לקראת החלטת הריבית של הפד: יעלה או לא יעלה?
חדשות    

לקראת החלטת הריבית של הפד: יעלה או לא יעלה?

יו"ר הפד, ג'רום פאואל
מעודכן ל-05/2023

-3 במאי יתכנס הבנק המרכזי האמריקאי לישיבתו התקופתית על מנת להחליט על גובה הריבית במשק האמריקאי. מאז מרץ 2022 העלה הפד את הריבית בארה"ב תשע פעמים ברציפות על מנת לרסן את האינפלציה, כאשר בחודשים האחרונים ניכר כי זו מתחילה להגיב לריבית הגבוהה ונחלשת בהדרגה. בהתאם, הסתפק הפד בהחלטתו האחרונה בהעלאה מתונה יחסית לקודמותיה, בשיעור של 0.25%. לקראת הישיבה הקרובה, מנסים כלכלנים לחזות את הצעד הנוכחי.

הראל: הריבית תעלה ב-0.25%

הבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית בעוד רבע נקודת אחוז ויאותת על כוונתו להמתין כדי לראות את התפתחות האינפלציה. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים ובראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

לדבריהם, הפד יעלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות בעוד רבע נקודת אחוז אך יאותת שהוא יעצור באחת ההחלטות הקרובות לאור הריבית הגבוהה, הירידה באינפלציה (והיציבות בציפיות לאינפלציה) לצד החששות שיציאת הפיקדונות מהבנקים האזוריים יביאו להידוק נוסף בתנאי האשראי. עם זאת, בניגוד לציפיות, בהראל לא מצפים להפחתת ריבית עוד השנה, לאור הערכותיהם שאינפלציית הליבה תישאר גבוהה בשל החוזקה של הצריכה הפרטית ושוק העבודה האמריקאי. הדבר בא לידי ביטוי גם במדד עלות השכר לרבעון הראשון שהיה גבוה, וגם בנתוני הצמיחה הראשונים לרבעון הראשון. אמנם הצמיחה הייתה נמוכה מהצפי על 1.1% בשיעור שנתי, אך במבט מעמיק נרשמה האצה בצריכה הפרטית ל-3.7% בשיעור שנתי שקוזזה עם ירידה חדה במלאים (מינוס 2.3 נקודת אחוז מהצמיחה) לצד המשך ירידה בהשקעות בענף הנדל"ן למגורים.

מיטב: הריבית תעלה ב-0.25%

ה-FED לא צפוי להתלבט לגבי שיעור עליית הריבית, אלא לגבי המסר שיועבר. לפיכך, הריבית צפויה לעלות ב-0.25%. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי. לדבריהם, הצריכה הפרטית במשק האמריקאי שמשפיעה בעיקר על האינפלציה צומחת בקצב גבוה.

אינפלציית ה-PCE הכללית, שהתפרסמה בסוף השבוע, ירדה במרץ בחדות מ-5.1% ל-4.2%, אך אינפלציית הליבה נותרה כמעט ללא שינוי מתחילת השנה ברמה של 4.6%. עלות העסקת עובדים (Employment Cost Index) גדלה ברבעון הראשון בקצב גבוה מהצפוי וגם הקצב השנתי נותר גבוה מאוד.

הסיכונים במערכת הפיננסית פחתו. ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח ירדו בחדות ונמצאות ברמה של כ-2.2% בכל הטווחים. לעומת זאת, ציפיות האינפלציה בסקרי הצרכנים נותרו ברמה גבוהה ואף עלו. בשורה התחתונה, לדברי מיטב, התמונה שעולה מהנתונים לא ממש תומכת במסר "יוני" מהפד, אך הם מעריכים שלצד עליית ריבית בשיעור של 0.25%, בסיכוי גבוה הוא יעביר איתות שאם קצב האינפלציה יירד בחודשים הבאים, הריבית עשויה להישאר ללא שינוי. כלומר, ה-FED עשוי לשלוח מסר על סוף תהליך עליית הריבית. עם זאת, במיטב סבורים כי האינפלציה תרד בחודשים הקרובים, אך בסיכוי גבוה עליית הריבית לא תספיק כדי להחזיר את האינפלציה ליעד, מה שעלול להוביל לחזרתה בשנה הבאה.

בנק אוף אמריקה: הריבית תעלה ב-0.25%

גם כלכלני בנק אוף אמריקה מעריכים כי הפד יגדיל את טווח היעד של ריבית הקרנות הפדרליות ב-25 נקודות ל-5%-5.25% בפגישה במאי ויסיים את מחזור ההידוק הנוכחי שלו. כלכלני הבנק  מצפים שוועדת השוק הפתוח תעביר את המסר שהיא מאמינה שהמדיניות המוניטרית נמצאת בסביבה מגבילה מספיק, אך לא ניתן לשלול באופן מלא העלאות ריבית נוספות.