חדשות    

מדד משכן ינואר 2012: ירידה של 0.7%

מדד משכן של בנק משכן (שהפך לזרוע המשכנתאות של בנק הפועלים) ירד בחודש ינואר 2011 ב-0.7%. הירידה מגיעה אחרי ארבעה חודשים של עייה במדד. ירידה במדד משמעה הרעה במצבם של רוכשי הדירות, בעוד שעלייה במדד משכן מבטאת שיפור במצב רוכשי הדירות. המדד נשען על פרמטרים כלכליים כמו – הריבית של בנק ישראל (שגוזרת את ריבית המשכנתאות), שיעור האבטלה, השכר הממוצע במשק ומדד מחירי הדיור. בחודש ינואר 2012 הריבית על המשכנתאות נותרה כמעט ללא שינוי (אפילו עלתה במעט) ונתוני השכר והאבטלה נותרו גם כן דומים למצב בסוף שנת 2011. עם זאת, מחירי הדירות, החלו לעלות מעט אחרי חודשים של ירידה. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בחודש ינואר 2012 (סקר מחירי הדירות) עלו הדירות ב-0.6% לעומת החודש הקודם. על פי הסקר של הלמ"ס בשנה כולה (שנת 2011) עלו מחירי הדירות ב-6.1% (שיעור נומינלי של כמעט 4%).
כך או אחרת, מדובר בבשורה רעה לרוכשים הפוטנציאלים – מצבם הורע ביחס לחודשים קודמים, ונראה שלמרות המאמצים מצד שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס להציף את השוק, יהיה קשה לראות ירידות מחירים משמעותיות בשוק הדירות – ראשית, הריבית אפסית ובריבית כזו לא סביר שמחירי הדירות יירדו; שנית – היצע הדירות עשוי לקטון על רקע מצוקת אשראי שמתחילה לתת אותותיה אצל הקבלנים. הבנקים בהתאם להוראות בנק ישראל מכביידם על מתן אשראי ליזמים (וגם כשהאשראי ניתן הוא משקף ריבית גדולה יותר בגלל הסיכון הגדול יותר). ומכאן, שהיצע הדירות עלול לרדת בחודשים הבאים וזאת לעומת גידול בהיצע הדירות בשנה האחרונה (עד לשיא של 80 אלף דירות).
מעבר לכך, לאחרונה זוכים שמכרזים של מנהל מקרקעי ישראל מבטלים את זכייתם, כך שאין משמעות פרקטית למכרזים – אמנם שר השיכון, אריאל אטיאס מנסה להציף את השוק בקרקעות, אבל אין באמת קונים. מה גם שרוב הקרקעות האלו לא באזורי הביקוש.