חדשות    

לוחית זיהוי לאופניים חשמליים – פתרון ראוי, אבל שר התחבורה נגד!

לוחית זיהוי לאופניים חשמליים היא פתרון ראוי,לכאוס המשתולל בתחום הפרוץ. אולי ככה יוכלו להסדיר את התחום, לאכוף אותו, ולמנוע מגורמים שונים לשדרג שלא על פי החוק, את האופניים החשמליים למהירויות אסורות. למעשה, הרעיון שהאופניים החשמליים יהיו כמו קטנוע, אולי קצת פחות מבחינת הרישוי. הבעיה ששר התחבורה לא בכיוון.

שר התחבורה, ישראל כץ, מתנגד ליוזמה הזו ומנפנף ברפורמה שדוגלת בקנסות לנהגים ולגורמים שמשדרגים את האופניים והופכים אותם ללא חוקיים. לגישתו, מצב בו האופניים החשמליים יהפכו להיות רכב שדורש רישוי, אגרה, לוחית זיהוי, ביטוח, יגרום לכך ההאופניים החשמליים יהפכו להיות יקרים, ולא כלכליים כמו היום. זה נכון חלקית – התמחור יעלה, אבל לא באופן כזה שישפיע על התמחור שלהם ביחס לכלים ממונעים אחרים.  עדיף לשלם 2 אלף שקל נוספים בשנה, ולהיות תחת פיקוח, תחת אכיפה, ותחת יכולת זיהוי – מספר זיהוי.

על רקע זה, יש מספר חברי כנסת שדורשים להרחיב את ההצעה של משרד התחבורה, ולהפוך את האופניים החשמליים לכלי שדורש לוחית זיהוי. יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ יעקב אשר מתכוון להגיש בתחילת מושב החורף הצעות חוק בעניין שתכלול חובת חבישת קסדה של כל רוכב על אופניים חשמליים ורישום כלי הרכב החשמליים במאגר נתונים של משרד התחבורה. המשמעות – התקנת לוחית זיהוי ומספר ייחודי לכל אופניים חשמליים.

התקנת לוחית זיהוי ממוספרת תאפשר הרתעה, אכיפה ופיקוח צמודים יותר על רוכבי האופניים החשמליים, וגם יהיה אפשרות לזהות אופניים וכך גם לצמצם את הגניבות של המכשירים האלו.

לפני כשבוע פרסם משרד התחבורה הצעה לרפורמה בתחום האופניים החשמליים. על פי התכנית, החל מ-1 בינואר 2019, יחוייבו תלמידים לעבור קורס מיוחד קצר הכולל בחינה בסופה שבו יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) תפעל להכשרת התלמידים בבתי הספר. כמו כן,  הוחלט על סנקציה חמורה למי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16- דחיית מתן רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף לכך, הוחלט על קביעת קנס של 10 אלפים שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש). כמו כן הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16, כמצוין בחוק.

בנוסף, הוחלט כי הרשויות המקומיות יהיו רשאים לבטל רישיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים או כאלה שיספקו אופניים לא חוקיים ובמידת הצורך לקנוס אותם ב-10 אלפים שקלים לכל אופניים.

החלטה נוספת – העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק. מדובר בין השאר בנסיעה ללא קסדה, בנהיגה מתחת לגיל 16, בדיבור בטלפון במהלך רכיבה על אופניים חשמליים או נסיעה עם אוזניות ועוד.

השר כץ הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים שתאפשר זיהוי של האופניים. בנוסף הנחה השר לבחון את הדרכים לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקניים במהלך רכיבה בלילה. השר כץ הנחה לבצע את התכנית בשיתוף משטרת ישראל ומשרד החינוך.

 


אופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת