חדשות    

לידר: מדד יולי יעלה ב-0.5%, הריבית עשויה לעלות בספטמבר בעקבות הפיחות בשקל

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-08/2023

עליות מחירים שנרשמו בסעיפי הדיור, המזון והנסיעות לחו"ל יתבטאו בעלייה של 0.5% במדד המחירים לצרכן לחודש יולי. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות לידר בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ. בלידר מוסיפים ומעריכים כי הפיחות שנרשם בשקל מול הדולר מגביר את הסיכויים להעלאת ריבית של בנק ישראל בישיבתו הבאה ב-4 בספטמבר.

לדבריהם, הפיחות נבע מהעובדה שבמחצית הראשונה של השנה גופים מוסדיים רכשו כ-5 מיליארד דולר ומשקי בית רכשו עוד כמיליארד דולר.

מנגד, מציינים בלידר כי היצוא התעשייתי ממשיך להתרחב, כאשר בחודשים מאי-יולי הוא עלה ב-12.4% בחישוב שנתי לאחר גידול של 5.3% בשלושת החודשים שקדמו. בינתיים היבוא ירד מעט, מה שצמצם את גירעון הסחר של ישראל ב-6 מיליארד דולר בינואר-יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שיפור זה, אומרים בלידר, יקזז את ההתמתנות ביצוא שירותי ההייטק וישמור על עודף חזק יחסית בחשבון השוטף. פירוש הדבר הוא תנאי רקע חיוביים עבור השקל, זאת כאשר אי הוודאות הפוליטית תפחת.

עוד מציינים בלידר כי סקר מגמות בסקטור העסקי מצביע על המשך התרחבות בפעילות הכלכלית, וכנראה שגם סקטור ההייטק בישראל נהנה מסימני התאוששות בהייטק בעולם.

בהתייחס לנתוני הגירעון בתקציב המדינה אומרים כלכלני לידר כי הם צופים גירעון של כ1.7%-1.5%- תוצר השנה, כאשר שנת 2024 צפויה להיות אתגרית יותר עם המשך גידול בגירעון, זאת בהנחה של התמתנות יותר משמעותית בפעילות הכלכלית.

לדבריהם, סביבה פיסקאלית חיובית עד כה תילקח בחשבון בדו"ח של פיץ' על ישראל ועשויה לתמוך בשמירה על אופק יציב, אך זאת תלוי במשקל של השלכות התקדמות החקיקה המשפטית בהחלטה.

לגבי ארה"ב אומרים בלידר כי מסתמנת התמתנות בקצב האינפלציה אך חלק מההתמתנות עלולה להיות זמנית. מדד יולי שעלה פחות מהתחזיות מהווה חדשות טובות מבחינת הפד ותומך בהותרת הריבית ללא שינוי בישיבה של 20 בספטמבר.