חדשות    

מדד משכן בספטמבר 2012 – ירידה של 0.1%

מחירי הדירות חזרו בחודשים האחרונים לעלות ואחרי שיפור במצב רוכשי הדירות (בעיקר במקביל להפחתה בריבית), חלה בספטמבר 2012 הרעה קלה במצבם. מדד משכן שעוקב אחרי מצב הרוכשים ירד ב-0.1%. מדד משכן מבטא פרמטרים כלכליים לרבות השכר הממוצע שיעור האבטלה, שיעור הריבית, ומחירי הדירות.

לדברי כלכלני בנק הפועלים שמפרסמים את המדד (משכן היא זרוע פעילות המשכנתאות של הבנק)  השפעת עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים, על רוכשי הדירות התקזזה בעליית השכר הממוצע ובמגמת ירידה בריבית המשכנתאות. לפני מספר שבועות הטיל בנק ישראל עוד פצצה לשוק המשכנתאות. בנק ישראל הטיל מגבלות חדשות על נוטלי המשכנתאות – משקיעים יוכלו לקבל משכנתא בהיקף של 50% בלבד מערך הדירה. בדרך הזו מצפים בבנק ישראל להוציא את המשקיעים מהשוק, ולפנות דירות רבות יותר לרוכשי דירות שמעוניינים לגור בהן. המטרה היא לגרום ליציאה של משקיעים ולירידה של מחירם במקביל לגידול בהיצע הדירות, אבל התהליך הזה יכול להיות מסוכן גם בגלל שבמקביל שכר הדירה על הדירות עשוי לעלות – המשקיעים פשוט ידרשו תשואה גבוה יותר.

על כל פנים, במקביל למגבלה הזו, הגבילו בבנק ישראל את האשראי למשפרי דיור לסך של 70% מערך הדירה; כשבמקביל רוכשי דירה ראשונה  יקבלו משכנתא בגובה של עד 75% מערך הדירה.

כלכלני בנק הפועלים, סבורים שאם בוחנים את נתוני החודשיים האחרונים ובניכוי עונתיות (על מנת לנטרל את השפעת החגים ואת הקדמת הרכישות בשל העלאת המע"מ) מקבלים ירידה של 7.5% בלבד ברכישת דירות חדשות. כלומר לא ניתן לקבוע שהביקושים לדירות ירדו.