Wework, חברת שיתוף חללי המשרדים שנווסדה על ידי אדם נוימן, הפכה להיות החברה הגדולה ביותר בתחום השכרת טח משרדי במנהטן. כך מסרה החברה בבלוג שלה. זאת למרות שמשא ומתן שניהלה החברה לחכירת שטח משרדי של 18,600 מ"ר במגדל מספר אחת של מרכז הסחר העולמי, נכשל.
בחודש שעבר וויוורק היתה במקום השני, עם שטח משרדי כולל של כ-477 אלף מ"ר, אחרי ענק הבנקאות ג'י.פי מורגן צ'ייס, עם שטח משרדי כולל של 483 אלף מ"ר. אך החודש, כך לפי הפוסט של החברה, שנכתב על ידי סמנכ"ל הפיתוח של וויוורק, גרניט גג'ונבלאג', הפכה החברה למובילה. החברה חכרה שטח משרדי של 24 אלף מ"ר בפן פלאזה 21 שהקפיצה אותה מעל ג'י.פי מורגן למקום הראשון ברשימה.
ועדיין סימן שאלה גדול מרחף מעל הפעילות של וויוורק – החברה לא רווחית, יש לה הר של חובות, ועד שתעבור לייצר כסף ולהרוויח כסף ייקח זמן. בינתיים, יש גופים לא מעטים שנכנסים לתחום הזה, והם הופכים אותו לצפוף, כך שגם אם הרעיון מוצלח, הוא תחרותי מאוד.
מניית יצרנית הקנביס הקנדית טילריי זינקה היום בוול סטריט ב-40%, על רקע אישור ליבוא מריחאונה שקיבלה החברה אתמול וראיון של המנכ"ל ברנדן קנדי שפורסם בארה"ב. מנכ"ל טילריי קנדי אמר ל-CNBC כי חברות התרופות הגדולות בעולם צריכות להתחיל לחשוב על שיתוף פעולה עם יצרניות קנביס על מנת "לגדר את ההשקעות שלהן. קנביס הוא תחליף, בין היתר, למשככי כאבים ואם אתה משקיע בחברת תרופות או שאתה חברה בתחום הזה עליך לגדר את הסיכון שנעוץ בתחליפי הקנביס
"זה נכון גם בקשר לחברות מזון ומשקאות".
על רקע הראיון ואישור הייבוא, זינקה המנייה לשיא של 300 דולר – שווי של כמעט 30 מיליארד דולר, לפני שנרגעה למחיר של 214 דולר – שווי של כ-20 מיליארד דולר.
כך או אחרת, יצרנית הקנביס אורורה זינקה השבוע ב-50% במסחר בקנדה לאחר שסוכנות הידיעות הקנדית דיווחה כי קוקה קולה נמצאת במגעים עם החברה לפיתוח של סדרת משקאות המבוססים על מריחואנה.
טילריי, שכמו מניות קנביס אחרות הפכה גם היא ללהיט בקרב המשקיעים, קיבלה אתמול אישור ממינהל האכיפה נגד סמים ליבא מריחואנה לארה"ב עבור מחקר רפואי. החברה גם מסרה אתמול כי תעבוד יחד עם אוניברסיטת קליפורניה ומרכז סן דייגו למחקר קנביס על מנת לבחון את ההיבטים הנוגעים לבטיחות ויעילות של שימוש במריחואנה בהפרעות נוירולוגיות.
אלוג'ן פארמה שהקים פרופ' אריה בלדגרין רק לפני משנה, בדרך לוול-סטריט. החברה נערכת לגיוס של לפחות 100 מיליון דולר.
בלדגרין ישראלי תושב ארה"ב, רשום על מספר אקזיטים, הגדול מכולם – מכירת קייט פארמה שנמכרה לגליאד ב-11 מיליארד דולר.
בלדגרין הקים את אלוג'ן אחרי שמכר את קייט. אלוג'ן מפתחת תרופות car-t, הפועלות על ידי חיבור בין נוגדנים ספציפיים לגידול הסרטני, לבין נוגדנים כלליים – תאי הרג מסוג t, שהם קטלניים לתא הסרטני. שילוב בין שני סוגי התאים אמור ליצור תרופה מדויקת וגם קטלנית.
אלוג'ן ביצעה ניסוי שלב ראשון. החברה מעריכה כ תוכל להמשיך לניסוי שלב שני בסרטן מסוג לוקמיה לימפובלסטית והיא מצפה להתחיל בניסוי במהלך שנת 2009 כפוף לאישור ה-FDA.
עד עתה גייסה אלוג'ן סכום עתק של 300 מיליון דולר. רוב הגיוס היה דרך קרן two river שבלדגרין מכהן בה כשותף ויו"ר. בין המשקיעים בחברה גם חברת פייזר. לפני כחצי שנה הודיעה אלוג'ן על שת"פ עם פייזר, שהעבירה ידע משלה בתחום לאלוג'ן.
וול-סטריט קרסה ב-4%; אבל אלוגן גייסה לפי שווי של 2 מיליארד דולר
מעודכן ל-04/2019רכישת נדל"ן ביהודה ושומרון (יו"ש) היא עסקה מסוכנת יותר מאשר רכישת נכס בתחומי הקו הירוק. הסיבה פשוטה – החוק החל על השטחים האלו, לא ברור לחלוטין, והזכויות על הנכסים עשויות להיות בידי תושבים שגרו באזור לפניכם. כן, ככה זה שפוליטיקה מתערבבת בחיים, אבל אם אתם חיים ביהודה ושומרון, או עומדים לעבור לשם, אתם צריכים לבדוק טוב טוב את הבית/ דירה/ נכס שאתם קונים, וגם אז – זה עדיין לא אומר שאתם יכולים להיות רגועים לגמרי, אבל במבחן הסבירות, אתם במקום טוב.
הבעיה מתחילה בבעלות על השטח – בעלות משפטית ובעלות הלכה למעשה. נציגי המינהל האזרחי, לרבות מודדים מוסמכים מטעם המנהל עורכים מדידה מחודשת של מגרשים באזור, כאלו שעשויים להיות "על הגבול" ושהבעלות עליהם לא ברורה. המודד משרטט קו -"קו כחול" ואם הקו הזה נמצא בשטח שלכם, אתם בבעיה. כל מה שמחוץ לקו הכחול בסכנת תביעה. התביעה אם וכאשר תהיה (וזה ממש לא ברור) יכולה להיענות על ידכם באישורים ומסמכים לרבות – תצלומי אוויר ישנים, עדים שיעידו לטובתכם ונגד התובע שיטען שהשטח שלו; תשלומי והעברות מיסים על הקרקע; ועוד.
אם כבר יש לכם נכס ביהודה ושומרון נראה שאין לכם מה לעשות עכשיו. אבל אם אתם עומדים לרכוש נכס, אתם צריכים לעשות בדיקות מסוימות כבר עכשיו, כדי להבין את מצבכם המשפטי.
עומדים לרכוש נכס ביהודה ושומרון? הנה הבדיקות שצריך לבצע
בדיקה ראשונה – היתר בנייה
הבדיקה הלכאורה פשוטה – בדיקת היתר בנייה, עלולה להפתיע אתכם – יש בתים שנבנו ללא היתר בנייה או בחריגה מההיתר שניתן. מעבר לכך – קיומו של היתר הבנייה עדיין לא אומר שהוא חוקי. מה הכוונה? יש היתרי בנייה מזוייפים. לכן, חפשו את התב"ע עצמה, התב"ע שימשה כבסיס להיתר הבנייה, על סמך התב"ע ניתן היתר הבנייה; ולכן חשוב לאתר את התב"ע – אם קיים תב"ע, אז היתר הבנייה לכאורה תקין. למה רק לכאורה? שימו לב לנקודה הבאה
בדיקה שנייה – תב"ע חתומה
תב"ע תקינה היא תב"ע ששר הביטחון חתום עלייה. שר הביטחון הוא למעשה "האחראי" על יהודה ושומרון, וכדי לתת תוקף חוקי לתב"ע, הוא חותם עלייה. מסתבר שיש תב"עות לא חתומות; מסתבר שהיו שרי ביטחון שלא חתמו על תב"עות שהוגשו להם לחתימה.
אין חתימה – ההיתר עלול להתברר כבלתי-חוקי.
בדיקה שלישית – תב"ע מול ההיתר
הבדיקה הבאה היא השוואה של התב"ע מול היתר הבנייה. צריך לבדוק את התאריכים , תאריכי החתימה על התב"ע וההיתר. אם התב"ע אושרה אחרי היתר הבנייה, יש כאן שאלה משפטית פתוחה. אמנם מצד אחד, השר בסוף (או השר הבא) חתמו על התב"ע, אבל ברור שהיה עדיף שהתב"ע תהיה מאושרת כהלכה לבפני ההיתר.
בנוסף למועדי החתימות, צריך להשוות את השטח והגבולות בתב"ע לעומת היתר הבנייה. אם הגבולות לא זהים, יש בעיה מסוימת וכדי להיות "במקום בטוח" יותר, לכו על השטח המצומצם יותר.
הבדיקות האלו חשובות, והם מקטינות את הסיכון בקניית רכש באופן מאוד משמעותי, אך עדיין קיים סיכון גבוהה יותר ברכישת שטחים ביהודה ושומרון מאשר בתחום הקו הירוק.
רכישת דירה מקבלן – כמה משלמים לעו"ד של הקבלן? וכמה לעו"ד שלכם?
מלחמת הסחר של טראמפ בסין, חובות הענק של הממשל הסיני, וחשש מחוסר שקיפות בנתוני הכלכלה המדווחים ונתוני החברות, הביאו לנפילה של מעל 20% במדדים המובילים בסין בחצי השנה האחרונה. לא מדובר במפולת, לא מדובר בנפילות יומיות חדות, אלא בירידה די קבועה ונמשכת – סימן לעזיבה הדרגתית של משקיעים.
הירידות במדדים המובילים בסין בולטות במיוחד על רקע העליות בשוקי המניות האחרים בעולם. הבורסות המובילות נמצאות קרוב למחירי שיא. מדד MSCI וורלד, שעוקב אחרי השווקים המפותחים, עלה ב-20% בשנה, ומדד S&P 500 עלה מעל 20%.
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מחמירה את חששות המשקיעים, אבל הירידות בשוק הסיני החלו עוד לפני כן. קשה להעריך אם מדובר במשבר שיחלוף כמו שהיה בבורסה הסינית בשנים 2015-2016, אך עשר שנים לאחר המשבר העולמי, נראה שסין עלולה להיות אחד מהטריגרים המשמעותיים למשבר פיננסי גדול – החובות שלה ברמה מפחידה, וגם מלחמת הסחר עלולה לגלוש ולהתרחב למקומות מאיימים וגלובליים.
במקביל לירידה בשוק המניות, גם היואן הסיני נחלש וגרם בעקיפיןם לירידה נוספת בנכסים הסיניים (לרבות המניות הסיניות). היואן ירד מעל 7% מתחילת השנה בעיקר בגלל מלחמת הסחר מול ארה"ב.
כך או אחרת, הירידות בשוק הסיני לא בהכרח הופכות אותו לשוק אטרקטיבי. ראשית, השוק הסיני נהנה מעשור של עליות ושבירת שיאים, שנית – הדיווחים של החברות הסיניות התגלו מספר פעמים כדיווחים לא מדוייקים (בלשון המעטה). אז נכון שזה לא אומר על כל השוק וכל החברות, אבל צריך לקחת בחשבון שבסין יש כמות גדולה יחסית למקומות ובורסות מערביות, של הונאות בדוחות הכספיים.
ושלישית – הסיבות לירידה אמיתיות ועלולות להשפיע על תוצאות החברות ובהתאמה להפוך אותן לפחות אטרקטיביות. פעמים רבות שוק המניות מקדים את השוק הריאלי – אולי זה המקרה כאן.
השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)
גיוס המונים – כל אחד יכול להשקיע בסטארט-אפ; איך משקיעים? איך מגייסים? וכמה אפשר להשקיע ולגייס?
רדקום צנחה אמש במסחר בוול-סטריט ב-30% במחזור ענק – פי עשרות מהמחזור הממוצע, בלי שדיווחה הודעה רשמית כלשהיא. החברה שמחיר מניותיה קפץ בשנתיים האחרונות לשווי של כ-170 מיליון דולר מפתחת פתרונות לבדיקת רשתות תקשורת.
נראה שהנפילה במנייה קשורה לנזקי הטייפון הכבדים בפיליפינים, שפגעו באחד הלקוחות העיקריים של רדקום – חברת הטלקום הפיליפינית. הפגיעה הזו עלולה להאט את קצב קבלת ההזמנות מהלקוח בעתיד ולהאט את הטמעת המוצרים החדשים המשמעות היא ירידה בתחזית ההכנסות והרווח.
רגע לפני יום כיפור, עשתה הנהלת רדקום שיחת וועידה ונסיתה להרגיע את המשקיעים. להערכת ההנהלה לא יהיה לטייפון השפעה ממושכת על ההזמנות מהלקוח, ואין ולא צפויה פגיעה בחוזה ארוך הטווח מול הלקוח. בתגובה המניה מתקנת ב-15%.
בחודש שעבר פרסמה רדקום דוחות לרבעון השני. התוצאות עקפו את התחזיות. החברה רשמה ברבעון הכנסות של 10.6 מיליון דולר – צמיחה של 19.4% ביחס לרבעון המקביל, והרווח הנקי Non-GAAP הגיע ל-1.4 מיליון דולר – צמיחה של פי 2.5 מהרבעון המקביל וגם – הרבה מעל תחזית השוק.
בשבוע שעבר עזב סמנכ"ל הכספים רן ורד, לאחר כשנתיים בתפקיד, ומונה לתפקיד אמיר חי.
רדקום מדווחת על מעבר לרווח נקי; מאשררת תחזית ההכנסות
כיל בתקופה טובה. אחרי העסקה בהודו והדוחות היחסית סבירים (אם כי הרווח האמיתי לא מבטא שיפור מרשים – הרחבה כאן) התפרסם בתקשורת כי המתחרה של כיל מבלארוס חתמה על הסכם לאספקת אשלג לסין במחיר של 290 דולר – מחיר הגבוהה מהעסקה הקודמת ב-30%.
הסינים תכננו לחדש בתחילת הקיץ את החוזה לאספקת האשלג מול כיל ומול יצרניות האשלג הנוספות בעולם, אך החידוש התעכב. חתימה על עסקה מול הסינים תרמז על המחיר גם בעסקה עתידית מול כיל, ולכן מניית כיל הגיבה בתגובה חיובית – עלייה של כ-4%. גם מניית החברה האם של כיל – החברה לישראל, עלתה בשיעור חד, ובכלל מאז
כיל מדווחת על עסקה למכירת אשלג בהודו
מניות חברות התקשורת פרטנר (PTNR ) וסלקום (CELL ) מזנקות בוול-סטריט בכ-9% לכאורה ללא סיבה נראית לעין. היום אירחה פרטנר את מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן לסיור במטרה לחשוף בפניו את פרויקט הסיבים האופטיים של החברה.
פרטנר מווחת על פריסת נגישות לסיבים אופטיים ב-170 אלף בתי אב ולפי הערכת מנכ"ל החברה איציק בנבנישתי הצהיר כי בכוונת החברה להרחיב את הפריסה. פרטנר בוחנת אפשרות לשתף פעולה עם סלקום במיזם הסיבים האופטיים של חברת חשמל IBC. סלקום כזכור רכשה את מיזם הסיבים של חברת החשמל בתמורה ל-100 מיליון שקל לפני חודשים ספורים (הרחבה כאן).
כך או אחרת, משרד התקשורת הביע סיפוק מהאפשרות ששתי החברות – פרטנר וסלקום ישתפו פעולה ויקימו תשתית תקשורת משותפת שלישית במדינת ישראל. עם זאת, קשה להאמין שהתמיכה/ גיבוי של משרד התקשורת גרם לעלייה החדה במניות חברות התקשורת.
השקעה במניות או השקעה בדירה – מה כדאי?
השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)
השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האג;ח?
ההגרלה הגדולה השישית של מחיר למשתכן יוצאת לדרך. על רקע הנתונים שפורסמו על התחלות בנייה בהיקף נמוך (ראו כאן את התגובות לפרסומים), מפרסם האוצר ומשרד השיכון והבינוי את מועדי ההגרלה הבאה בפרויקט מחיר למשתכן.
ההגרלה תצא לדרך ביום ה', ה-20.9.18, ותכלול 5,814 יח"ד ב-21 יישובים ברחבי הארץ. היישובים שישתתפו לראשונה: נס ציונה, בנימינה-גבעת עדה ואור עקיבא
ההרשמה להגרלות תסתיים ביום חמישי בערב ה- 11.10.2018. תוצאות ההגרלה יימסרו לזוכים ביום שני ה- 29.10.2018. כ-60% מיח"ד הינן באזורי ביקוש, בין היתר ביישובים נס ציונה, באר יעקב, חיפה, מודיעין, נתניה ועוד.
לראשונה תיפתחנה הגרלות ביישובים: נס ציונה, אור עקיבא ובנימינה-גבעת עדה.
במסגרת ההגרלה שתיפתח יכללו הישובים: מודיעין, נתניה, אשקלון, בית שמש, חדרה, רמלה, נהריה, אופקים, בית"ר עלית, נס ציונה, קריית מוצקין, נצרת עלית, פרדס חנה, זיכרון יעקב, יוקנעם עלית, באר יעקב, אור עקיבא, בנימינה – גבעת עדה, עתלית, חיפה ואילת.
כל ההגרלות מיועדות לסדרות א' + ב', כאשר תינתן עדיפות לסדרה א'. למעט הגרלת מחיר מטרה במודיעין המיועדת למשפרי דיור בנוסף לחסרי דירה, כאשר ישנה עדיפות לחסרי הדירה (יחס של 1:3). בהגרלה זו אין חשיבות לסדרת הזכאות וההרשמה.
כ-52,000 משקי בית כבר זכו בהגרלות מחיר למשתכן. עד היום התקיימו יותר מ-500 הגרלות ב-72 יישובים שונים.
עד היום הוצאו עבור יותר מ-29,000 יח"ד היתרים מלאים או החלטות וועדה.
פירוט היישובים וההגרלות:
| מיון | ישוב | יח"ד מחיר למשתכן | מענקים | אחוז יח"ד לבני מקום |
| 1 | מודיעין | 134 | ||
| 2 | נתניה | 183 | 20% | |
| 3 | אשקלון | 1144 | 40,000 | 20% |
| 4 | בית שמש | 86 | 20% | |
| 5 | חדרה | 26 | 20% | |
| 6 | רמלה | 365 | 20% | |
| 7 | נהרייה | 368 | 40,000 | 50% |
| 8 | אופקים | 244 | 60,000 | 50% |
| 9 | ביתר עילית | 104 | 20% | |
| 10 | נס ציונה | 162 | 20% | |
| 11 | קריית מוצקין | 210 | 20% | |
| 12 | נצרת עילית | 64 | 60,000 | 50% |
| 13 | פרדס חנה-כרכור | 112 | 20% | |
| 14 | זכרון יעקב | 72 | 20% | |
| 15 | יקנעם עילית | 256 | 32% | |
| 16 | באר יעקב | 1245 | 20% | |
| 17 | אור עקיבא | 875 | 20% | |
| 18 | בנימינה-גבעת עדה | 18 | 20% | |
| 19 | עתלית | 60 | 20% | |
| 20 | חיפה | 36 | 20% | |
| 21 | אילת | 50 | 40,000 | 50% |
| סה"כ | 5,814 |
לסקר: האם מחיר למשתכן היא הצלחה או כישלון?
החסרונות של מחיר למשתכן, ולמה רמת גני קונה דירה במעלות תרשיחא?
התחלות הבנייה בירידה וזה אמור להדאוג. התחלות הבנייה מבטאות את היצע הדירות וכאשר הן בירידה משמע – היצע הדירות למכירה קטן. כאשר ההיצע קטן, ובהינתן שהביקוש קבוע – יש יותר רוכשים על כל דירה נבנית, והמצב הזה הוא מצב שבו המוכרים/ קבלנים מתחזקים והם יכולים להעלות את המחיר. דמיינו שאתם עומדים למכור את הדירה שלכם, ויש לכם 2 מתעניינים, לעומת 10 מתעניינים – צפוי שבמקרה השני, המחיר שייקבע יהיה גבוהה יותר.
על רקע נתונים חדשים על ירידה בהתחלות הבנייה הגיבו יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, ובכירים נוספים בשוק הדיור ובפריפריה. ריכזנו כאן חלק מהתגובות:
מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל, שלומי אטיאס: "הנתונים בדבר הירידה בהתחלות הבנייה בפריפריה מדאיגים. הביקוש אמנם אינו גבוה כמו במרכז, אך הוא קיים, וכל ירידה כזו עלולה להוביל בעתיד לעליית מחירים. אילו הייתה יותר תעסוקה בגליל – הביקוש היה גבוה ואני מניח שגם התחלות הבנייה כאן היו בהתאם, ולכן קשה להאשים את הקבלנים. הנתונים מלמדים שמדיניות האוצר אינה נכונה, ושגם עתידם של הסכמי הגג הרבים, שנחתמו כמעט עם כל עיר בגליל – עתידם להיכשל".
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס: "מי שלא מפנים שמדינת ישראל לא בונה דירות בעצמה, למרות הצהרות של 'בנינו ועשינו', מקבל את נתוני ההיצע שהתפרסמו היום לפנים. מי שבונה הם הקבלנים והיזמים וכשמדכאים את השוק מדכאים גם אותם. משבר הדיור יובס רק באתרי הבניה ולא בכותרות מפוצצות של האוצר. הנתונים מבשרים על עליית מחירים עתידית, בשל הקטנה משמעותית בהיצע".
בעלי ומנכ"ל יזמית הנדל"ן "לי מרשל", שי ניסים: "כיזם, אני חושב שמאיפה שכולם בורחים, וזו הפריפריה – זו דווקא ההזדמנות הכי טובה. יש אפסייד מאוד גבוה בפריפריה יחסית למחיר שבו אתה קונה את הקרקע. כשכולם באופוריה אני מוכר, וכשכולם בדיכאון, אני קונה, ועכשיו זה דווקא זמן טוב לקנות. ברגע שמדינת ישראל המציאה את מחיר למשתכן היא גרמה לכך שיש עודף היצע בפריפריה וליזמים לא משתלם לקנות קרקע לבנייה שם. המדינה לא תבנה בעצמה, והנתונים לצערי יביאו לכך שהפריפריה לא תתפתח. אני חושב שיש יותר מדי התחלות בנייה בפריפריה כרגע ושהירידה דווקא טובה לשוק. בניגוד לקבלנים רבים, אני גם מאמין שתהיה ירידת מחירים בפריפריה, אם כי לא דרסטית. בעתיד הלא רחוק יהיה משתלם לקנות בפריפריה בגלל שיפור התשתיות ובעיקר הרכבת שתוביל את תושבי הצפון והדרום לאזורי התעסוקה במרכז בתוך שעה, וזאת לצד מחירים נוחים".
חברת הסטארט אפ הישראלית www.virtual-crypto.com מראש העין (OTCQB: VRCP), העוסקת בפיתוח ואספקת פתרונות להנגשה לציבור של מטבעות קריפטוגרפים, פיתחה טכנולוגיה אשר תאפשר למשתמשים בכל העולם, לקנות ולמכור ביטקוין בכספומטים רגילים. החברה תוכל להתקין ולהטמיע מרחוק את תוכנת ה-Netobit Trader שלה בכספומטים שטיפלו עד כה רק בכסף רגיל.
ב-Virtual Crypto מציינים כי באמצעות התוכנה החדשה ניתן יהיה למכור ביטקוין ולהמיר אותו לכסף מזומן סטנדרטי (cash out) בכל כספומט רגיל. מכירה של ביטקוין באמצעות התוכנה תוכל להתבצע גם בכספומטים שאינם מצוידים במצלמה. בכדי למכור ביטקוין באמצעות התוכנה, על המשתמש לסרוק קוד QR שיופיע על גבי מסך הכספומט, המציין שורה של משתנים בנוגע לטרנזקציית הביטקוין שברצונו לבצע. לאחר זמן קצר יקבל המשתמש מהכספומט כסף מזומן על פי כמות הביטקוין שמכר, מומרת לכסף מזומן על פי השער הטוב ביותר והעמלה הנמוכה ביותר שמוצעים בשוק ברגע העסקה, אותם איתרו עבורו האלגוריתמים הקנייניים של Virtual Crypto. באופן דומה, יוכל המשתמש לקנות ביטקוין באופן קל, מהיר ומאובטח מכספומטים רגילים המצוידים במצלמה.
הן במכירה והן בקניה של ביטקוין בכספומט, תוכנת Netobit Trader של Virtual Crypto שתותקן בכספומט, תפעיל אלגוריתם אימות שמסוגל לחזות ברמה גבוהה מאד של דיוק ושל מהירות אם עסקת מטבע הקריפטו תאושר בבלוקצ'יין מיד ברגע שידור הטרנזקציה ועוד בטרם חיתום הבלוק, ובכך תאפשר לאשר את עסקת הקריפטו בכספומט בתוך שניות עד דקות במקום בתוך 10 דקות עד 24 שעות ולאחר תהליך של שישה אישורים, כפי שקורה היום.
ב-Virtual Crypto מציינים כי המהלך החדש מסייע לפרוץ את אחד החסמים העיקריים להנגשת ביטקוין לציבור הרחב והוא העובדה שהדרך המרכזית כיום לביצוע טרנזקציות ביטקוין בכספומטים היא עשיית שימוש בכספומטים מיוחדים המותאמים למטבעות קריפטו (crypto ATM), שאינם נמצאים בשלב זה בפריסה רחבה. כפי שציין אתר Coin Radar, נכון לסוף יולי 2018 היו בעולם פחות מ-3,500 כספומטים לביטקוין. בניגוד לפריסה מצומצמת זו, איגוד ATM Industry Association העריך באוקטובר 2017 כי בעולם קיימים כיום יותר מ-3 מיליון מכשירי כספומט וכי שוק הכספומטים העולמי צפוי לצמוח בקצב שנתי ממוצע של 8% בין 2017 ל-2025, שנה בה הוא עתיד להגיע להיקף של יותר מ-30 מיליארד דולר.
אלון דיין, מנכל החברה אמר: "כחברה שחרתה על דגלה את ההנגשה של מטבעות קריפטו לציבור הרחב, ברור לנו שהאפשרות למכור ולקנות מטבעות קריפטו באמצעות כספומטים רגילים יכולה להביא קפיצת מדרגה חסרת תקדים באפשרות לשלם במטבעות כמו ביטקויו. הסיבה ש-Virtual Crypto מתחילה להעמיד לרשות מפעילי כספומטים ברחבי העולם דוגמת בנקים את טכנולוגיות התוכנה שלה שפותחו בכדי לאפשר עסקאות קריפטו בזמן אמת. אנו משוכנעים שבנקים וגופים אחרים יבינו את התועלת בכך שמשתמשי כספומטים יוכלו למכור ולקנות ביטקוין בפלטפורמת החומרה הפיננסית הנגישה ביותר – הכספומט".
חברת Virtual Crypto Technologies Ltd. הוקמה בינואר 2018 על ידי צוות יזמים ישראלים הכולל את המנכ"ל אלון דיין, המדען הראשי ד"ר רועי יצחק ומומחה הקריפטו גיא כורם. אלון דיין שימש בין היתר כמייסד משותף ומנכ"ל של חברת התקשורת האלחוטית Celliboost ושל חברת הסייבר L1-Systems Ltd.. ד"ר רועי יצחק הוא מומחה למתימטיקה שימושית ולאלגוריתמים של ביג דטה, שצבר ניסיון עשיר במחקר יישומי ובאקדמיה בתחומים דוגמת כריית נתונים וניתוח רשתות. בין היתר, פיתח ד"ר יצחק אלגוריתמים עבור החברות Gett (לשעבר Get Taxi) ו-Fiverr, והוביל צוותי מו"פ ב-AT&T, HP ו-Outbrain. גיא כורם שימש בין היתר כמנכ"ל של חברת Spondoolies, המספקת ציוד לכריית ביטקוין וצבר ניסיון רב שנים בתרומה לקהילת הביטקוין. Virtual Crypto Technologies החלה להיסחר החל ממרץ 2018 בזירת ה-QB בשווקי ה-OTC (Over the Counter) בארצות הברית תחת הסימול VRCP (OTCQB:VRCP).
בסקירת המאקרו השבועית של לאומי צופים כלכלני הבנק כי האינפלציה צפויה להישאר בחודשים הקרובים בקרבת הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים, דהיינו סביב 1%. במהלך 2019, צופים בלאומי, ישנם גורמים אשר תומכים בירידת האינפלציה אל מתחת לגבול התחתון של היעד, ובהם: יציבות ואף התחזקותו של שער החליפין של השקל מול סל המטבעות; התמתנות קצב הגידול השנתי של סעיף הדיור במדד; העדר תכנית להעלאה נוספת של שכר המינימום בעתיד הנראה לעין; ועוד.
בהתייחסם לשוק הדיור כותבים כלכלני לאומי כי בחודש אוגוסט עלה סעיף הדיור על רקע עלייה של 0.4% בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם (המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים מתחדשים וחדשים). נתון זה, משקף שיעור עלייה נמוך יחסית לעונתיות האופיינית לחודש זה לאורך השנים זאת בהמשך לחודש יולי, כששיעור העלייה בחודשים אלה השנה היה הנמוך ביותר מאז 2004. על רקע זה, קצב העלייה השנתי של מחירי חוזי השכירות המתחדשים המשיך להתמתן, כשהסתכם בכ-1.9% לעומת 3.3% בחודש יוני. המשך מגמה זו, גם אם בעוצמה מתונה יותר, צפוי להוות גורם ממתן לאינפלציה בחודשים הקרובים ובמהלך 2019, זאת לאור המשקל הגבוה יחסית של תת-סעיף זה במדד (כ-19%). מנגד, שיעור השינוי השנתי של מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן) עומד על מינוס 0.5%, והוא מצוי סביב ה-0% זה מספר חודשים. התפתחות זו, משקפת את חוסר הוודאות הרב השורר בשוק הדיור בעת הנוכחית אשר צפוי להישמר גם בחודשים הקרובים.
בחודש יולי 2018 נמכרו 1,819 דירות חדשות (נתונים מנוכי עונתיות), כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו לאחרונה. יש לציין שהיקף מכירת הדירות החדשות ביולי היה גבוה בכ-7.9% בהשוואה לחודש הקודם וגבוה בכ-6.2% בהשוואה לממוצע החודשי מתחילת השנה. ממצא זה מלמד כי מגמת הירידה בהיקף המכירות של דירות חדשות נבלמה לעת עתה, ומתחילת 2018 ישנה אף עלייה מתונה.
עם זאת, טוענים בלאומי, בחינה של הנתונים בהשוואה לשנים קודמות מלמדת כי היקף המכירות התבסס בעת הנוכחית ברמה נמוכה בהשוואה לעבר. היקף המכירות בשבעת החודשים הראשונים של השנה (כ-12 אלף דירות, נתונים מנוכי עונתיות) היה נמוך בכ-15% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017 (כ-14.6 אלף דירות) ונמוך ביותר מ-30% בהשוואה לתקופות המקבילות בשנים 2015-2016 (כ-18-19 אלף דירות). דהיינו, הירידה בביקוש לדירות, בהשפעת היציאה המתמשכת של משקיעים משוק הדיור לצד הממתינים למכרזי התכנית "מחיר למשתכן", נבלמה אמנם בחודשים האחרונים, אולם הרמה עדיין נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים 2015-2017.
בלאומי מציינים כי האזורים שהובילו את הירידה בהיקף המכירות של דירות חדשות מתחילת השנה הם: הדרום, הצפון וחיפה, בהם ניכרת מתחילת השנה יציאה חזקה במיוחד של משקיעים (על-פי סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר). מנגד, באזורי הביקוש המובילים: תל אביב, המרכז וירושלים, ישנה יציבות ואף עלייה קלה. בלאומי סוברים כי הסיבה לכך היא שאזורי הביקוש המובילים נתפסים בעיני ציבור הרוכשים כפחות מסוכנים בעת הנוכחית, בה שוק הדיור מתאפיין במידה רבה של חוסר וודאות. זו משתקפת בקצב עלייה שנתי אפסי של מחירי הדירות ואף פחות מכך, ירידה ממושכת במספר העסקאות (יד שנייה + דירות חדשות) ובפרט דירות הנמכרות בשוק החופשי, מגמת ירידה בהשקעות בבנייה למגורים ברביעים האחרונים, היקף נמוך יחסית של התחלות בנייה ועוד.
כלכלני לאומי מעריכים שקצב העלייה השנתי של מחירי הדיור צפוי להמשיך ולשקף קיפאון במחירים או אף ירידה מתונה גם בחודשים הקרובים, אך לא לאורך זמן. לאחר מכן, ככל הנראה בטווח של שנתיים-שלוש קדימה, ייתכן שינוי מגמה לכיוון של האצת קצב עליית המחירים, בין היתר, על רקע התחלות וגמר בנייה ברמה נמוכה מהמינימום הנדרש לפי צרכי המשק (סביב 50,000 יחידות) לצד הערכות להמשך התארכות משך הבנייה, זאת בשילוב עם התייצבות היקף המכירות של דירות חדשות.