חדשות    

לידר שוקי הון: "צפויה ירידה של 10% במחירי הדירות"

בבית ההשקעות לידר שוקי הון סבורים שמחירי הדירות ירדו ב-10%, "קיים קונסנזוס שמחירי הדירות למגורים נמצאים במגמת ירידה" כותב יונתן כץ, אסטרטג המאקרו של  לידר ומוסיף  – "לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשני סקרי הדיור האחרונים, מחירי הדיור ירדו ב-13% בחודשים ספטמבר אוקטובר ביחס למחירים בשנה שעברה; וזאת  לאחר עלייה של 61% במחירי הדירות מתחילת 2008. כאשר מסתכלים על הפער בין צד ההיצע ובין צד הביקוש רואים  שרמת המלאי של דירות עדיין איננו גדול. השווינו את הגידול המצטבר בהתחלות הבנייה של דירות מגורים משנת 2005 ועד עכשיו  ומנגד את הגידול במספר משקי בית בצירוף הביקוש לדירות שמגיע מחו"ל. הגידול במספר משקי הבית הינו נתון אשר מופיע בשנתון הסטטיסטי והנחנו ביקוש של כ- 2,000 יחידות דיור לשנה מתושבי חו"ל. קיבלנו שאמנם הפער בשנה שעברה, 2011  הצטמצם כתוצאה מעלייה בהתחלות בנייה ל-45 אלף יחידות דיור, אך עדיין קיים פער מצטבר בשל מספר רב של שנים, בעיקר עד 2009, שבהן  כמות התחלות הבנייה של הדירות למגורים פיגר אחרי כמות הדירות שצריך המשק כתוצאה מגידול במשקי הבית לצד ביקוש מחו"ל".

יונתן כץ מציג את רמת החוב ביחס להכנסה הפנויה (המבטאת למעשה את המינוף של משקי הבית) שעלתה ב-50% בעשור החולף – משיעור חוב (LTV –Loan To Value) של 22% בשנת 2001 לשיעור חוב של 33% בשנת 2011. כץ מסביר שעליית המדרגה החדה בשיעור החוב היתה החל מ-2008 (אז שיעור החוב היה 27%) וזה בגלל הריבית האפסית והביקוש העצום לדירות "קשה להניח עלייה ברמת המינוף" כותב כץ, "סביר יותר שמשקי הבית ישאפו להוריד את רמת המינוף בתקופה של אי ודאות כלכלית, ולכן צפוי לחץ לירידת מחירים מכיוון של ירידה בביקוש הכולל לדירות."

כץ נותן דגש  למחיר דירה ממוצעת במונחי שער עבודה חודשי. על פי חישובו  הרמה היום רחוקה בכ- 15% מהממוצע הרב שנתי משנת 1990 ועד היום, במילים פשוטות, המחירים היום עדיין גבוהים ב-15% מהממוצע, ולכן טוען כץ – "בהנחה שהשכר יעלה בכ-5% במהלך שנה, אזי  ירידה נומינאלית של כ-10% במחירי הדיור תחזיר אותנו לרמת מחירי דיור, במונחי שכר, דומה לזו ששררה בעשרים השנים האחרונות. התקופה שבחרנו עשויה להתברר כמעט בעייתית מכיוון שהיא כוללת את השפעת קליטת גל העלייה מרוסיה בראשית שנות התשעים, ולכן בהסתכלות על שנתיים קדימה ניתן להניח ירידה מצטברת (במונחי שכר) גדולה יותר מ-10%".