חדשות    

מדד היהלומים – מה זה? ואיך זה קשור למטבעות וירטואליים?

יורם דבש נשיא הבורסה ליהלומים, קובי קורן נשיא התאחדות היהלומים-צילום אפי שמח

בורסת היהלומים הישראלית השיקה את "מדד היהלומים". מדובר בעצם במדד שעוקב אחרי מסחר במטבע דיגיטלי בשם – "קראט".

המסחר במטבע הדיגיטלי קראט יתבצע על בסיס מדד היהלומים החדש שיתבסס על פעילות שוק היהלומים ברמת גן. נתוני מדד המסחר ביהלומים מופיע על טיקר שמוצג על לדים רחבים באולם המסחר בבורסה ליהלומים בר"ג ויתפרסם מעתה באופן יומיומי בדומה למדדי המסחר השונים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב.

מדובר במדד שיכול להיות בסיס למכשירים פיננסים נוספים. אבל ראשית נטל ההוכחה עליו. המטבעות הוירטואלים עדיין לא בשימוש גורף, ויש איתם ועם המסחר בהם עדיין בעיות לא פשוטות. רבים מסכימים כי הטכנולוגיה הזו תהיה כאן לעוד שנים רבות, ומדוטבר בסוג של חשיבה מחדש בעולם הבנקאות השמרני, אבל המטבעות עצמן עשויים להיות טרנד חולף.

על כל פנים, במסגרת המהפכה הטכנולוגית שמקדמת הנהלת הבורסה ליהלומים,  הונפק המטבע הדיגיטלי – CDC  (Carats.io Diamond Currency) והושק המדד החדש שמציג מהיום והלאה את נתוני המסחר בשוק היהלומים ברמת גן. המדד כאמור יוצג באופן שוטף בבניין הבורסה. במקביל נפתחה החנות הווירטואלית הראשונה בעולם ליהלומים – פרויקט מיוחד של הבורסה הישראלית ושל רשת עליבבא הסינית.

שר הכלכלה – אלי כהן הציג בטקס תוכנית לסיוע לענף היהלומים: "יורם דבש ואני לקחנו על עצמנו משימה משותפת להחזיר את תעשיית היהלומים למקום המכובד שהיא ראויה להיות בו. אנחנו מפרסמים היום את מסקנות הוועדה. החלטנו להקצות בערבות מדינה מיליארד שקל אשראי בערבות מדינה לענף היהלומים". עוד סוכם "שמשרד הכלכלה יעניק 12 מיליון שקלים למרכז החדשנות הטכנולוגי שקם בבורסה ו-10 מיליון שקלים למימון תערוכות וכנסים שמסייעים לייצוא היהלומים". עוד אמר השר כהן כי "נעמיד קרן לטובת מכון היהלומים שתעניק הלוואות נוספות ב-20 מיליון שקלים ונסייע במימון הקמת מפעל חדש לליטוש אבנים גדולות ויהיו גם הקלות רגולטוריות".

"ענף היהלומים הישראלי עובר משבר ואנחנו עושים מאמץ אדיר להוציא אותו לדרך חדשה דרך טכנולוגית", אמר יורם דבש – נשיא הבורסה להילומים. דבש הוסיף ואמר "במסגרת זאת יזמנו את הקמתה של ועדה ממשלתית לקידום ענף היהלומים. ואחרי כל כך הרבה שנים של דממה מצד הממשלה אנחנו רואים פעולות מאוד מאוד חשובות לטובת הענף".

 "לאחרונה הצטרפתי עם ראש הממשלה לסיור בהודו ובכל מקום פגשנו הערכה אדירה להישגים וליכולת של המוח היהודי והישראלי. ההערכה הזאת נובעת בעיקר משני ענפים שאחד מהם הוא ענף היהלומים, שמהווה חצי מהיקף המסחר של ישראל עם הודו. הם נדהמים מהישגים כאלה במדינה שאין לה לא מכרות יהלומים ולא שוק יהלומים מקומי. לפעמים צריך לנסוע עד הודו כדי להבין כמה אנחנו שווים. ובכל מקום שאנחנו מציגים את עצמנו כולם אומרים 'חדשנות, חדשנות, חדשנות'. הפוטנציאל של החיבור בין עולם היהלומים לחדשנות הוא אדיר".

לדברי דבש "אנחנו הולכים להשיק שלושה פרוייקטים חדשים: החנות הווירטואלית הגדולה בעולם ליהלומים של עלי בבא החממה הטכנולוגית לעולם היהלומים והמטבע הדיגיטלי של הענף ושלושתם יצעידו את הענף לעולם של חדשנות". עוד אמר דבש כי "השר אלי כהן הוא השר שעשה הכי הרבה עבור ענף היהלומים."

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר: "בהמשך להודעת שר הכלכלה על התמיכה בהקמת מפעל לליטוש יהלומים גדולים, עיריית רמת גן תפעל בתהליך הרגולוטרי המהיר ביותר בוועדת בניין עיר לקידום הקמת המפעל".

לדברי נשיא בורסת היהלומים של ניו יורק, ראובן קאופמן: "בשבוע שעבר חגגנו את חג טו בשבט. למה בעצם חוגגים את יום ההולדת לעצים בחורף ולא באביב כשהם צומחים. אבל הרבנים מלמדים אותנו שהמפתח להצלחה הוא בהתחלה, כשהעצים רק מתחילים לגדול. כשהכלכלה בשפל צריך להתחיל ליזום כדי להגיע לצמיחה וזה הדבר שאתם הישראלים יודעים לעשות הכי טוב.