לידר – ירידה בביקושים לדירות
חדשות    

לידר – ירידה בביקושים לדירות

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון סבור שיש עלייה מתונה בביקוש לדירות למגורים. עם זאת, על רקע הירידה בקצב התחלות הבנייה, מעריך כץ

שלא סביר לצפות לירידות מחירים.  אבל, מר כץ, מי בכלל מצפה לירידות מחירים? זה היה נכון לפני 3-4 חודשים, עכשיו, במיוחד על רקע הריבית הנמוכה, נראה שהרוכשים הפוטנציאלים מקווים ומייחלים שהדירות לא יעלו, על ירידות מחירים נראה שאין על מה לדבר, אלא אם הממשלה בצירוף כל הנוגעים בדבר – משרד השיכון, משרד האוצר, בנק ישראל ועוד, יפעלו יחדיו  כדי להילחם במחירים. עד אז, זה נראה תרחיש ממש לא סביר.

כץ מסביר בסקירה כי ביקוש לרכישת דירות נמשך עם גידול של 19% מתחילת השנה אך מנגד, בשבעת החודשים הראשונים של השנה ירדו הביקושים לעומת התקופה המקבילה אשתקד ב-10%.  עם זאת, מספר התחלות הבנייה נמצא במגמת ירידה (כפי שהתפרסם לאחרונה על ידי משרד השיכון והלמ"ס) ומכאן שלא סביר לצפות לירידת מחירים. בפועל, קצב התחלות הבניייה יורד זה שנה כאשר בחודשים האחרונים קצב התחלות הבנייה (הקצב השנתי) עמד על 48.7 אלף , בעוד שברבעון השני הקצב עמד על 38.1 אלף יח"ד. הירידה הזו, מסבירים בלידר,  נובעת, בין היתר,  מאי-וודאות של הקבלנים לגבי עוצמת הביקושים העתידיים והחמרה של הבנקים במתן דיור לאשראי. הירידה בקצב התחלות הבנייה, להערכת לידר,  תביא לירידה בתוצר של ענף הבנייה בשנת 2013.