חדשות    

מדד משכן ביולי 2012 – עלייה של 1.8%

מדד משכן למצב רוכשי הדירות של בנק הפועלים עלה בחודש יולי 2012 ב-1.8% ל-134.6 נקודות (הבסיס – 100 נקודות בינואר 1996). מדד משכן עוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל. העלייה ביולי מבטאת הטבה במצב רוכשי הדירות שנובעת מהמשך הירידה בריבית המשכנתאות, ירידה חדה בשיעור האבטלה ועלייה בשכר הממוצע במשק. מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס (סקר מחירי דירות בבעלות דיירים) עלה בשיעור של 0.1% לאחר עלייה של 0.4% בחודש קודם. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור נומינלי של1.2%, משמע שיעור ריאלי של 0.1%.

בד בבד עם הפרסום על מדד משכן, מדגישים כלכלני בנק הפועלים – "התמתנות עליות המחירים בשנה האחרונה, בד בבד עם ירידה בריבית על המשכנתאות הביאו למגמת שיפור במצב רוכשי הדירות בישראל. עליית המדד החודש נובעת גם משיפור חריג ומפתיע בשיעור האבטלה (המדווח ע"י הלמ"ס) בחודש יולי. היקף העסקאות בדירות חדשות בחודש יולי נשאר ברמתו הגבוהה שנרשמה חודש קודם. כמו כן, חודש יולי התאפיין בעלייה משמעותית בנטילת משכנתאות חדשות, מ- 3.93 מיליארד שקלים בחודש יוני לכדי 4.9 מיליארד ביולי, כשחלק מהעלייה מוסברת ככל הנראה מהציפיות להעלאת המע"מ בחודש ספטמבר.

מדד משכן למצב רוכשי הדירות הוא מדד המתפרסם מדי חודש מציג תמונה של כושר הקנייה (affordability) של רוכשי הדירות. עלייה במדד מציינת שיפור במצבם של רוכשי הדירות וירידה מציינת הרעה במצבם. מדד משכן למצב רוכשי הדירות מתאר למעשה את היכולת הכלכלית של הלקוח לעמוד בהחזרים החודשיים של הלוואות המשכנתא. המדד משקלל ארבעה פרמטרים: מחירי הדירות, שכר ממוצע, ריבית על הלוואות המשכנתא ושיעור האבטלה.