חדשות    

מדד משכן לחודש אוקטובר – השיפור במצב רוכשי הדירות נמשך

 מצב רוכשי הדירות השתפר בחודש אוקטובר. כך עולה מנתוני בנק משכן מקבוצת בנק הפועלים. בנק משכן המרכז את פעילות המשכנתאות של בנק הפועלים מפרסם מדי חודש את מדד משכן מבטא את מצב רוכשי הדירות. המדד מבטא את ההנסה הפנויה של המשפחות, האבטלה במשק ואת מחירי הדירות. מדד משכן עלה בחודש אוקטובר ב-0.8% (שיפור במצב הרוכשים) ובבנק מסבירים זאת בעזרת הירידה במחירי הדירות, הירידה בריבית למשכנתאות, והעלייה בשכר הממוצע. השיפור במדד צפוי לאור הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ירידה של 1.2% במחירי הדירות בחודש ספטמבר ונתוני משרד האוצר שמעריכים ירידה חדה יותר במחירי הדירות. במקביל, גם מצד בנק ישראל והעומד בראשו – סטנלי פישר יש הערכות על ירידת מחירים בשוק הדירות למגורים.

ירידת מחירי הדירות מבטאת ירידה בביקוש לדירות למגורים; ככל הנראה רוכשים פוטנציאלים רבים נמצאים בעמדת המתנה על רקע ההערכות שהמחירים ימשיכו לרדת, וזאת בהמשך למחאה שהחלה בחודשי הקיץ, ובהמשך לצעדים שבהם נוקטים בנק ישראל ומשרד השיכון. בנק ישראל בשנה האחרונה הגביל את הבנקים למשכנתאות במתן משכנתאות עם שיעורי מימון גבוהים (LTV גבוה).  בנוסף, הגביל בנק ישראל את חלק המשכנתא שהלווים יכולים לקבל בריבית משתנה (מכל הסוגים) לשליש מההלוואה כולה. צעדים אלו הפחיתו את הביקוש לדירות במקביל לירידה בביקוש למשכנתאות והנתונים של החודשים האחרונים מבטאים ירידה משמעותית בהיקף המשכנתאות (ירידה של 50% בהיקף המשכנתאות מהשיא שנרשם בחודש מאי). במקביל, שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, מפשיר קרקעות בקצב מוגבר בשנה האחרונה זאת כדי להשפיע על צד ההיצע (להגדיל את היקף הבנייה למגורים). הצעדים האלו נתנו אותתם בשוק הדירות כשבמקביל לירידת המחירים של הדירות למגורים נרשמה גם ירידה משמעותית בהיקף הפעילות. בחודש אוקטובר נמכרו 1,057 דירות בלבד, ירידה של 18% מהחודש הקודם.

המגמה של ירדת מספר העסקאות בשוק הדירות גורמת להצטברות מלאי אצל הקבלנים, כשבחודש שעבר ביטא המלאי של הדירות אצל הקבלנים קצב מכירות של 11.7 חודשים. נתון גבוה שמבטא את הישיבה על הגדר של רוכשים פוטנציאלים רבים. נתון שעשוי לתמוך בהמשך ירידת מחירים בשוק הדירות. עם זאת, אי אפשר לנבא כמובן מה יהיה בשוק הדירות. כשלאחרונה, התבטא אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות (הבנק הגדול ביותר בתחום המשכנתאות) ואמר שאם לא יטפלו בצד הביקושים (אם לא יספקו את הביקושים לדירות של אלו שיושבים על הגדר) אזי בשנה הבאה עוד עשויה להיות עליית מחירים בשוק הדירות.

על רקע זה יוזכר כי הריבית בחודשים האחרונים דווקא בכיוון מטה (על רקע המשבר הגלובלי) וזה תומך כמובן בלקיחת משכנתאות והגברת הביקושים לדירות. מנגד, הקבלנים בחודשים האחרונים חוששים לבנות ולהיתקע עם דירות, ולכן ייתכן שלמרות שכרגע יש היצע גדול מביקוש בשוק הדירות (היקפי הבנייה הנוכחיים – 77.5 אלף דירות , שיא של העשור האחרון), המצב יתהפך בשנה הבאה, ומצב כזה דווקא עלול להביא לעליית מחירים בשוק הדירות.