קריירה    

מדריך: חיפוש עבודה בימי קורונה – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-04/2021

מכורח המציאות שכפו המגבלות והנחיות הריחוק החברתי, הקורונה שינתה – ייתכן שלנצח – את הדרך שבה חברות ממיינות מועמדים לעבודה אפליקציות למועמדים, ראיונות מצולמים ושאלונים דיגיטליים מובנים הפכו לחלק אינטגרלי מהתהליך ■ איך השפיע המשבר על דורשי העבודה, כיצד מתכוננים לריאיון מקוון ומה חושבים המנהלים על המהפכה שהתחוללה בתחום ? כל התשובות וגם כמה טיפים טובים בכתבה שלפניכם

תקופת הקורונה הייתה רצופת שינויים דרמטיים, ונראה שגם לאחריה שוק העבודה לא ישוב להיות כפי שהכרנו אותו. מנהלים ועובדים נאלצים לעכל את התהפוכות בעולם התעסוקה ולהתאים עצמם במהירות למציאות החדשה. במסגרת המהפכה שהתנהלה בחסות התפרצות הנגיף נאלצו חברות להתאים גם את תהליך גיוס העובדים לעידן הזום והדיגיטל.

איך שינה המצב את תחום גיוס העובדים, מהן הדרכים לחיפוש עבודה בזמן הקורונה והאם בכל משבר טמונה גם הזדמנות?

עד התקופה האחרונה נעזרו מרבית הארגונים בלוחות דרושים מהסוג הישן או השתמשו באתר החברה לצורך חיפוש עובדים, והשאירו את הרשתות החברתיות מאחור.

מאז משבר הקורונה, העידן הדיגיטלי כבש ביתר שאת את שוק העבודה, ואילץ ארגונים לחשב את דרכם מחדש גם בתחום של גיוס וקליטת עובדים. למעשה, שיטות המיון והקליטה שדרכן יגייסו מנהלי משאבי אנוש עובדים מעתה והלאה יידרשו להיות בחוד החנית הטכנולוגית, כולל ראיונות בוידיאו, שימוש באפליקציות ובכלי מיון דיגיטליים וגיוסים נרחבים ברשתות החברתיות.

שירות מהיר ומענה בלתי אמצעי גם הם יתרונות חדשים בתהליך הגיוס, שניתן לזקוף לזכות הקורונה. אם בעבר התלוננו רבים מהמועמדים על הזמן הרב שנאלצו לחכות כדי לקבל תשובות ממחלקת משאבי אנוש בנוגע לתהליך הגיוס. בעידן הטכנולוגי שמאפשר תהליכי מיון חכמים ומהירים, מנהל משאבי אנוש שיתמהמה עם קבלת ההחלטות שלו עלול להפסיד מועמדים מתאימים שיכולים ביום אחד להספיק לשוחח עם מעסיקים פוטנציאליים ברשת, להתמודד על משרות נוספות ולהתקדם עם חברות אחרות. כשהעולם נעשה מהיר, לזמן יש משקל רב יותר.

מנהלים: התהליכים התקצרו ב-50%

הסגר והגבלות הריחוק החברתי כפו על חלק מהחברות לעבור לגיוס וקליטת עובדים מרחוק כדי להמשיך בפעילות העסקית. אולם עד מהרה הלימון הפך ללימונדה, כשהמנהלים גילו שהדרך הזאת יעילה יותר וחסכונית בזמן ומשאבים. כתוצאה מכך, חלק מהארגונים החליטו לדבוק במודל הזה גם בימי שגרה. "מצאנו שמשך הזמן שלוקח לנו לאייש משרה מסוימת התקצר ביותר מ-50%", אומרת מנהלת חברה שהחליטה לאמץ את תהליך הגיוס המקוון לכלל גיוסי העובדים מעתה, למעט משרות ניהול בכירות.

גם המועמדים מוצאים יתרונות בתהליך הגיוס מרחוק – הלך מתחושה שמכבדים את הזמן שלהם, דרך החיסכון בטרחה ובמאמץ להגיע למקומות מרוחקים, וכלה בזה שהריאיון נעשה בסביבה המוכרת להם, שבה הם נינוחים ורגועים.

עם זאת, המנהלים מודים כי לצד היתרונות יש גם חסרונות – למשל, שבראיון הנערך בשיחת וידאו יותר קשה להבחין בניואנסים. אבל בסיכום הכללי שני הצדדים מסכימים כי היתרונות עולים על החסרונות.

השינוי המהותי ביותר עליו מצביעים מגייסי עובדים הוא הדרך שבה התהליך נעשה, כאשר פעמים רבות העובד מתחיל לעבוד בחברה בלי שבכלל ביקר במשרדים או פגש פנים אל פנים את מנהליו. בכך מתווסף לאתגר הטכני גם אתגר אנושי-חברתי.

איפה כדאי לחפש עבודה בתקופה הזו?

התשובה הטובה ביותר לשאלה הזו היא שכל הדרכים מובילות לרומא, כלומר, אין אמצעי או מקום אחד עדיף על פני האחרים. אפשר לשתף ברשתות החברתיות פוסט עם התיאור של מה שאתם מחפשים, להצטרף לקבוצות וואטסאפ ייעודיות למחפשי עבודה ואף לברר אצל בני משפחה וחברים, ולבקש שיעבירו הלאה.

אפשרות אחרת היא להחליט בדיוק איזה מקומות עבודה אתם מחפשים, ולחשוב מי יכול לקשר אתכם למקומות האלה. אפשר לפרסם ברשתות החברתיות שאתם מחפשים עבודה ולהיעזר בחברים או בקולגות שהייתם איתם בקשר – ככל שתיפנו ליותר אנשים, תרחיבו את טווח ההזדמנויות שלכם.

בנוסף, נצלו את היותכם בבית כדי לשפר ולדייק את קורות החיים שלכם באופן שישקף בצורה אופטימלית את הניסיון והייחודיות שלכם.

טיפ חשוב: לפני שאתם מגישים קורות חיים, בדקו תמיד אם אתה מכירים מישהו בחברה – לרוב החברות יש תהליך "אקסקלוסיבי" יותר עבור אנשים שמגיעים דרך עובדי החברה. לכן תמיד כדאי לנסות להעביר קורות חיים דרך חברים.

ריאיון מקוון – איך תעברו אותו על הצד הטוב ביותר?

  • הכנה מקדימה: לפני הריאיון ודאו שיש לכם את כל המידע הנחוץ, זה יאפשר לכם להגיע נינוחים ומוכנים יותר. ניתן להיעזר במגייסים עצמם ולברר מה הנושא המרכזי של הריאיון, מיהם המראיינים המיועדים, במה הם ירצו להתמקד. הכנה טובה תסייע לכם לספק תשובות מדויקות ורלוונטיות יותר.
  • התייחסו לריאיון מקוון באותה רצינות שבה הייתם ניגשים לריאיון במשרדי החברה. חשוב להתפנות לכך בזמן במדויק שנקבע, להתלבש באופן הולם ולקיים אותו במקום שקט ומסודר.
  • דבר נוסף שחשוב להקפיד עליו בריאיון בווידיאו הוא הסביבה שבה אתם נמצאים, שכן המרחב שלכם עשוי להעיד עליכם. בחרו בחדר מואר, שקט ונוח – ואם אין לכם אזור נקי ומסודר, תוכלו גם להצטלם על רקע קיר חלק או לבחור רקע וירטואלי כרצונכם, דרך ההגדרות של האפליקציה.
  • מכיוון שמדובר בראיון וירטואלי, חשוב להקדיש זמן גם לפן הטכני: רצוי לעלות לפגישה 5 דקות לפני בשביל לבדוק את עצמכם – על מנת להימנע ממצבים מביכים, כמו מיקרופון או מצלמה שלא פועלים. ברגע שלחצתם על לינק הפגישה, זום מאפשר לעשות בדיקת ציוד בשביל לראות שהכול עובד כשורה. המערכת מאפשרת להקליט כמה שניות דיבור ולראות שבאמת הכול עובד כמו שצריך – נצלו זאת.
  • הקליטו את הריאיון: זום מאפשרת להקליט את כל השיחות ישירות למחשב. זה עשוי לסייע לצורך שמיעה חוזרת והפקת לקחים. כך גם במקרה שלא תתקבלו חלילה, תוכלו להבין איפה טעיתם ולהשתפר. כמו כן, תוכלו גם לתמלל את השיחה כולה. ניתן להעלות את קובץ האודיו שמקליטים ישירות לתוך האפליקציה, ולקבל תמלול שיחה מלאה (באנגלית).
  • תהיו סבלנים, אבל אסרטיביים: אם שלחתם קורות חיים למשרה מסוימת, ייתכן שבמקרים מסוימים לא תקבלו מענה. לעומת זאת, לאחר ריאיון, המעסיק מחויב על פי חוק לחזור אליכם. המתינו פרק זמן סביר של עד 10 ימים לתשובת החברה. אם זו לא הגיעה, אפשר ואף רצוי לברר מול איש הקשר היכן הדברים עומדים.

מעסיקים בדרום הכי אופטימיים לגבי גיוס עובדים

גיוסים נרחבים בחברת VAST Data: היעד – 160 עובדים עד סוף השנה