מדריכי דירה ומשכנתא    

מדד מחירי הדיור

מעודכן ל-03/2018

מדי חודש מפרסמת  הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) את מדד מחירי דירות (מדד הדיור).  המדד הזה (שמתפרסם ברציפות מאז ינואר 1999 ) אינו חלק ממדד המחירים לצרכן, הוא משמש כאינדקציה למחירי הדיור. בינואר 2011 נערכו שינויים במדד אשר כללו: עדכון משקלות הגושים, הוספת יישובים ועדכון נוסחת החישוב.      

מדד מחירי הדיור – נתונים

מדד מחירי דירות מחושב על סמך נתוני הכרמ"ן (כרטסת מחירי נדל"ן). המידע על רכישת דירות נאסף באופן שוטף במשרדי מס שבח ברחבי הארץ באמצעות מערכת הכרמ"ן. הקובץ הארצי מופק על-ידי שע"מ(שירות עיבודים ממוחשבים), יחידת מחשב של משרד האוצר על שלוחותיו לרבות  רשות המיסים וגופים ממשלתיים כוללים את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

החל מינואר 2011, המדגם כולל 67 יישובים עירוניים בהתאם לקריטריונים הבאים:  ישובים בהם מספר התושבים הוא 20,000   ומעלה;  ישובים בהם מספר הדירות הוא 5,000 ומעלה, על פי מצבת הדירות בישראל שמקורה בקובץ מרשם הארנונה; ישובים שבהם מספר העסקאות סביר ביחס למספר הדירות. המדד אינו כולל דירות אשר נבנו בבנייה עצמית ועסקאות שנעשו באמצעות קבוצות רכישה, עסקאות מחברות ציבוריות ודירות ללא שווי שוק.  

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מנפים תצפיות חריגות, כאשר הבקרה של התצפיות נחלקת לשניים: ביקורות אוטומטיות וביקורות ידניות. במסגרת הביקורות האוטומטיות נבדק האם הדירות בסקר הן  דירות בבעלות, דירות בבעלות כפופה לחכירה, או דירות שנחכרו ממנהל מקרקעי ישראל.  כמו כן, נבדק  שדירות נרכשו על ידי אנשים פרטיים בלבד, ושנמכרו על ידי אנשים פרטיים, חברות או גופים ממשלתיים. נבדק שמדובר רק על  עסקאות שמדווחות תוך שישה חודשים מביצוע העסקה, ושלדירות יש שטח מוגדר. תנאים נוספים להיכללות בסקר "הנאכף" אוטומטית הוא שהדירות נבנו משנת 1900 שהדירות בין 1.5 חדרים ל-5 חדרים ושלדירות יש מחיר מכירה (מחיר מוצהר, מחיר מוערך). כאמור, דירות אשר לא עומדות בקריטריונים אלה אינן נכנסות לחישוב המדד. 

בשלב של הביקורת הידנית נבדקות דירות חריגות שטח: דירות אשר שטחן נטו חריג ביחס למספר החדרים בהם. כן נבדקות דירות חריגות במחיר, דירות שמחירם המוצהר שונה מהמחיר הכלכלי.

את כל הדירות האלו מכניסים לנוסחא וכך מתקבל השינוי במדד מחירי הדיור בחודש מסוים לעומת חודש קודם.  הלמ"ס מפרסמת גם בהסתמך על מאגר המידע הזה, מחירים ממוצעים של דירות.

מדד מחירי הדיור לעומת מדד מחירי הדירות – מה ההבדלים בינהם?

מחשבון מדד מחירי הדירות