חדשות    

מדד מחירי תשומות הבנייה צפוי לעלות בעקבות עליית הדולר!

הדולר זינק ב-15% בחודשיים האחרונים ויש לכך השלכות גדולות על המחירים. חלק משמעותי מהמוצרים מיובא, והמשמעות במקרים רבים היא גלגול העלייה הדולרית על הצרכן. כלומר, אנחנו צפויים לראות את העלייה בדולר מתגלגלת למדד המחירים לצרכן.

בכמה השתנה מדד תשומות הבנייה בחודש האחרון? (נתונים מעודכנים!)  

נתייחס במיוחד לשוק הדירות. האם עליית הדולר משפיעה על שוק הדירות? כנראה שלא כמו בעבר.  בעבר הלא רחוק – עד לפני כ-7-8 שנים מחירי הדירות היו נקובים בדולר, ולכן שינויים בדולר השפיעו מיד על מחיר הדירה. אלא שהמוכרים התחילו "לדבר" בשקלים גם ובעיקר בגלל שהדולר היה במגמת ירידה. ובכל זאת, יש השפעה משמעותית של הדולר על מחירי דהירות, וזה מתבטא בעלויות/ תשומות של הקבלנים. רוב חומרים המשמשים בבנייה הם חומרים מיובאים – ברזל, אינסטלציה, ריצוף, ברזים ועוד. חומרי הגלם האלו מהווים סדר גודל של כ-25% מעלויות הבנייה הכוללות, כך שעליית הדולר בשיעור של כ-15% עשויה להתבטא בעלייה של כ-3.5%-4% בעליות הבנייה.

המדד שמתבטא את השינוי בעלויות הבנייה הוא מדד תשומות הבנייה (מדד מחירי תשומות הבנייה לדירות למגורים), וזה גם המדד שמשמש את הקבלנים להצמדת  תשלומי הרוכשים. כלומר, המדד הזה חשוב ביותר לקבלנים ולרוכשים שהתשלומים שלהם צמודים אליו – כל פיפס למעלה מעלה להם משמעותית את מחיר הדירה! והפיפסים האלו, כך נראה, צפויים לעלות בחודשים הבאים על רקע עליית הדולר.