מדריכי דירה ומשכנתא    

כאן זה בית: כשמחירי הדירות בשמיים, אולי עדיף לגור בקרוואן?

מעודכן ל-07/2021

הזינוק המדאיג במחירי הדיור – שהתעצם בעקבות משבר הקורונה – ניפץ עבור זוגות רבים את פנטזיית רכישת הדירה. מחירי הדירות שעוד קודם לכן היו גבוהים להחריד, לאחר עשור ומעלה שבהם התייקרו במאות אחוזים, נסקו בחודשים האחרונים, ובחינה מהירה של מדד תשומות הבנייה תשקף לנו שהסוף עדיין לא נראה באופק.

וכשחלומות נגוזים, זה בדיוק הזמן המתאים להחליף אותם באחרים, ואם בפתרונות דיור עסקינן, אז למה לא להיות יצירתיים ולשקול אופציות מחוץ לקופסה – כמו למשל מגורים בקרוואן?

אז אמנם מדובר בטרנד שהחל עוד הרבה לפני הקורונה, אך השנה האחרונה, על שלל הסגרים והריחוק החברתי שהביאה עימה, נתנה "פוש" נוסף למשפחות רבות בישראל להיסחף במגמה הזו ולהתנסות בהרפתקה. אפשר פשוט לחבר את הבית לרכב ולגור איפה שרוצים. המחיר – מאוד נוח. 

חיסכון בכסף

היתרון הגדול ביותר במעבר למגורים בקרוואן הוא החיסכון המשמעותי בעלויות המחייה. נכון שיש השקעה חד פעמית אבל היא זניחה ביחס לרכישת דירה. מגורים בקרוואן חוסכים את הצורך בנטילת משכנתא או בתשלום שכר דירה שנוגסים חלק גדול מההכנסה הפנויה של אנשים. גם כל ההוצאות האחרות קטנות. אין תשלום ארנונה ומיסי נדל"ן שונים וגם הוצאות החשמל והמים יורדות בעשרות אחוזים.

מדובר בחיסכון שוטף של אלפי שקלים רבים – סדר גודל של 5 אלף שקל  ויותר.

אתם בוחרים את השכנים

המגורים בקרוואן מאפשרים ניידות. כשגרים בדירה או בבית רגילים קשה לעשות מעברים ושינויים וכשמגיע פתאום לבניין דייר חדש שאוהב מאד לעשות קריוקי, אז איזו ברירה יש? אם גרים בדירה שכורה אז אולי זה קצת פחות בעיה, אבל עדיין צריך למצוא דירה אחרת לעבור אליה ואם מדובר בדירה שבבעלותנו? זה בכלל סיפור. להתחיל את כל הסיפור של מכירת הדירה ורכישת דירה חדשה רק בגלל שכן שמרעיש? עם קרוואן פשוט מכניסים את המפתח לסוויץ' ומתרחקים כמה מאות מטרים מהמקום.

לזוגות צעירים ללא ילדים זה בכלל פתרון מעולה. אפשר לעבור ממקום למקום עד שמוצאים את המקום שהמתאים לנהל את החיים בו. נמאס אחרי כמה זמן? פשוט ממשיכים למקום הבא.

מגורים בטבע

לא חייבים לחנות עם הקרוואן בעיר. אם בא לכם להתרחק מהמולת העיר ולהתקרב לאמא אדמה יכול להיות שזה הפתרון בשבילכם. לא חייבים להרחיק עד לגליל העליון או לנגב כדי להתמקם בלב הטבע. אם מתרחקים חצי שעה מגוש דן ניתן למצוא שטחים פתוחים ומדהימים ולהתמקם בהם. מעטים האנשים שיכולים להתמיד בחיים כאלו לאורך זמן. אבל גם אם מדובר בזמן קצר זו יכולה להיות להיות הזדמנות לחוות חיים פשוטים ורגועים בחייק הטבע.

יש גם חסרונות כמובן

ברור שלא הכול וורוד. מדובר במבנה קטן מאוד ולא כל אחד יכול להסתדר עם הצפיפות. נכון, אפשר לחיות איפה שרוצים וכשפותחים את הדלת כבר נמצאים בחוץ, אבל בכל זאת, זה לא בית של ממש.

בנוסף לכך, אמנם מדובר בפתרון זול יחסית אבל טבעם של עצמים שנגררים ממקום למקום הוא להתבלות מהר יחסית, ולכן צריך לקחת בחשבון שיש לרענן את הקרוואן מדי פעם. אבל היי – גם בית משפצים לפעמים.

בנוסף אסור לשכוח שמדובר בכלי תחבורה וככזה הוא דורש רישוי וטיפול במערכות המכניות שלו על מנת שיוכל לנוע על הכביש.

כמה עולה קרוואן?

כיום ניתן למצוא קרוואנים במגוון גדלים וברמות גימור שונות. קרוואן חדש לשישה אנשים ניתן למצוא בכ-70 אלף שקל. מדובר בקרוואן מאובזר אך בסיסי. מחירי קרוואנים מפוארים יכולים להגיע למאות אלפי שקלים.

אבל לא חייבים לקנות חדש. ישנו שוק לא קטן של קרוואנים משומשים ושם ניתן למצוא קרוואנים המתאימים למגורים גם בכ-40 אלף שקל. אם רוצים משהו מפואר ניתן למצוא קרוואנים גדולים ממש המספקים את כל הפינוקים שצריך בכ-150 אלף שקל. 

אבל אם אתם עדיין לא סגורים על הרעיון, אפשר בינתיים לשכור קרוואן לחופשה קצרה – שאולי תעזור לכם להחליט. כך למשל, תמורת 800 שקל ללילה (ואף פחות) תוכלו לקבל קרוואן מאובזר המתאים ל-5 אנשים – ולמקם אותו בכל מקום שתבחרו.

אז בא לכם לעשות שינוי?! נמאס לכם לשלם ארנונה? ויותר חשוב, אתם לא מסוגלים לעמוד במחירי הדירות המטורפים. אז  אולי זה הפתרון – פשוט, להכניס את המפתח לאוטו ולגור בקרוואן איפה שבא לכם.

האם ירושלים תעלה על מפת המגורים המשותפים של WeWork ?!