חיסכון פנסיוני    

מהי קרן פנסיה?

מעודכן ל-08/2022

קרן פנסיה – הבטחת ההכנסה ורמת החיים אחרי הפרישה

קרן פנסיה היא חיסכון למטרת פנסיה. חוסך שהוא שכיר, מפריש מדי חודש כספים לצד הפרשות המעסיק. עצמאי מפקיד לטובת קרן הפנסיה אחוז מסוים מההכנסות בהגיעו לגיל פרישה – 67 לגברים, 62 לנשים (בדרך לעלות בהדרגה ל-65), החוסך מתחיל לנצל את החיסכון שנצבר לשימוש שוטף – לרוב באמצעות משיכת קצבה חודשית. בתנאים מסוימים, ניתן לקבל חלק מהכסף שנצבר בסכום אחד במזומן.

ביטוח הדדי והקטנת הסיכון לחברה המבטחת

קרנות הפנסיה פועלות על בסיס ביטוח הדדי – הסיכונים הביטוחיים כמו סיכון מפני אובדן כושר עבודה ומפני מוות, אינם מוטלים על חברת הביטוח, אין ביטוח מלא על מקרים כאלו אבל יש ביטוחי משנה שעשויים לכסות מקרים של אובדן כושר עבודה אצל המבוטחים. מה שכן יש זה מעין ביטוח הדדי – כלומר יהיו מקרים כאלו והקרן תצטרך לטפל בהם ולהעביר להם כספים, אבל מי שנושא בנטל הם העמיתים האחרים. כולם שותפים בקופה המשותפת לפי חלקם היחסי, כולם משלמים תשלומים שוטפים, לכולם מגיעה קצבה וכולם מבוטחים במעין ביטוח הדדי של יתר העמיתים. הביטוח ההדדי מחייב את מנהל הקרן לפעול באחריות, ולנהל היטב את הסיכונים הביטוחיים, זאת מאחר שכל טעות משולמת על ידי כלל החוסכים, ומנגד כל הצלחה מגדילה את החיסכון הפנסיוני שלהם.

היתרון והחיסרון של ביטוח הדדי

היתרון של הביטוח ההדדי הוא במחיר הנמוך יחסית שמשלמים החוסכים (לא משלמים פרמיית ביטוח לחברת ביטוח). החיסרון הוא שייתכנו שינויים בזכויות של העמיתים כתוצאה מאירועים ביטוחיים. במילים אחרות – התוחלת לרווח גבוהה יותר, אבל השונות גם כן גבוהה. אפשר להרוויח יותר (בעת תשלומי הקצבה), אבל יש גם סיכון גדול יותר. לדוגמה – אם חוסכים רבים יחסית יסבלו מאובדן כושר עבודה, גם במקרה הזא הם ימומנו על ידי שאר החוסכים. יחד עם זאת, מה שיקרה הוא שהקצבה של כולם, הן של החולים והן של שאר המבוטחים, תקטן. מנגד, אם רק מספר קטן של חוסכים יתבע קצבאות פנסיה, הקצבה של כלל החוסכים תגדל בהתאם. המשמעות היא שאם החוסכים הם צעירים, ואם הם מגיעים ממגוון תחומי עיסוק ופרנסה, זה אמור לשמור על איזון בקרן ולהבטיח את הקצבה ש כלל החוסכים בה.

קרנות פנסיה ותיקות וקרנות חדשות

על פי הגדרת משרד האוצר – קרן פנסיה היא מכשיר חיסכון פנסיוני שמטרתו לספק הכנסה כאשר קורה אחד מהאירועים הבאים: פרישה לפנסיה, אובדן כושר עבודה או פטירה. חיסכון בקרן פנסיה מקנה לעמית או לשאריו זכות לקבלת קצבה מהקרן, ובמקרים מסוימים גם סכומים הוניים, בכפוף לתקנון הקרן ולהוראות ההסדר החוקתי.

קרנות הפנסיה נחלקות לשני סוגים: קרנות פנסיה ותיקות וקרנות פנסיה חדשות, הנבדלות, בין השאר, בשיטת חישוב זכויות העמיתים. מרבית קרנות הפנסיה הוותיקות פועלות בשיטה של "הגדרת זכויות" (Defined Benefit), לפיה זכויות עמית נקבעות כשיעור ממשכורתו הקובעת. קרנות הפנסיה החדשות פועלות בשיטה של "הפרשות מוגדרות" (Defined Contribution), לפיה קצבת הפרישה נקבעת בהתאם לסכומים שצבר העמית במהלך תקופת החיסכון ולתשואה שהושגה עליהם.

קרנות פנסיה ותיקות

קרנות הפנסיה הוותיקות הן משני סוגים: מאוזנות ובניהול מיוחד. קרנות אלה נסגרו למצטרפים חדשים בשנת 1995.קרנות הפנסיה החדשות הוקמו בעקבות החלטת הממשלה מ-29 במארס 1995, לפיה מ-1 בינואר 1995 יצורפו מבוטחים חדשים לקרנות פנסיה חדשות, שהוקמו מאותו מועד ואילך. קרנות הפנסיה החדשות נחלקות גם הן לשני סוגים: מקיפות וכלליות. קרן פנסיה חדשה מקיפה (וכן קרן פנסיה ותיקה) משקיעה 30% מכספיה בצורה שמבטיחה את התשואה (עד 2021 זה נעשה באמצעות אג"ח מיועדות, מ-2022 זה ייעשה בדרך אחרת – ראו כאן). בשל ההטבה, הפקדה בקרן פנסיה חדשה מקיפה מוגבלת ל-20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק (כ-4,326 שקל בחודש, נכון ל-2021). חוסכים המעוניינים להפקיד סכומים מעבר לתקרה זו, יכולים לעשות זאת בקרנות פנסיה חדשות כלליות, שאינן זכאיות לאג"ח מיועדות. כמו כן, בקרן פנסיה חדשה מקיפה קיים כיסוי ביטוחי, ואילו קרן פנסיה כללית יכול שתהיה ללא כיסוי ביטוחי.

קרנות פנסיה חדשות

הקרנות שניתן להצטרף אליהן הן קרנות הפנסיה החדשות, קרנות שמעבר למרכיב החיסכון הגבוה מספקות כיסוי ביטוחי מפני התארכות תוחלת חיים, מפני נכות וביטוח שאירים). בקרנות הפנסיה יש שני סוגים של חוסכים לפנסיה – השכירים והעצמאים. עובד שכיר חוסך לפנסיה דרך תשלומים שוטפים שמופרשים משכרו – העובד יכול להפקיד עד 7% משכרו בכל חודש והמעסיק יכול להוסיף 7.5% נוספים משכר העובד (כתגמולים) וכן בנוסף מפריש המעביד עוד 8.33% משכר העובד (פיצויים). זה המצב המקסימלי, כאשר בפועל לעובדים החוסכים בקרן פנסיה חיסכון של 5.5% מהפרשה שלהם (הפקדה דרך המשכורת), 6% על חשבון המעסיק כתגמולים, ו-6% נוספים כפיצויים.

להבדיל משכיר שחוסך לפנסיה דרך מקום עבודתו, עצמאי שחוסך לפנסיה מפקיד עד 16% מהכנסתו החודשית. שני סוגי החוסכים זוכים להטבות מס כתוצאה מהפקדות אלו.

קרנות הפנסיה הן רק חלק מהחיסכון הפנסיוני, החיסכון המיועד לפנסיה – אנחנו עובדים שנים ומצפים שכשנגיע לפנסיה נוכל לחיות טוב מבלי לעבוד. לא תמיד זה כך, אבל הרעיון שבחיסכון הפנסיוני הוא להבטיח איכות חיים בתקופת הפנסיה. המכשירים הבולטים לחיסכון הפנסיוני הם קרנות הפנסיה וגם ביטוח חיים וקופות גמל. כאן תוכלו לקרוא על מדריכי החיסכון הפנסיוני, וכאן תוכלו לקרוא על הדור הבא של החיסכון הפנסיוני – קופות גמל וקרנות השתלמות IRA.

הקצבה בפנסיה – מה משפיע עליה?

ההפקדות השוטפות של העובד לצד ההפקדות של המעסיק, או לחילופין ההפקדות של העצמאי, הן הבסיס לתשלום בעת פרישה. לצד ההפקדות האלו נזקף לרשות החוסך גם הרווח הכולל שהניבה קרן הפנסיה. בהגיעו לגיל פרישה נקבעת לחוסך פנסיה חודשית, המחושבת לפי החיסכון שצבר וכפוף למסלול הפרישה שנבחר. הפנסיה תשולם לאורך כל חיי החוסך. יודגש כאן, כי את תשלום הפנסיה ניתן לקבל כבר בגיל 60, אולם זה לרוב לא כלכלי – ככל שהפנסיה מתקבלת בגיל צעיר יותר, היא נמוכה יותר.

כך או אחרת, גובה הפנסיה כאמור כפוף לגודל החיסכון, כאשר על סכום זה מופעל יחס המרה מקובל ולפיו גוזרים את סכום הקצבה החודשית. סכום החיסכון תלוי בפרמטרים רבים – משך החיסכון, גובה התשלומים, רציפות החיסכון, התשואה של החיסכון (תלוי בגוף המנהל את הכספים/הגוף המוסדי), דמי הניהול בקרן הפנסיה ועוד. וזה מביא אותנו לגופים המנהלים, שכאמור אמורים לייצר תשואה (רווחים) על ההפקדות השוטפות.

קיימים עשרות גופים כאלו, וחשוב מאוד לעשות שיעורי בית ולבדוק את הקרן המתאימה לכם – יש לזכור שמבחן התשואות ההיסטוריות הוא חשוב מאוד, אבל הוא לא בהכרח מעיד על העתיד; יש לזכור שסוכני ביטוח פנסיוני לא אובייקטיביים ולכן יש לבדוק את ההמלצות שלהם בשבע עיניים; יש לזכור לבדוק אחת לתקופה את החיסכון הפנסיוני ולוודא שהגוף המוסדי המנהל את הקרן מצליח לייצר תשואות סבירות; יש לעשות מבחני השוואה באופן תדיר ובמידת הצורך להחליף את הקרן. יש לזכור שחלק נכבד מהפנסיה שלכם הולך על דמי ניהול, ולכן כדאי מאוד לאתר קרן עם דמי ניהול נמוכים. הגופים המוסדיים גובים דמי ניהול על ניהול הכספים בקרן הפנסיה. דמי הניהול הם עד 6% מההפקדות השוטפות לקרן ועד 0.5% מהחיסכון המצטבר. אבל, בפועל דמי הניהול נמוכים יותר ומעבר לכך, חשוב מאוד להתמקח ביחס לדמי הניהול – אפשר להוזיל אותם.

השוואה בין קרנות פנסיה

הפרמטר החשוב ביותר בקרן הפנסיה הוא איכות ניהול הכסף. כאמור, בכל חודש מפריש החוסך לצד מעסיקו כספים בקרן הפנסיה. הכספים האלו מושקעים באפיקים שונים, והמטרה של מנהל ההשקעות שמנהל את הכספים שלנו היא לייצר תשואה גבוהה בהתאם לסיכון. מנהל ההשקעות אמור להשקיע את הכספים בצורה הטובה והנכונה ביותר, בהתחשב בתקופת החיסכון, רמת הסיכון הרצויה; הסיכונים בשווקים; אפיקי ההשקעה; נזילות ועוד. המטרה של מנהל הסיכון היא לספק תשואה ראויה ביחס לסיכון. התשואה הזו היא קריטית לחוסך, היא מהווה נדבך חשוב מאוד בהיקף קרן הפנסיה – כך למשל הבדלים של 1% בתשואה השנתית עלולים להתבטא בהבדלים של עשרות אחוזים בהיקף הקרן בעת הפנסיה. ולכן, כאן ממש לא כדאי להתפשר, לעשות שיעורי בית ולוודא שבחרתם מנהל השקעות מוביל. זה לא מבטיח את התשואות, הרי אף אחד לא נביא, אבל זה בכל זאת עשוי לרמז על הצלחה בהמשך, ובכל מקרה – את החיסכון הפנסיוני אתם צריכים לבדוק אחת לתקופה ולזכור – אפשר לנייד אותו. אם אתם לא מרוצים אפשר לעבור מקרן לקרן.

פרמטר נוסף שחשוב בהשוואה בין הקרנות פנסיה, אם כי לא כמו איכות ניהול ההשקעות, הוא איכות השירות. מדובר בשירות שנותן הגוף המוסדי, בהתאמות החיסכון לתנאים משתנים; בהתאמות שנובעות משינוי במקום העבודה; בהתאמות שקשורות לשינוי בשכר, בסטטוס המשפחתי; בזמינות ובטיפול שהחוסך מקבל מאנשי הקופה.

הבדל נוסף בין הקרנות מיוחס לדמי הניהול, המחיר למעשה שמשלם החוסך עבור ניהול השקעות. מחיר זה משתנה מקרן לקרן ויש לו כמובן השפעה על סכום החיסכון הכולל ובהתאמה על הקצבה הכוללת בעת הפרישה, ולכן חשוב לוודא שאנחנו מקבלים עבוד התשלום הזה את התמורה הנאותה. בפועל, במקרים רבים דמי הניהול נוגסים חלק משמעותי מאוד מהרווחים השוטפים של הקרן – בעולם שבו התשואות על מניות בממוצע רב שנתי הוא 7% והתשואה על אפיקים סולידיים משמעותית נמוכה יותר 2%-4%, התשואה הכוללת של קרן פנסיה היא סביב 5% בשנה, ומתוך זה דמי ניהול של 1% -1.5% הם גבוהים מאוד, שלא לדבר על קרנות שגובות אפילו מעבר לכך.

כמה יש לי בקרן פנסיה?

חודשים ספורים אחרי סוף השנה שולחות קרנות הפנסיה דוח שנתי לעמיתים. בדוח הזה אתם מקבלים את היקף הקרן, מידע על התשואה של הקרן, ופירוט על דמי הניהול שנגבו. מעבר לכך, בכל רבעון נשלח דוח רבעוני למי שהפקיד באותו רבעון.

החוסך גם יכול לבחון את חשבונו באינטרנט (ניתן לפנות לקרן פנסיה, ולקבל סיסמא לכניסה לאתר) וכן הוא יכול לדרוש מהגוף (או מהגוף המתפעל) פירוט על הקרן שלו.

מעבר לכך, מידע על התשואות ודמי הניהול, ניתן למצוא באתר האינטרנט של משרד האוצר ובאתרי האינטרנט של הגופים המנהלים.

יועץ פנסיוני או סוכן ביטוח פנסיוני?

החיסכון לפנסיה הוא מורכב, מגוון מסלולים, שאלות מיסוי, היקף החיסכון. לכן רבים נעזרים במומחים בתחום בעלי רישיון כמו יועץ פנסיוני או סוכן ביטוח פנסיוני). המומחים מקבלים מידע על מטרת החיסכון, מצבכם הכספי והחיסכון הקיים שלכם, ולבסוף ימליצו לכם על האפיק הפנסיוני המתאים לכם, לרבות באיזה גוף מנהל לפתוח את הקופה/קרן/ביטוח מנהלים.

קיים הבדל חשוב בין יועץ פנסיוני לסוכן פנסיוני. ליועץ פנסיוני אסור שיהיה קשר לגוף המנהל את החיסכון הפנסיוני. מנגד, לסוכן ביטוח פנסיוני יש זיקה לגוף המנהל את החיסכון הפנסיוני, ומכאן שהוא לא אובייקטיבי. ייעוץ פנסיוני ניתן גם לקבל דרך הבנקים המסחריים.

פנסיה – מה זה? איך חוסכים לפנסיה? מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני? כמה לחסוך כל חודש? ועוד

מחשבון פנסיה