומים כצעד ראשון למתן מגוון רחב של שירותים פיננסים לציבור הישראלי".

לדברי נועה ששינסקי-לביא, מנהלת אגף הפיקוח על מערכות התשלומים, "פרסום מדריך הגישה מצטרף לשורה של צעדים שנוקט הפיקוח על מערכות התשלומים כדי ששוק התשלומים בישראל יהיה שוק תחרותי, הוגן ויעיל יותר. חשוב לנו לשקף לגופים השונים את הדרישות ואת החלופות השונות לפעילות במערכות התשלומים בישראל כדי להקל עליהם את תהליך ההצטרפות, לאפשר להם להציע פתרונות תשלום מתקדמים וחדשניים ולהיות שחקנים משמעותיים במערך התשלומים, תוך צמצום התלות במערכת הבנקאית".