מאי 2023 בקרנות הנאמנות: הפדיונות באקטיביות נמשכים, אבל מתייצבים
חדשות    

מאי 2023 בקרנות הנאמנות: הפדיונות באקטיביות נמשכים, אבל מתייצבים

מעודכן ל-06/2023

 

המגמה שמשתקפת כבר תקופה בתעשיית קרנות הנאמנות נמשכת גם במאי 2023, אם כי בעוצמה פחותה. כלל, מדובר על התחזקות של הגיוסים בקרנות הכספיות, על רקע העלאות הריבית המתמשכות, על חשבון הקרנות האקטיביות, שסובלות כבר חודשים רבים מפדיונות כבדים. הפעם, המגמה השלילית בקרנות האקטיביות נמשכה אבל קצב הפדיונות התייצב, כך שבחודש החולף הן פדו כ-2.2 מיליארד שקל. כך על פי שון אשכנזי, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב.

עוד על פי הנתונים, הקרנות הכספיות המשיכו כאמור לגייס בקצב גבוה אבל נמוך ממה שהיה בשמונת החודשים האחרונים, ובסך הכל מדובר על גיוסים של 4.1 מיליארד שקל. התעשייה הפסיבית כולה גייסה במאי 4 מיליארד שקל בסך הכל.

הפדיון בקרנות האקטיביות קוזז על ידי הגיוס הגדול של הקרנות הכספיות והקרנות הפסיביות, והתעשייה כולה סיימה את חודש מאי עם גיוס כולל של כ-5.9 מיליארד שקל. סך נכסי התעשייה כולה עלה בחודש מאי בכ-11 מיליארד שקל, שמהווים עלייה של כ-2.9% מכ-382 מיליארד שקל לכ-393.2 מיליארד שקל. העלייה נבעה מתשואה חיובית של התעשייה בשיעור של כ-1.5%, ומגיוס של כ-5.9 מיליארד שקל.

חודש מאי נחתם במגמה מעורבת בשוקי המניות, ועלייה בשערי איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בישראל.

בישראל פורסם מדד מחירים לצרכן לחודש אפריל (0.8%) שהכה בפער את כל התחזיות והשאיר את קצב האינפלציה השנתי על 5%. זאת, בעיקר עקב הפתעה כלפי מעלה בסעיף נסיעות לחו"ל שהיווה כמעט מחצית מעליית המדד. בשבוע לאחר מכן העלה נגיד בנק ישראל את הריבית ב-0.25% ל-4.75%, ההעלאה העשירית במספר.

בארה"ב, לאחר זמן רב בו הערכת המשקיעים לריבית החזויה הייתה נמוכה ורחוקה מזו של הפד', נסגר הפער בין התחזיות, משמע המשקיעים מאמינים לנחישותו של הפד' להילחם באינפלציה הדביקה לאורך זמן. השינוי בתפיסת המשקיעים על גובה הריבית העתידית נשען על הנתונים הכלכליים החזקים שפורסמו החודש, הביצועים החיוביים של שוק המניות האמריקאי מתחילת השנה, או יותר נכון, הביצועים החיוביים החריגים מאוד של מניות הטכנולוגיה המובילות הלוקחות חלק במרוץ לבינה המלאכותית.

שער הדולר ממשיך בהתחזקותו אל מול השקל ומול סל המטבעות בכלל. המשך היחלשות השקל מוסבר בחוסר הודאות בחסות המצב הפוליטי-ביטחוני בישראל. פיחות השקל כלפי הדולר הסתכם ב-2.0%.

שוקי המניות בחו"ל סיימו את חודש מאי במגמה מעורבת כאשר מדד ה-S&P500 עלה בשיעור של כ-0.3%, מדד הנאסד"ק זינק ב-5.8%, מדד הדאקס הגרמני ירד בשיעור של כ-0.9%  ואילו מדד הניקיי היפני זינק החודש בכ-8.5%.

מדדי שוק המניות הישראלי חתמו את החודש במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ירד ב-1.2%, מדד ת"א 125 ירד ב-0.4% ואילו מדדי ת"א 90 ומדד יתר 60 עלו ב-2.0% וב-4.6% בהתאמה.
שוק איגרות החוב סיים את חודש מאי במגמה חיובית. מדדי התל בונד 60, 40, 20 עלו בשיעור ממוצע של 1.5% , מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-1.1% ומדד אג"ח ממשלתי כללי עלה בשיעור של כ-1%.