חדשות    

לידר שוקי הון: סביבת אינפלציה שלילית מהווה אתגר עבור בנק ישראל אשר חייב לפעול על ידי הורדת ריבית נוספת

סבורים כי הדרך היחידה לגרום לעלייה באינפלציה הינה על ידי המשך פיחות בשקל; סביר להניח הורדת ריבית נוספת עד סוף השנה, בשיעור של 0.10%-0.25%

כלכלני לידר שוקי הון מפרסמים תחזית מאקרו שבועית, וסבורים כי צפויה צמיחה שלילית במחצית השנייה של 2014 בשל ההתכווצות בתיירות. הצמיחה בשנת 2015 עשויה להפתיע לטובה כתוצאה ממספר גורמים: תיקון כלפי מעלה בתיירות הנכנסת לאחר המלחמה הקיץ, השקעות ענק של הקמת המפעל החדש של אינטל, השפעה חיובית של הפיחות הריאלי, חיבור של מפעלים נוספים לשימוש בגז טבעי, אישור חוק מע"מ אפס יגביר את הפעילות בענף הנדל"ן, אינפלציה אפסית משפרת את השכר הריאלי ואת כוח הקנייה של הציבור, וצפויה מדיניות מוניטארית ופיסקאלית מרחיבה.

מדד ספטמבר הנמוך מאותת על סביבת אינפלציה מאוד ממותנת.

מתוך עשרת הסעיפים הראשיים רק סעיף אחד היה חיובי. מדד ספטמבר עדיין הושפע מההתמתנות בביקושים המקומיים בתקופת המלחמה והייסוף המצטבר מראשית 2013.

לידר עדיין צופים אינפלציה שנה קדימה מעל מרבית החזאים בשל השפעת הפיחות (שצפוי להימשך) ועלייה מתונה במחירי הדיור.

לידר סבורים כי אינפלציה שלילית (שנתית) וירידה במחירי הדיור תומכים בהורדת ריבית נוספת.

הדרך היחידה לגרום לעלייה באינפלציה הינה על ידי המשך פיחות בשקל. לכן, סביר להניח הורדת ריבית נוספת עד סוף השנה, בשיעור של 0.10%-0.25%.

באשר לעולם, קיים חשש להתמתנות גלובלית (בפרט באירופה) גורם לעצבנות בשווקים ולירידת תשואות. שוק האג"ח בארה"ב הגיב בעוצמה לחולשה מסוימת במסחר הקמעונאי (-0.3%). יחד עם זאת, מכלול הנתונים בארה"ב עדיין חיוביים: ירידה במספר דורשי העבודה, גידול בהזמנות בתעשייה, עלייה בהתחלות הבנייה ושיפור באמון הצרכני. מוקד הדאגה עבר לאירופה בה האינפלציה ירדה ל-0.3% YOY ואינפלציית הליבה ל-0.8%.