חדשות    

לקראת פרסום מדד יולי: רוב הכלכלנים צופים עלייה של 0.7%

מעודכן ל-08/2022

דריכות במשק לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי. אחרי מדד יוני שטיפס ב-0.4%, צופים רוב הכלכלנים כי מדד יולי יעלה בשיעור של כ-0.7%. פירוש הדברים הוא שהאינפלציה השנתית תתקרב ל-5%, לעומת 4.4% ב-12 החודשים עד יוני 2022.

אז מה צופים הכלכלנים למדד?

בלידר שוקי הון, בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ, צופים כי מדד יולי יעלה ב-0.7%. לדבריהם, המדד יושפע מעליות מחירים במזון, דלקים, דיור ונסיעות לחו"ל. במבט לעתיד אומרים בלידר כי הייסוף החד בשקל מול סל המטבעות – 9%  מתחילת יולי, משמעותו אינפלציה מתונה יותר בחודשים הקרובים, ובהתאם לזאת הם הורידו את תחזית האינפלציה לשנה קדימה ל-2.2%.

כלכלני בית ההשקעות מיטב, בראשות אלכס זבז'ינסקי, צופים כי מדד יולי יטפס ב-0.5%. לדבריהם, קצב האינפלציה צפוי להמשיך לעלות לפחות עוד מספר חודשים, אך ציפיות האינפלציה ירדו, בהתאם למתרחש במדינות אחרות, ואף יותר. ככל הנראה התחזקות השקל יכולה להסביר ירידה חדה בציפיות בישראל, אולם קיימת כאן סתירה מסוימת. התחזקות השקל תלויה בהמשך העליות בשוק המניות שיכולות להתקיים אם אין מיתון או האטה חריפה. אולם, בלי מיתון או האטה יהיה קשה יותר להחזיר אינפלציה ליעד, מה שאמור לדחוף לעליית ריבית חזקה יותר בארה"ב ולהשליך גם על ישראל.

כלכלני הראל, בראשות עפר קליין, צופים כי מדד בשיעור של 0.7%-0.8% בשל עלייה עונתית במחירי הנופש, עלייה משמעותית במחירי השכירות והעלייה החדה במחיר הדלק. מנגד, הירידה החדה במחיר הנפט (ובמרווחי הזיקוק באירופה) והייסוף החד בשקל (כ-7% מול הסל מתחילת יולי) הפחיתו את התחזית למדדים הבאים. לדבריהם, המדדים הקרובים לא משנים את הערכתם שבנק ישראל יעלה את הריבית בחצי אחוז בישיבתו ב-22 באוגוסט כשבועיים כשברקע עליית ריבית משמעותית נוספת גם בארה"ב וגם באירופה.