חדשות    

להביא ילדים ביחד בלי זוגיות ובלי להתחתן – מה צריך לדעת

מעודכן ל-08/2019

נמאס לכם להיות במירוץ אחר בני זוג שיביאו לעולם את ילדיכם. מי אמר שחייבים בן זוג? יותר ויותר גברים ונשים מחליטים להביא ילדים יחד מחייבבלי זוגיות. הם יכולים להיקשר בזכות היכרת קודמת או להיפגש במיוחד לצורכי הבאת הילד לעולם.

כדי לעשות זאת צריך הסכם שיענה גם לשאלות שעולות בתהליך ההפריה, בתהליך הגידול ועוד. אם לאחד מההורים יש בן זוג, מה מעמדו המשפטי? ומה עושים כשיש מחלוקות?

הורות משותפת הגדרה

הורות משותפת היא כינוי למערכת יחסים בין גבר ואישה שמחליטים להביא לעולם ילד, מבלי שהם בזוגיות זה עם זו ומבלי שהם מנהלים או מתכננים לנהל משק בית משותף. התהליך יכול להיות עצמי או דרך הפריה או  דרך הזרעה במרפאות או בבתי החולים.

הסכם הורות משותפת

כדי להימנע מכל בעיה לעתיד הקרוב ולעתיד הארוך כדאי לערוך הסכם הורות משותפת מלווה בעורך דין. אנשי המקצוע ממליצים על פירוט מפורט ככל הניתן כמו זמני השהות, החלטות חינוכיות, מזונות ועוד. לאחר לידת התינוק אפשר לאשר את ההסכם בבית המשפט. עם זאת, בית המשפט יכול לא לקבל את ההסכם אם הוא סבור שהוא פוגע בטובת הילד.א ם בית המשפט אישר את ההסכם, יכול כל אחד מההורים לפנות בעתיד לבית המשפט בבקשה לשנות את תנאי ההסכם, בתנאי שהשתנו הנסיבות.

הפיכה להורים – כל הדרכים

יש כמה דרכים להיות הורים. הדרך מוכרת לכולנו היא יחסי מין  אבל אפשר להזריע את האישה באמצעות הזרעה ביתית, או בעזרת גורם רפואי, כמו בית חולים או מרפאת פוריות.

אם יחסי מין והזרעה לא עבדו, פונים להפריה חוץ גופית בבית חולים או במרפאת פוריות. כדי שהטיפול ייצא לפועל נדרשת הסכמת הגבר לפעולה, והצהרה כי הוא מודע לחובותיו כלפי היילוד, ללא כל קשר להסכם. הצהרה זו תבוא לידי ביטוי בהסכם ההורות המשותפת.

בהסכם צריכה להיות התייחסות לחרטה של מי מהצדדים ועל השימוש שייעשה  בדגימת הזרע שנועדה לביצוע ההזרעה או ההפייה או בביצית המופרית לפני השבתה לגוף האישה.. שני הצדדים יצהי רוכי ההסכם לא נעשה כנגד תמורה כספית או אחרת, וכי הם נכנסים אליו מרצונם החופשי. כמו כן שני הצדדים צריכים להצהיר שאינם נשואים לאחר

במרפאות מסוימותנ דרש  אישור נוטריוני להסכם.  נוכחת הגבר בטיפולים  נדרשת לצורך חתימה על מסמכים המאשרים את הסכמתו לכל אחד משלבי הטיפול.

הצהרת אבהות

במשרד אפשר לרשום גם את האב. לשם כך עליו לחתום על "הצהרת אבהות" במעמד הרישום. אם אחד מההורים מצא בן זוג לאחר בואו של הילד לעולם או שהיה ידוע בציבור, בית המשפט פסק כי כאשר יש לילדים שני הורים ביולוגיים נוכחים ומתפקדים, לא יוכרו בני הזוג של אחד ההורים הביולוגיים כהורה נוסף לילדים, ולא ימונו כאפוטרופוס עבורם.

זכויות ההורים

ההורים זכאים לכל הזכויות המגיעות להם ובהם הגנה על עובדת בטיפולי פוריות מפיטורין, ולהיעדרויות המותרות בחוק בגין ימי מחלה. לאב אין זכויות אלו אלא אם האם נדרשת לסיוע בפעילות היומומית. אז מגיעים לו 6 ימי מחלה.

במקרה של הורות משותפת כאשר לאישה יש שותף להורות במקביל לבן או בת זוג, לא ברור אם זכות זו מוענקת לשותף להורות או לבן או בת זוגה של האישה. אם אין בן זוג, סביר שההורה השותף יוכל לנצל זכות זו.

גבר גם יכול לנצל עד שבעה ימי מחלה בגין ההיריון של בת הזוג או הלידה. במקרה של הורות משותפת, בו לאמא יש בן או בת זוג שאינם האבא, לא ברור מי מהם זכאי לימי המחלה. במקרה שאין לאישה בן או בת זוג, ייתכן שאפשר לראות בשותף להורות זכאי לנצל את הימים הללו.

הזכאות ניתנת במקרים הבאים:

  1. ליווי האישה לבדיקות או טיפולים הקשורים להריון, שכרוך בהם סיכון לחיי האישה או העובר.
  2. ליווי האישה לבדיקות או טיפולים הקשורים להריון, גם אם לא כרוך בהם סיכון לחיי האישה או העובר, בנסיבות שבהן האישה תלויה בעזרת הזולת בביצוע בדיקות או טיפולים אלו (למשל, כאשר לאישה יש נכות המצריכה סיוע מהזולת).
  3. במקרה של הפלה – ליווי למשך עד 24 שעות מתום ביצועה.
  4. נוכחות בלידה, כאשר "לידה" נחשבת מתחילת הופעתם של צירי לידה ועד 24 שעות מתום הלידה.
  5. היעדרות בימים הרביעי והחמישי לאחר הלידה, בתנאי שהעובד שהה בחופשה 3 ימים לאחר הלידה

קצבאות

הורים שמגדלים ילדים בנפרד זכאים לקצבת ילדים אחת, אשר תופקד לחשבונו של ההורה שבחזקתו הילדים, לפי התעריפים הבאים, נכון להיום:

קום הילד במשפחה סכום הקצבה עבור הילד
ילד ראשון 152 שקל
ילד שני 191 שקל
ילד שלישי 191 שקל
ילד רביעי 191 שקל
ילד חמישי ואילך 152 שקל

 

מעונות בהורות משותפת

הורה לא נשוי ושאין לו ידוע בציבור, למשל, אישה בהורות משותפת זכאי  לקדימות בקבלה למעונות היום שנמצאים באחריות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. כמו כן, אישה עובדת בהורות משותפת עשויה להיות זכאית להשתתפות במימון המעונות.

חופשת לידה בהורות משותפת

אם אין ליולדת בן זוג,  האב המשותף יכול לצאת לחלק מחופשת הלידה בהסכמת האם. אם יש לה בן זוג, לא ברור מי מהם זכאי לחופשה. אך דמי ביטוח הלאומי יינתנו רק לאחד מהם.

חופשת אבהות ושעות הנקה

אב זכאי לאחר הלידה לחמישה ימי חופשה קלנדריים.  גם כאן אפשר שהאב יקבל חופשה אם לאם אין בן זוג. לא ברור מה הדין אם יש בן זוג.  לאישה מגיעה גם שעת הנקה אחת ביום במשך ארבעה חודשים. האישה יכולה לחלוק עם בן הזוג בשעות ההנקה. כמו במקרים הקודמים לא ברור מה הדין אם יש לה בן זוג שאינו האב.

נקודת זיכוי מס להורים שאינם בני זוג

הורה שמקבל קצבת ילדים, ימשיך לקבל נקודות זיכוי עד לשנה שבה הילד יהיה בן 18, לעומת שש שנים אצל ההורה שאינו מקבל. בהורות משותפת, האם היא זו שמקבלת את קצבת הילדים, אלא אם הילד נמצא בחזקת האב במלואה. האב יקבל את נקודת הזיכוי עד גיל 18 רק אם אינו נשוי או מנהל משק בית משותף עם אדם אחר. אם הוא נשוי או מנהל משק בית עם אדם אחר, יקבל גם הוא את נקודת הזיכוי רק עד גיל 6.

בדומה להורים גרושים הורים בהורות משותפת יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת אם אינם נושואים או ידועים בציבור. אם ההורה השני משלם מזונות עבור הילד, זכאי גם הוא לנקודת זיכוי אחת בהתאם לחלקו במזונות וללא קשר למצבו המשפחתי

הורים יחידים: אולי מגיע לכם כסף מהמדינה במסגרת סל שעות