מדריכי השקעות    

מדד שילר: המדד שיעזור לכם לדעת אם השוק גבוה מדי

רוברט שילר. צילום: Moritz Hager פורום דאבוס

איך אפשר לדעת ששוק המניות יקר מדי? איך נדע שעכשיו הזמן הנכון לקנות או דווקא למכור? יש לצורך כך כמה כלים. אחד מהם הוא מדד שילר, הקרוי על שמו של רוברט ג'יימס שילר, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2013. אגב, על כלי השקעות נוספים, שיטות ואסטרטגיות תוכלו לקרוא כאן.

תחומי העיסוק של שילר כוללים כלכלה התנהגותית, שווקים פיננסיים בינלאומיים ונדל"ן, ומחקריו מתאפיינים בניתוח כלכלי-מתמטי של תופעות מקרו-כלכליות מתוך גישה רב-תחומית שמשלבת תהליכים היסטוריים, סוציולוגיים ופסיכולוגיים בחקר הכלכלה.

שילר אחראי גם על אחד המדדים החשובים ביותר בתחום הנדל"ן, אותו יצר יחד עם הכלכלן קארל קייס, ונקרא מדד קייס שילר.

שילר ידוע בשתי תחזיות מדויקות שנתן בעבר. באחת מהן תיאר בפירוט את התפתחות בועת הדוט.קום עוד בשלהי שנות התשעים של המאה הקודמת, לפני שזו פקעה בתרועה אדירה. הוא היה גם זה שהתריע מפני בועת הדיור בארה"ב כבר ב־2005, לפני שהתפוצצה ב-2008 וגררה את העולם למשבר פיננסי ולמיתון ארוך. בשני המקרים הוא ניבא מחיקה של מיליארדי דולרים מהמאזנים ברחבי העולם.

בשנת 2002 הקים שילר יחד עם חברת הפיננסים ברקליס את המדד שנקרא Shiller Barclays CAPE US Core Mid-Month , ובקיצור – CAPE.

מדובר במדד שבוחן את מכפיל הרווח המותאם למחזוריות. כלומר, במקום לבחון את מכפיל הרווח בהשוואה לממוצע ההיסטורי, בוחנים את מכפיל הרווח ביחס לממוצע של 10 השנים האחרונות בלבד.

החישוב הוא באמצעות מדידת הערך של מדד 500 S&P וחלוקתו בערך הממוצע של הרווחיות לאורך עשר שנים. לפי שילר, כך ניתן לחזות בצורה מדויקת הרבה יותר את התשואה הצפויה בשוק המניות בשנים הבאות.

מכפיל CAPE הממוצע מאז 1881 עומד על 16.8. כלומר, אם תוצאת החישוב יוצאת מעל זה, פירוש הדבר הוא שהשוק מעל הממוצע. אם התוצאה נמוכה מזה, פירוש הדבר הוא שהשוק מתחת לממוצע.

מאז 2002 הצליח מדד שילר להשיג תשואה מצטברת של 775% מאז לעומת כ-440% שהשיג מדד 500 S&P.