חדשות    מדריכי צרכנות    

ללדת עם דולה: מי צריכה את זה וכמה זה עולה?

מעודכן ל-07/2019

מצפה ללידה ושוקלת להיעזר בדולה? תופעה זו הולכת וצוברת תאוצה לאחרונה ■  האם מדובר במותרות לעשירים בלבד או בשירות חובה לכל יולדת? על מה בעצם משלמים ואיך ניתן בכל זאת להוזיל את המחיר?

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מחליטות לשכור את שירותיה של דולה מקצועית שתלווה אותן במהלך ההיריון, בשעות הקשות של הצירים והלחיצות וגם ביצירת החיבור הראשוני עם התינוק.  

מהי דולה ואילו שירותים היא מציעה?

מקור המילה 'דולה' הוא מיוונית ופירושה 'אישה משרתת אישה'. בעבר נשים אלו שירתו את גבירותיהן ופיתחו היכרות אינטימית עימן מתוקף תפקידן. לכן, אך טבעי היה כי גם במהלך הלידה תשהה דולה במחיצת גבירתה ותמשיך לתמוך בה ובכל צרכיה. בימינו אנו, הדולה נמצאת שם עבור היולדת, מלווה אותה בכל מה שהיא תזדקק לו בלידה גם בהיבט פיזי של עיסוי ומגע (בכפוף להכשרתה של הדולה בכלים מתחום הרפואה המשלימה  במהלך הלידה כגון: רפלקסולוגיה, שיאצו, הומאופתיה, דמיון מודרך, דיקור ועוד) וגם בהיבט הנפשי של תמיכה, הכלה, חיבוק, אהבה, סבלנות וסובלנות, והכול בהבנה ובמקצועיות.

חוויית הלידה מובילה לאינטימיות עמוקה בין היולדת לדולה התומכת בה, אינטימיות שמתפתחת הרבה לפני הלידה עצמה. הדולה עוברת עם היולדת תהליך של הכנה לקראת הלידה והיכרות מעבר למה שעוברים בקורס הכנה ללידה. מטרת התהליך היא לבנות אמון ולהגיע לרמת היכרות מעמיקה. אינטימיות זאת היא המפתח לביטחון העצמי של היולדת במהלך הלידה ולרוגע שלה.

היתרונות בלידה עם דולה

ככל שעולה המודעות לתמיכה מקצועית בלידה יש עדיין אנשים שמתייחסים לכך כאל "פינוק" מיותר, המיועד לנשים בעלות ממון. מבחינה סטטיסטית המציאות מוכיחה שתמיכה בלידה יכולה להוות דווקא מצרך חיוני ומועיל. מחקרים מצאו כי בלידות עם תמיכה מקצועית של דולה:

  • משך הלידה היה קצר יותר.
  • היולדות הזדקקו פחות למשככי כאבים.
  • שיעור הניתוחים הקיסריים נמוך יותר.
  • היו פחות לידות מכשירניות ופחות התערבויות רפואית.
  • היולדות חשו פחות חרדה בזמן הצירים, האמינו שהתמודדו כהלכה עם תהליך הלידה וחשבו שלצירים הייתה השפעה מעצימה עליהן כנשים.
  • היולדות היו מחוברות יותר לתינוקות שלהן ואף הניקו יותר.
  • נשים שנעזרו בדולה בלידה סבלו פחות מדיכאון אחרי לידה, מחרדה והערכה עצמית נמוכה. הן חשו שהן מתמודדות היטב עם המעבר להורות ודיווחו על שביעות רצון ואפילו שיפור ביחסים הזוגיים.

לא רק בלידה "טבעית"

יש הטועות לחשוב שדולה נועדה רק למי שמעוניינת בלידה "טבעית". זו כמובן תפישה שגויה. הדולה נמצאת שם כדי לתמוך ביולדת ובבחירות שלה. גם בלידה עם אפידורל היולדת זקוקה לתמיכה ואפילו יותר – מכיוון שהיא תהיה מוגבלת יותר מבחינה פיזית ומרותקת למיטה, מה שיכול להוביל להתערבויות נוספות ולעיתים מיותרות, וכמובן הדולה תהיה שם עבור היולדת ותסייע לה להתמודד עם הלחץ בחדר לידה. הצוות הרפואי עובד בעומס כבד, המיילדת מוצאת את עצמה מטפלת ב-3 יולדות בו-זמנית  ולא תמיד יכולה להתפנות ולתת להן יחס אישי. כל יולדת זקוקה לליווי ותמיכה, ולעיתים המלווים ה"טבעיים" של היולדת – כגון אם, בן/בת זוג, אחות או חברה – אינם נמצאים במצב שמאפשר להם להעניק את התמיכה הזו או שאינם נוכחים בלידה מכל סיבה שהיא (למשל כשמדובר ביולדת רווקה, יתומה מאם וכדומה).

כוננות מסביב לשעון

הדולה תמתין בדריכות לתאריך הלידה של הלקוחה, תהיה בכוננות מתמדת לכל התייעצות ושאלה מצידה, תפעל לפנות את היומן שלה עבורה, תהיה צמודה לטלפון שלה 24/7 ולא תתרחק גיאוגרפית. היא תבטל כל פעילות פרטית שהיא מעורבת בה עבורה, כל כולה זמינה לתמוך בה בכל מאודה.

כמה עולה לשכור שירותי דולה?

מבחינה כלכלית, התשלום לדולה הוא אכן השקעה שיכולה להישמע כמו מותרות. מדובר בסכומים של כמה אלפי שקלים – בדרך כלל בין 1,500 שקלים ל-4,000 שקלים, כתלות במגוון גורמים (ובהם איזור מגורים, ותק, ערך מוסף ועוד).

עבור מה משלמים?

זמן

ליווי של דולה דורש כמה פגישות לאורך התהליך: רוב הדולות עורכות פגישה ראשונה להיכרות ו"בדיקת כימיה" ולאחריה לפחות עוד פגישה אחת, מעמיקה וארוכה, על מנת להכיר לעומק ולתמוך "לעומק". לרוב, ניתן להיפגש שוב על פי הצורך, להתכתב במיילים, ולדבר בטלפון. לאחר הלידה נפגשים שוב, לרוב בבית המשפחה הטרייה.

טלפונים – לפני הלידה: שיחות להתייעצות, שאלות, תהיות, שיחות לעדכונים, שיחות לפני הגעה ללידה, שיחות של "אולי אני יולדת, מה דעתך?" – בניגוד לבעלי מקצוע אחרים, שיחות התמיכה עם היולדת מתנהלות גם בלילה ומשאירות את הדולות ערות גם לפני הלידה.

שיחות בהמשך – של הורים טריים, מודאגים ומוטרדים בענייני הורות, הנקה, אמהות ראשונית, מצבי רוח, המצב הפיסי ועוד. לא מעט נשים נשארות בקשר עם הדולה שלהן לאורך שנים, ומתייעצות לגבי גני ילדים, תזונה ועוד…

בלידה עצמה, רוב הדולות מגיעות "כשצריכים אותן", עם מגבלה: ההבנה שתכף נכנסים לתהליך הפעיל. השאיפה היא להגיע לקראת לידה פעילה, כך שבשעות האקטיביות והאינטנסיביות יותר – הדולה תוכל להיות שם בשיא כוחותיה, אבל למעשה, כשאישה כאובה והיא זקוקה לעזרה, הדולה שלה תגיע. גם אם זה מוקדם מדי. ולפעמים גם אם היא לא כאובה אבל אפשר לעזור לה במתן כתף, תמיכה או עזרה אחרת. זה מוביל את הדולות לעיתים לזמני שיא שיכולים להגיע עד ליומיים ואפילו שלושה ימים של עבודה, אבל לרוב מדובר בכמה שעות טובות של לידה (6-12-18), ואחריהן עוד כשעה שעתיים של עזרה, כשהמשפחה כבר חובקת את הבייבי החדש.

ואז הדולה הולכת הביתה. ישנה כמה שעות, נחה ומתאוששת על מנת לחזור לתפקוד. כאילו זה עתה חזרה מגיבוש קרבי. ההתאוששות הזו, שלעיתים תארך יום-יומיים עד שהדולה תוכל לחזור לעבודה ולשגרה, צריכה גם היא להילקח בחשבון.

מאמץ פיסי

תנוחות, תנועות, עיסויים, נענועים, טכניקות מגע, נשימה, שיאצו, רפלקסולוגיה – אלה רק חלק מהשיטות שהדולות מיישמות. העבודה היא פיסית ומעייפת. מעסה מקצועי גובה כ-250 שקלים לשעה, ונח אחרי כל שעה, נושם, מתאוורר. הדולות משקיעות מאמץ פיזי דומה – בלי לנוח, בלי להתאוורר, סגורות בחדר, בקושי מעזות לצאת לשירותים (כי תיכף יגיע עוד ציר והיולדת תזדקק להן). מדובר בזמן רצוף. לעיתים שעות ארוכות של ניתוק מהחיים בחוץ.

כוננות

הדולה מחויבת להיות זמינה, צמודה לטלפון, כל דקה ביממה. כשהיא הולכת לבריכה עם הילדים, היא תצא מהמים כל 20-30 דקות,  לבדוק אם היולדת צלצלה. היא ישנה עם הטלפון, ביום ובלילה. שבתות וחגים. לא נמצאת בשום מקום בכל מאת האחוזים.

דולות שהן אימהות לילדים צעירים, רותמות גם את בני הזוג / הסבתות / בייבי סיטר לכוננות שכזו, כדי שיהיה את מי להקפיץ כשלידה מתחילה. וכמובן, קשה מאוד למצוא בייביסיטר שאפשר להקפיץ בכל רגע נתון.

ומעבר לכך, שלא כמו במקצועות אחרים, דולה לא יכולה ללוות אינסוף לידות. היא גם צריכה לשמור על סיכוי סביר שלא יהיו לידות חופפות, מה שאומר שהפרנסה מוגבלת. מאוד. רוב הדולות צריכות להתפרנס מעוד משהו. אבל גמיש, שיוכלו לצאת ללידה בעת הצורך. מדובר ללא ספק במשימה מורכבת. כל לידה גורמת ללא מעט ביטולים ופספוסים של עבודות, צורך להחזיק עובדות או קולגות כגיבוי לעבודה האחרת, פגישות שמתבטלות ברגע האחרון וכו'.

ויתור על חופשות משפחתיות ונסיעות – כשדולה מחויבת ליולדת, המרחק הכי גדול שהיא יכולה להרשות לעצמה לנסוע הוא של 45 דקות, וגם זה לשעות בודדות. אם למשל מתקרבת חופשה כלשהי ממוסדות החינוך ואין סידור לילדים, הדולה צריכה לתכנן כמה חודשים מראש, להודיע לכל לקוחה פוטנציאלית שאולי לא תהיה בלידה שלה (ולהציע לה לוותר על שירותיה), או פשוט לוותר מלכתחילה על חודשיים של עבודה. כן, מדובר בחודשיים, כי עקרונית אפשר ללדת משבוע 36 עד שבוע 42, אז אי אפשר פשוט לקחת סיכון…

הדולה מתכננת ומרפי צוחק

הרבה מאוד תוכניות מבוטלות או נגדעות רגע אחרי שהתחילו. חלקן עולות כסף (כרטיס למופע, להצגה, לקונצרט, לסרט, להרצאה, הרבה מאוד דלק של שתי מכוניות כדי שהמשפחה תוכל להמשיך כשהדולה מוזעקת.

מאמץ רגשי

הדולות נקשרות. איכפת להן מהיולדת. הן עדות לכאב (פיזי, נפשי, רגשי), מכילות, זמינות רגשית לכאב של אישה שנמצאת בעברו השני של קו הטלפון, גם כשברקע ילדים מצווחים משלהן. הן שותפות בתסריטי לידה מדהימים, מפתיעים, כואבים או אפילו קשים. הן מוצאות עצמן אוזן קשבת בדינמיקה במשפחה ובתוך חדר הלידה בין בני הזוג והאמא והחמות. הן כמהות לקבלה מצד המיילדת אבל גם נפגעות לא מעט מהצוות. ואז נולד תינוק, ואיתו עולם שלם של צרכים והן מתייצבות בהכלה, בדאגה לבריאותו, לשלומו, לנפשו. זה לא תהליך פשוט. זה מקום מורכב שמצריך מהדולה להיות מודעת מספיק כדי לטפל גם בעצמה.

מקצועיות

דולות צריכות ל"לשחות בחומר" ולהיות מצויות בכל החידושים. הן לומדות ומעמיקות בתחום המיילדות, בתחומים מתוך הרפואה המשלימה. מקפידות להכיר את הכלים לקידום לידה, להקלה על כאב, לתמיכה נפשית. הן חייבות להתעדכן. להשתתף בימי עיון, הרצאות, השתלמויות, קבוצות תמיכה, קבוצות למידה. צריכות להתייעץ, משקיעות זמן וכסף. עליהן לתת מענה אמין ומועיל. הן משקיעות שעות על גבי שעות של התייעצויות עם קולגות, של חקירה ובירורים על כל סינדרום של כל לקוחה.

הוצאות

ויש לדולה גם עלויות הקשורות בעבודתה: כלי העזר (שמנים, הומיאופתיה, ועוד), דלק (לא רק למקום הלידה אלא גם לפגישות שלפניה ואחריה), בייבי סיטר, עזרים, עזרי המחשה והסבר, שיווק…

איך תוכלו להוזיל את המחיר?

ניתן להזדכות מול קופות החולים על שירותי ליווי בלידה שניתנים בידי דולה בעלת תעודה הסמכה מקצועית בלבד. ההטבה שמורה לבעלות ביטוחי בריאות משלימים או פרטיים, לכן מומלץ לברר בקופת החולים שלך לגבי הטבות המגיעות לך ב"סל ההיריון" ותדעי את זכויותיך.

פתרון אחר הוא לשכור שירותי דולה בהכשרה (דולה בסטאז') או כזו שנמצאת בתחילת דרכה המקצועית, תמורת תשלום צנוע יותר – כ-700-600 שקל. מוסדות להכשרת דולות מספקים שירות ליולדות המעוניינות בכך ומחברים בינן לבין תלמידות שהגיעו לשלב המעשי. דולה בהכשרה זקוקה להתנסות וכמובן מקבלת תמיכה מקצועית ממוסד הלימוד שבו היא לומדת, לאורך כל התהליך.

חופשת לידה, דמי לידה וזכויות אחרות – המדריך המלא

הפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות בחופשת לידה