חדשות    

השפעות המדד על המשכנתא

על רקע העלייה באינפלציה בחודשים האחרונים, עולה השאלה העקרונית – האם לקחת משכנתא צמודה למדד , ובכמה המדד משפיע על היקף המשכנתא ועל גובה ההחזר. ובכן, המדד משפיע על משכנתאות צמודות מדד. סכום ההלוואה צמוד למדד, וכל שינוי במדד משליך ביחס ישיר על היקף החוב / המשכנתא שלכם, וזה יכול להיות בסכומים משמעותיים...

על רקע העלייה באינפלציה בחודשים האחרונים, עולה השאלה העקרונית – האם לקחת משכנתא צמודה למדד , ובכמה המדד משפיע על היקף המשכנתא ועל גובה ההחזר.

המדד עולה, המשכנתא עולה 

ובכן, המדד משפיע על משכנתאות צמודות מדד. סכום ההלוואה צמוד למדד, וכל שינוי במדד משליך ביחס ישיר על היקף החוב – המדד עלה ב-0.5% והרכיב צמוד מדד במשכנתא הוא 300 אלף שקל, החוב שלכם עלה ב-1.5 אלף שקל. כאן המקום להזכיר – משכנתא צמודה למדד נפוצה בשני רכיבים של סל המשכנתא שלכם – ריבית קבועה צמודה למדד וריבית משתנה צמודה למדד. הרכיבים האלו, באופן גס מהווים כמחצית מערך ההלוואה (במקרים רבים גם מעבר לכך). המשמעות הפרקטית היא שבאינפלציה שנתית של 3%, המשכנתא הממוצעת בשוק – 570 אלף שקל,  בהנחה שמחצית ממנה צמודה למדד, עולה ב-8.5 אלף שקל.

 מעבר להשפעה על ערך המשכנתא כולה, יש השפעה על ההחזר החודשי. ההחזר במשכנתא ממוצעת  (570 אלף שקל) ל-20 שנה בתמהיל של שליש בפריים; כמחצית בריבית משתנה וקבועה צמודה למדד והיתר קבועה לא צמודה, צפוי לעלות בשנה ב-60-80 שקלים.