חדשות    

לידר שוקי הון: "הצמיחה בשנת 2015 עשויה להפתיע לטובה"

בסקירת המאקרו השבועית של בית ההשקעות, צוין כי גידול מהיר בהכנסות ממע"מ מחזק את ההערכה שהצריכה הפרטית כמעט ולא נפגעה במלחמה, זאת לעומת הירידה החדה בענף התיירות

בסקירת המאקרו שמפרסמים הבוקר לידר, מעריכים כי הצמיחה בשנת 2015 עשויה להגיע ל-3.4%-3.5%, מעל תחזית בנק ישראל (3%). על פי הערכות הכלכלנים, נדמה שהפגיעה בצריכה הפרטית בתקופת המלחמה הייתה קטנה יחסית. גידול חד במע"מ ברוטו מקומי בחודש ספטמבר תומך בהשערה זאת. לעומת זאת, מציינים בלידר, כי הפגיעה בתיירות הנכנסת הייתה מאד משמעותית.

עוד מציינים בלידר, כי האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים (לאחר פרסום המדד) צפויה לרדת ל-(0.1%-). בלידר מציינים: "עדיין אנו צופים אינפלציה שנה קדימה מעל מרבית החזאים בשל השפעת הפיחות (שצפוי להימשך) ועלייה מתונה במחירי הדיור".

לידר מצטטים את דבריה של קרנית פלוג, אשר הדגישה בראיון בקרן המטבע שהיא לא פוסלת הורדת ריבית נוספת או שימוש בכלים מוניטאריים לא קונבנציונאליים. לדברי לידר: "בשלב זה נדמה שהסיכוי להורדת ריבית נוספת קטן יחסית, זאת לאור מגמת הפיחות המואץ בשקל". עוד מציינים בסקירה, כי בנק ישראל לא רכש מט"ח בכלל בחודש ספטמבר (גם לא לנטרול השפעת הגז). בנק ישראל התחייב לרכוש 9.0$ מיליארד עד סוף השנה.

לידר מציינים כי קרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה לשנה הזו ל-3.3% מ-3.4% בתחזית של יולי, ו-3.8% בשנת 2015 (לעומת 4.0% בהערכה קודמת). בשבוע האחרון גברו החששות להתמתנות גלובלית לאור הנתונים החלשים באירופה, סין ויפן. בארה"ב שוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה, אך הפד משדר שלא ימהר להעלות את הריבית.