חדשות    

מדד משכן – שיפור קל בדצמבר 2012; הרעה ניכרת בכל השנה!

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, של בנק הפועלים עלה בחודש דצמבר 2012 ב-0.1% ל-132.6 נקודות (מדד הבסיס – 100 היה בינואר 1996). מדד משכן מבטא  את מצבם של רוכשי הדירות בארץ והעלייה במדד בחודש דצמבר מבטאת שיפור (קל) במצב רוכשי הדירות . בחודש הקודם – נובמבר 2012, חלה ירידה משמעותית של 1.1% במדד משכן שביטאה הרעה ניכרת במצב רוכשי הדירות.

מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עלה בשיעור גבוה יחסית של 1.1%, ומעבר לכך –  ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור נומינלי של 5.7% ובשיעור ריאלי של 4%.  העלייה במחירי הדירות, בתקופה זו מרעה את מצב רוכשי הדירות, אבל מנגד הריבית הנמוכה משפרת את מצבם. כלכלני בנק הפועלים מציינים, במקביל לפרסום מדד משכן  כי מחירי הדירות שבו לעלות בסקרים האחרונים כאשר בארבעת החודשים האחרונים עלו הדירות ב-4.1% בהמשך לעלייה בשנה ובשנים האחרונות. ולמרות העלייה כאמור, מדד משכן דווקא עלה בשל הירידה המתמשכת בריבית המשכנתאות.

כלכלני פועלים מדגישים כי מהנתונים האחרונים על שוק הדיור עולה באופן ברור כי רמת המכירות של הדירות החדשות נותרה יציבה במהלך המחצית השנייה של השנה החולפת למרות המגבלות על נטילת המשכנתאות שהוטלו על ידי בנק המרכזי. ההוראה האחרונה שהטיל בנק ישראל, המגבילה את שיעור המשכנתה משווי הנכס, טרם באה לידי ביטוי באופן מלא וייתכן שאת השפעתה של המגבלה נראה רק בחודשים הבאים. בצד היצע הדירות, המצב בעייתי. קצב התחלות הבנייה, שירד במהלך השנה החולפת, ורמת הביקושים הגבוהה הביאו לכך שמלאי הדירות המוצעות למכירה החל לרדת מאמצע שנת 2012, וזו נקודה מדאיגה כי בלי דירות לא יעזרו הצעדים שקשורים לצד הביקוש (מגבלות בנק ישראל וכו') מחירי הדירות יעלו וזה מאחר שיש ביקוש קשיח לדירות שמוערך במעל 40 אלף דירות בשנה.

ובאופן כללי לגבי החודשים האחרונים, מדגישים בבנק הפועלים, כי ההרעה במדד משכן נובעת מהמשך מגמת העלייה במחירי הדירות, ירידה של השכר הממוצע במשק והתייצבות הריבית על המשכנתאות.

מדד משכן שהתחיל בבנק משכן, בנק המשכנתאות מקבוצת הפועלים שמוזג לתוך בנק הפועלים, הוא מדד שמכמת פרמטרים כלכליים. המדד שמתפרסם מדי חודש מבטא את כושר הקנייה (affordability) של רוכשי הדירות. עלייה במדד מציינת שיפור במצב של רוכשי הדירות ואילו ירידה במדד מבטאת הרעה במצב של רוכשי דירות. בבנק הפועלים מדגישים כי המדד מבטא בפועל את היכולת הכלכלית של רוכשי הדירות לעמוד בהחזרים החודשיים של המשכנתאות. המדד לקוח בחשבון ארבע פרמטרים – מחירי הדירות, שכר ממוצע במשק, ריבית על הלוואות המשכנתא, ושיעור האבטלה. ככל שמחירי הדירות גבוהים יותר אז כך כמובן מצבם של רוכשי הדירות רע יותר; ככל שהשכר גבוה יותר כך מצבם של רוכשי הדירות טוב יותר; ככל שהריבית גבוה יותר כך מצבם של רוכשי הדירות רע יותר; ככל ששיעור האבטלה גבוה יותר כך מצבם של רוכשי הדירות רע יותר. בשנים האחרונות על רקע העלייה במחירי הדירות מצבם של רוכשי הדירות מורע. עם זאת,  חשוב להדגיש כי הריבית על המשכנתאות נמוכה מאוד בגלל שריבית בנק ישראל ברצפה, וזה מיטיב עם רוכשי הדירות. אלא שמדובר באשליה אופטית – הריבית, כך גם טוענים בבנק ישראל, נמצאת במקום נמוך ביחס לממוצע רב שנתי, והמשמעות היא פשוטה – ברגע שהריבית תתחיל לעלות (לפחות בינתיים זה לא נראה באופק), אז מצבם של רוכשי הדירות עלול להיפגע מאוד.