סוף סוף, לאחר שנים רבות של הכנה, עבודה קשה וחסכונות אין סוף, הגיע הרגע להתחיל לחפש אחר הנכס הראשון שלך. תמיד ידעת היכן מושך אותך לגור, וייתכן שאפילו הגעת לנקודת פתיחה טובה. אבל רגע, זה ממש לא אומר שצריך להתחיל לרוץ! לא בלי יועץ משכנתא אמין ומקצועי שיעניק לך ליווי מתקדם בתהליך שלעתים עלול להיות מאוד, אבל מאוד לא ברור.
אבל איך יודעים לאיזה יועץ משכנתאות לפנות? ובכן, עומדות בפניך שתי אפשרויות; לפנות ליועץ מטעם הבנק שלך או מטעם כל בנק אחר שמציע לך משכנתא, או לפנות ליועץ פרטי. מה ההבדל בין האופציות ואיזו מהן הכי כדאית? על כל אלו, נרחיב מיד!
מה כדאי יותר? יועץ משכנתא פרטי או מטעם הבנק?
כדי לענות על השאלה, נבחן את ההבדלים תוך התמקדות בשלוש נקודות עיקריות הקשורות בעבודתם של היועצים וביחס ללקוחות:
- מחויבות כלפי הלקוח – יועץ משכנתא פרטי, כלומר כזה שאינו מייצג בנק מסוים יהיה מחויב לצרכי הלקוח בלבד, כשהמטרה היא למקסם ככל האפשר את החיסכון במסגרת התהליך ולהשיג משכנתא בתנאים משתלמים. לעומת זאת, יועץ שמייצג את הבנק מחויב קודם כל אליו ורק אז ללקוחות שמגיעים אליו.
- זמינות היועץ – יועץ שעובד בבנק בדרך כלל לוקח על עצמו לא מעט לקוחות במקביל. מסיבה זו, סביר להניח שהתחושה תהיה אחרת מאשר עבודה מול יועץ משכנתאות פרטי שממקד את מירב המשאבים שלו בכל אחד ממעט הלקוחות שמגיעים אליו. לוקח זמן להבין את הצרכים והדרישות של כל אדם בהקשר של המשכנתא שלו, ואת הזמן הזה יכולים להרשות לעצמם לקחת היועצים הפרטיים, שיש להם אינטרס לסייע לכם להפיק את הטוב ביותר מהסכום שמשלמים להם.
- גמישות – מה שקורה בדרך כלל הוא שהמשכנתא נשארת קבועה מבחינת החזרים חודשיים אבל המצב הפרטי שלנו משתנה ללא הרף. למשל, החלטנו להרחיב את המשפחה, ההכנסה השתנתה או נפסקה חלילה, ועוד. מידי תקופה כדאי לברר האם המשכנתא שנלקחה לפני שנים עדיין מתאימה, ובמידה ולא – להגיע אל יועץ משכנתא ולבחון מה אפשר לעשות בכדי לעמוד בשינויים הללו ולהמשיך לשלם את המשכנתא בלי להרגיש שהיא מכבידה.
לבחור את איש המקצוע המתאים
גם יועץ משכנתא אי אפשר לבחור סתם כך מבלי לברר היטב מיהו איש המקצוע שהעלה החיפוש. אז מה כן? לנשום עמוק, לנהוג בסבלנות! השוק מלא ביועצי משכנתאות שטוענים להיות הטובים ביותר בתחומם כשבפועל – הם בינוניים בלבד. חפשו אחר המלצות וביקורות אודות יועצים באזור המגורים (כמובן לאחר קבלת הצעות מכמה בנקים שונים), צרו קשר לשיחה ראשונית ואפילו פגישת היכרות, ורק אז – לאחר היכרות עם איש המקצוע, ניתן לדעת במאת האחוזים שהיועץ המדויק והמקצועי ביותר הוא זה שנבחר.
מועצת העיר באר שבע תעניק פטור מלא מהיטלי השבחה למתחמי פינוי-בינוי באזור התחדשות עירונית לפי תוכנית המתאר לעיר.
מדובר בצעד משמעותי לעידוד ההתחדשות העירונית בעיר, הנועד לתמוך ביוזמות המקודמות היום ולמנף את המגמה שנוצרה בעיר – הליכי התכנון מתקדמים במהירות לשלבי אישור ויזמים מובילים בוחרים לגשת למכרזים בעיר ולהיכנס למתחמי ההתחדשות.
ההחלטה התקבלה בהמשך לרפורמה שנקבעה בתוכנית הכלכלית לשנת 21-22 (חוק ההסדרים), המאפשרת לרשות המקומית לקבוע מה יהיה גובה ההיטל במתחמי ההתחדשות בעיר. קביעה זו תחול לגבי כל תוכנית פינוי ובינוי שתקודם ותיקלט בוועדה המחוזית בחמש השנים הקרובות.
האפשרויות שנוצרו והוודאות שהתקבלה עקב אישור תוכניות אב שכונתיות ברחבי העיר הביאו להגדלת הכדאיות הכלכלית להקמת המתחמים. בזכות זאת יותר שכונות ויותר מתחמים נכנסו למעגל הפוטנציאלי של מתחמים עם היתכנות למימוש. ההחלטה על פטור היא צעד משלים שנועד גם לספק ודאות וגם ככלי סיוע חשוב שהעירייה בחרה לספק.
הבשלת המדיניות העירונית באה במקביל לדחיפה חסרת תקדים של התכנון המפורט. בעיר מקודם היום תכנון ל-11 מתחמי פינוי בינוי בהם פוטנציאל לבניית למעלה מ-10,000 יחידות דיור חדשות. שלוש מהתוכניות הומלצו להפקדה בוועדה המקומית וצפויים להתאשר בשנה הקרובה ארבע תוכניות נוספות צפויות להגיע להליכי אישור בשבועות הקרובים. בנוסף מקודמים בעיר עשרות פרויקטים לתב"עות נקודתיות ולהיתרים בתמ"א 38, חלק גדול מהם כבר בנוי או בשלבי בנייה.
רוביק דנילוביץ, ראש העיר: "ההחלטה שהתקבלה משקפת את מדיניות העירייה לקדם ולתעדף את ההתחדשות העירונית בעיר, באר שבע כמטרופולין הדרומי של מדינת ישראל זקוקה למרכז עירוני תוסס ופעיל שימשוך אליו אוכלוסייה חדשה ויספק שירותים לכל תושבי האזור. את זאת ניתן לקדם באמצעות התחדשות עירונית אינטנסיבית במרכז העיר שתצמצם את הפערים מול השכונות החדשות ותייצר, באמצעות תוכניות של עירוב שימושים, סביבת חיים עירונית אטרקטיבית ויצירת מרחב ציבורי איכותי. בעיר יש פוטנציאל חסר תקדים של התחדשות עירונית וזו העת לפעול לכך שהפוטנציאל ימומש. חברות הבנייה הגדולות כבר גילו את הפוטנציאל ואנו קוראים לחברות ויזמים נוספים להצטרף לחזון שלנו".
טל אל-על, מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק הנדסה: "במציאות של ערכי הקרקע בבאר-שבע, נדרשת העמדת כלים ייחודיים למימוש פרויקטים ותוכניות איכותיות של התחדשות עירונית, לרבות פתרונות בתחומים הכלכליים והמיסויים. על אף הקושי, עיריית באר-שבע חרטה על דגלה לתמוך ולעודד התחדשות עירונית בתחומה, מתוך ההבנה כי התחדשות עירונית היא אחת מהמענים המרכזיים להשגת צדק חברתי וצמצום פערים. עיריית באר-שבע משקיעה משאבים רבים ואף נמנעת מהכנסות על מנת לסייע לתושבי השכונות הוותיקות שלנו לשפר את איכות חייהם. אנו קוראים לממשלת ישראל לסייע בידינו".
תמר פוריה שרביט, מהנדסת העיר באר שבע: "בחידוש השכונות הוותיקות וליבת העיר טמון המפתח להצלחתה באר שבע. ההחלטה למתן פטור מהיטל השבחה נועד לסייע בכך, לאפשר לקידום פרויקטים נוספים וליצור וודאות תכנונית. זו השעה לפעול למימוש רחב היקף של התחדשות העיר וחיזוק מרכז העיר תוך העצמת באר שבע כמרכז מטרופוליני מוביל"
לאחרונה דווח שחברת שיכון ובינוי תבנה פרויקט פינוי בינוי בשכונה ג' במרכז העיר בבאר שבע מול קולנוע אורות בתוכנית שמקדמת העיריה במסלול רשויות. החברה זכתה במכרז הדיירים באחד המתחמים במסגרת התוכנית והיא תהרוס 18 יחידות דיור ותבנה במקומן 120 דירות חדשות בארבעה בניינים בני 8 עד 10 קומות.
בנוסף דווח כי הועדה המקומית בבאר שבע אישרה תוכנית חדשה לפינוי בינוי במתחם יעקב אבינו בעיר במסלול יזמים. מתחם יעקב אבינו ממוקם בשכונה ד' על שדרות רגר בסמוך לאוניברסיטה והמרכז הרפואי סורוקה. במסגרת התוכנית יהרסו 136 יח"ד וייבנו 660 יח"ד + 20,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר ושטחי ציבור.
היטל השבחה – כמה זה? ומתי משלמים?
119 אלף משקי בית נרשמו להגרלה הראשונה של תוכנית "דירה בהנחה". כך מתברר לאחר סגירת ההרשמה להגרלה אתמול, 10 באפריל בחצות.
ההגרלה כללה מעל 10,000 יחידות דיור ב-31 יישובים ברחבי הארץ, ביניהם באר יעקב, לוד, אשדוד, ירושלים, עכו, דימונה, ראשון לציון ועוד.
יותר ממיליון הרשמות בוצעו להגרלות, מאחר שכל זכאי רשאי להירשם לעד שלושה יישובים ולכל ההגרלות ביישובים אלו.
עם סיום ההגרלה, גורמי המקצוע במשרד יערכו בדיקות טכניות שלאחריהן יתחיל הליך ביצוע ההגרלות. הליך ההגרלה נערך בהתאם לנהלים מחמירים ומוקפדים, במערכת ממוחשבת, ללא מגע יד אדם, בניהולה של ועדה ובפיקוחו של רו"ח מוסמך, וחישוב התוצאות מתבצע בחדר הגרלות סגור, בנוכחות ועדת הגרלות המפקחת, בודקת וחותמת על תוצאות ההגרלה.
במסגרת התוכנית אמורות להיות מוגרלות 30 אלף דירות, כך שעוד 20 אלף דירות יוגרלו בהגרלות הבאות. במהלך חודש יוני תפתח ההרשמה לזכאות להגרלה הבאה, שתתבצע ביולי, והחל מהיום ניתן להנפיק אישורי זכאות חדשים. זכאים שלא יזכו בדירות בסיבוב הנוכחי יוכלו להירשם להגרלות הבאות.
זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון: "ההיענות הגבוהה מצד עשרות אלפי בתי אב להשתתף בהגרלות מוכיחה את הכמיהה של הזוגות הצעירים בישראל לעזרה מהמדינה ברכישת דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים. החזרת ההגרלות לאחר שנתיים שלא היה סיוע לזוגות הצעירים הוא צעד אחד מיני רבים שאנו במשרד הבינוי והשיכון עושים ונמשיך לעשות למען הזוגות הצעירים כדי לצמצם את הביקושים ולהנגיש מגוון פתרונות לדיור בר השגה".
אביעד פרידמן, מנכל משרד הבינוי והשיכון: "צפויות לנו הגרלות נוספות במהלך השנה בהן 20,000 יח"ד ואנו פועלים מסביב לשעון להגדיל מספר זה, במקביל אנחנו פועלים באפיקים נוספים להגדלת מספר השיווקים ויח"ד להשכרה ארוכת טווח. אני בטוח שהשנה הקרובה תהווה נקודת מפנה עבור הזוגות הצעירים במדינה".
ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רשות מקרקעי ישראל תמשיך לפעול להגדלת היצע יחידות הדיור במטרה לתת מענה לביקושים. הגרלות נוספות הצפויות בעת הקרובה יאפשרו לזוגות רבים דיור בר השגה ובמחיר מופחת".
סנונית ראשונה שמאותתת על כיוון השווקים. ועדת ההשקעות של חברת ניהול הנכסים האמריקאית נויברגר ברמן, המנהלת מעל 460 מיליארד דולר בקרנות סחירות ובהשקעות פרייבט אקוויטי, מפרסמת סקירה רבעונית בראייה של 12 חודשים קדימה ומורידה את הקצאת הנכסים הגלובלית למניות מגישה של משקל יתר לגישה של משקל חסר. מדובר באחד הגופים המוסדיים הגדולים הראשונים בעולם שמפרסם המלצה כזו.
בראייה ממוקדת יותר לשווקים השונים, מפרסמת הוועדה שמונה 14 מומחים עם ניסיון ממוצע של כ-29 שנים בניהול השקעות, כי שוק המניות האמריקאי נותר בהמלצה נייטרלית כשמניות ה-Large Cap נותרות במשקל חסר ומניות ה-Small and Mid יורדות מהמלצה של משקל יתר להמלצה נייטראלית. מניות בשווקים מפותחים מחוץ לארה"ב צונחות למשקל חסר, ומניות בשווקים מתפתחים יורדות לאותה המלצה אף הן.
"אנו ממשיכים להעדיף מניות ערך על פני מניות צמיחה בהינתן הווליואציות הגבוהות והחשיפה לשערי הריבית בקרב מניות הצמיחה, למרות שההשקפה הופכת למאוזנת יותר, בהינתן המיקס השלילי של צמיחה ואינפלציה, אנו מעדיפים מניות דפנסיביות, שיש להן הכנסות קבועות, תשואות דיבידנד גבוהות, קרנות ריט ומניות של חברות בתחום תשתיות האנרגיה", מדגישים בנויברגר ברמן.
במוצרי ההכנסה הקבועה מעלים בנויברגר ברמן את ההמלצה על מזומן מנייטראלי למשקל יתר ומותירים את ההמלצות על אג"ח גלובלי, אג"ח בדירוג השקעה ובכלל זה אג"ח ארה"ב ברמה של משקל חסר. החוב בשווקים מתפתחים יורד להמלצת נייטראלי.
בוועדת ההשקעות של נויברגר ברמן מציינים, "בעקבות נתוני הרקע של אינפלציה מבנית עולה והאטה בצמיחה, המוחרפת בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, וועדות השקעה הופכות ליותר שונאות סיכון ונערכות עם משטר השקעות חדש. אנו חושבים כי אגרות חוב כבר לא מהוות כלי "גידור טבעי" להשקעה במניות ורואים חשיבות גוברת לחיפוש אחר השקעות שיכולות לעמוד או אפילו לייצר ערך מאינפלציה גוברת ומעליית שערי ריבית, חשיבות שהולכת ועולה בשיקולים של אלוקציית נכסים לטווח הארוך יותר".
מנגד, הסחורות עולות למשקל יתר מובהק ובנויברגר ברמן מסבירים, "המשבר באוקראינה מעצים את בעיות שרשרת האספקה הקיימות בתחומי המזון והאנרגיה, מה שמוביל לאיום בחוסר איזון בטווח הארוך יותר באנרגיה ובמתכות חיוניות במעבר לאנרגיות מתחדשות, זה עלול להגביר את מהירות הדה-גלובליזציה בשרשראות האספקה ולשקף מעבר כללי להעדפה של סחורות מוחשיות על פני נכסים פיננסיים".
בנק ישראל צפוי להתניע השבוע את תהליך העלאת הריבית, עם העלאה של 15 נ"ב ל-0.25%. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי בראשות הכלכלן הראשי רפי גוזלן. לדבריהם, האיתות על העלאות הריבית החל בהחלטת הריבית הקודמת בפברואר, וקיבל חיזוק בהתבטאות של המשנה לנגיד על תהליך מהיר יותר מאשר זה שהוערך קודם לכן. האיתות על מהלך מהיר יותר נובע מעלייה בסביבת האינפלציה, ומהערכה שנוכח העלייה באינפלציה בחודשים האחרונים והעלייה החדה במחירי הסחורות, האינפלציה בפועל צפויה לנוע מעל לגבול העליון של היעד (סביב 4%-3.5%) עד לשלבים המאוחרים של השנה.
כמו כן, החזרה של הפעילות למגמת טרום המשבר והמשך שיפור בשוק העבודה בוודאי שאינם תואמים סביבת ריבית ריאלית שלילית עמוקה כמו זו הנוכחית, ולכן תומכים בהעלאת הריבית. החשיבות של שער החליפין בקביעת המדיניות בעת זו פחותה, שכן הדגש בעת זו הוא על החזרת האינפלציה אל היעד, כך שהתחזקות של השקל בשלב הנוכחי היא התפתחות שמסייעת להתמתנות האינפלציה ולכן לא תיתקל בתגובת נגד מצד הבנק. עם זאת, במידה ובהמשך השנה אכן תירשם התמתנות בפעילות במקביל להתמנות האינפלציה שער החליפין צפוי לחזור ולקבל משקל גבוה יותר בקביעת המדיניות.
מעבר להחלטה הקרובה, מעריכים באי.בי.אי כי צפויה סדרת העלאות ריבית רצופה בהחלטות ברבעון השני והשלישי, וזאת על רקע צפי לסביבת אינפלציה גבוהה יחסית מעל ליעד, במקביל להעלאת הריבית בעולם בהובלת ה-Fed. עם זאת, ככל שתהליך הצמצום המוניטרי בארה"ב יצבור תאוצה (ריבית וצמצום המאזן) סביר לצפות לכך שבחלקים המאוחרים של השנה סביבת האינפלציה תתמתן במקביל להאטה הפעילות הריאלית. ההתפתחויות הפוליטיות המקומית, והחשש לשיתוק פוליטי מחודש, עשויות אף הן לתמוך בבלימת העלאות הריבית בסוף השנה. לכן, מחזור העלאות הריבית בישראל צפוי להתרחש בעיקר בשני הרבעונים הקרובים, ובדומה לארה"ב צפוי להתאפיין בעליית מדרגה בסביבת הריבית הריאלית, שילוב של העלאת ריבית בנק ישראל לפחות לרמה של 1.25%-1.0%, במקביל לירידה בסביבת האינפלציה בחלקים המתקדמים של השנה. לפיכך, התמחור בשוק הבין-בנקאי סביר אמנם לחודשים הקרובים, אך אגרסיבי מדיי להערכתנו במבט לשנה הקרובה עם ציפיות להעלאת הריבית ל-2%-1.75%. חיזוק להערכתנו מתקבל גם מהתמחור להמשך העלאת הריבית בישראל לרמה של 2.5%-2.25%, והתייצבות ברמה זו למרות הצפי להפחתת ריבית בארה"ב, שמן הסתם משקף הערכה להאטה/מיתון גלובלי וירידה בסביבת האינפלציה העולמית.
בהיבט זה, פורסם לאחרונה נתון מעניין מתוך סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס על האינפלציה הצפויה, שמעלה דווקא צפי להתמתנות בקצב האינפלציה בשנה הקרובה. הסקר בחן את שינויי המחירים בקרב חברות בשנה האחרונה ואת הציפיות לגבי השנה הקרובה. מבחינת השנה האחרונה, כ-53% מהחברות דיווחו על העלאת מחירים, והיא בלטה(שלא במפתיע) בתיירות המקומית, במזון ובתעשייה, לעומת שיעור מתון יותר בקרב חברות השירותים. לעומת זאת, במבט קדימה, אם בחודש ינואר ציפו כ-58% מהחברות לכך שיעלו מחירים בשנה הקרובה, בסקר הנוכחי כ-60% מהחברות צופות שיותירו את המחירים ללא שינוי, כלומר כבר העלו מחירים בינואר/פברואר. גם בסקר זה בלט ענף התיירות בכוונת העלאת המחירים (מעניין אם תצא לפועל נוכח הנהירה המסתמנת לחו"ל) ובמידה פחותה בענפי התעשייה המסחר והשירותים.
מעבר להעלאת הריבית הדגש בהחלטה הקרובה יהיה סביב עדכון התחזיות ובפרט התייחסות להשפעות המנוגדות של אינפלציית צד ההיצע. המשנה לנגיד ציין לאחרונה את החשיבות הגוברת של האינפלציה הבסיסית בשל תמהיל האינפלציה הנשען במידה גוברת על צד היצע, ואת החשיבות של מידת הלחצים משוק העבודה, כברומטר לעוצמת האינפלציה בהמשך. נתוני התעסוקה האחרונים שפורסמו הצביעו על המשך שיפור בשוק העבודה אך ללא לחצי שכר חריגים. במחצית הראשונה של מרץ נרשמה ירידה בשיעור האבטלה מ-4% ל-3.2%, ובאבטלה הרחבה מ-5.8% ל-4.7%. הנתונים הדו שבועיים "רועשים" כך שסביר שנמשך השיפור בתעסוקה, אך לא בעוצמה זו. חלק מההסבר נובע משינויים במדידת ההשתתפות ולא מתוספת מועסקים, כך שבהשוואה למחצית הראשונה של פברואר הנתונים למרץ משקפים ירידה בהשתתפות ובתעסוקה.
כמו כן, נתוני השכר לחודש ינואר הצביעו על עלייה של כ-0.3% ביחס לדצמבר, ובאופן כללי ממשיכים להצביע על עלייה בהתאם למגמת טרום המשבר. התפתחות זו חשובה, שכן כל עוד אין עדות להתגברות לחצי השכר, ההסתברות להאצה ממושכת באינפלציה נמוכה, ובהתאם התגובה של בנק ישראל תהיה מתונה יחסית.
הקו ה"ניצי" של ה-FED יימשך עד להקשחה משמעותית יותר בתנאים הפיננסיים
באשר לארה"ב אומרים באי.בי.אי כי השיפור בתנאים הפיננסיים לאחר החלטת הריבית במרץ היווה התפתחות לא רצויה עבור ה-Fed, ומאז נרשמה הקשחה הולכת וגוברת של הרטוריקה בכיוון של צמצום מוניטרי מהיר יותר. מקצה השיפורים הראשון היה של יו"ר הפד ג'רום פאואל וחברים נוספים שכיוונו להעלאת ריבית של 50 נ"ב במאי, ואילו בשבוע החולף הייתה זו סגנית יו"ר ה-Fed המיועדת, לייאל בריינארד, שהכינה את השווקים לצמצום מוניטארי מהיר בחודשים הקרובים. בריינארד, שנחשבת מהצד ה"יוני" ב-Fed, נשאה נאום "ניצי" שבו כיוונה לנקיטת צעדים נחרצים להורדת האינפלציה כולל סדרת העלאות ריבית גם של 50 נ"ב ואיתות ברור על תחילת צמצום המאזן באופן מהיר החל מההחלטה הקרובה במאי.
פרוטוקול הריבית מההחלטה האחרונה במרץ חיזק אף הוא את ההערכה להגברת מינון העלאות הריבית ולהתנעת צמצום המאזן. חלק ניכר מחברי ה-FED תמכו בהעלאה של 50 נ"ב כבר במרץ, אך בעקבות פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בחרו להעלות בשיעור מתון יותר של 25 נ"ב. עם זאת, הטון העולה מהדברים מחזק את ההערכה להעלאת ריבית של 50 נ"ב במאי ולהערכתנו סביר שמינון גבוה זה יימשך לפחות עד שתירשם הרעה משמעותית בתנאים הפיננסיים. התמחור בשווקים קרוב מאוד לתרחיש זה, עם הסתברות קרוב למלאה למהלך של 50 נ"ב בהחלטה הקרובה, וקרוב ל-100 נ"ב (93) בשתי ההחלטות הקרובות. מעבר לכך, התמחור להחלטה לספטמבר משקף צפי להעלאה מצטברת של קרוב ל- 175 נ"ב, כלומר השוק מצפה למהלך אחד נוסף של 50 נ"ב באחת משתי ההחלטות (יולי/ספטמבר). עד לסוף השנה הציפיות הן להעלאה של כ- 220 נ"ב וחשוב מכך, השוק מצפה שמחזור העלאות הריבית יגיע לכדי מיצוי בריבית של 3.25%-3%, במהלך הרבעון השני של 2023.
מלבד העלאות הריבית, אומרים באי.בי.אי, במאי צפויה הכרזה על צמצום המאזן, כאשר ה-Fed מכוון להגיע תוך מספר חודשים (ככל הנראה 3 חודשים) להפחתה של 95 מיליארד דולר לחודש, מזה 60 מיליארד באיגרות חוב ממשלתיות ו-35 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות. מדובר בקצב כמעט כפול מקצב הצמצום המקסימאלי שאפיין את התהליך בין 2017 ל-2019, שבסופו צומצם המאזן בכ-700 מיליארד דולר בפרק זמן של קרוב לשנתיים, ואילו בסיבוב הנוכחי ה-Fed מכוון לצמצום בקצב שנתי של כ-1.1 טריליון דולר. היכולת להפחית מהמאזן 60 מיליארד דולר לחודש באיגרות החוב הממשלתיות לא צפויה להיתקל בבעיה, שכן בחודשים בהם היקף איגרות החוב הנפדות יהיה נמוך מהרף, ה-Fed לא ימחזר ניירות קצרים (bills) כדי להגיע לרף המקסימאלי של 60 מיליארד דולר. לעומת זאת, בנוגע לאיגרות החוב המגובות משכנתאות, ניראה שה-Fed יתקשה להגיע לרף של 35 מיליארד לחודש, והתחזיות נעות סביב פדיונות של 20-30 מיליארד לחודש. עם זאת ה-Fed ציין כי כאשר תהליך צמצום המאזן יתקדם, הוא עשוי לעבור למכירה אקטיבית של אג"ח אלו, בכדי שהמאזן יישען בעתיד יותר על אג"ח ממשלתיות ובמידה פחותה על מגובות משכנתאות.
ההתבטאויות הניציות של בריינארד ופרוטוקול הריבית הובילו בשבוע האחרון לעליית תשואות לכל אורך העקום בארה"ב, אך בניגוד למגמה עד כה עליית התשואות לוותה בעלייה בתלילות העקום. ניראה כי החשש מפני מהלך אגרסיבי יותר מצד ה-Fed בנוגע לצמצום המאזן (צמצום אקטיבי) לצד סגירת פוזיציות על השתטחות העקום שיחקו תפקיד בעליית התשואות החזקה יותר בטווחים הארוכים לידיון. עם זאת, במבט קדימה, ככל שה-Fed ימשיך עם הקו הניצי, הדבר יפעל לטובת איגרות החוב הממשלתיות הנומינאליות לטווח ארוך, שכן מדיניות זו תקטין בהדרגה את פרמיית הסיכון האינפלציונית. התפתחות זו צפויה להתאפיין בהמשך מגמת העלייה בסביבת הריביות הריאליות שצברה תאוצה לאחרונה.
בהשוואת תנאי הרקע של צמצום המאזן הצפוי לזה שהתרחש בשנים 2017-2019 בולטת סביבת האינפלציה הגבוהה משמעותית כיום כולל לחצי שער גבוהים יותר משוק העבודה. עם זאת, השילוב של העלאות ריבית וצמצום המאזן צפוי לייצר תמהיל ריסון חזק יותר מאשר זה שנרשם במחזור הקודם, כך שלא מן הנמנע כי בדומה ל-2018, הציפיות הנוכחיות להעלאת ריבית יתבררו כמוגזמות. הציפיות להעלאת ריבית כיום אמנם משקפות תוואי מהיר יותר מזה שנרשם ב-2017- 2018, אך בשלב זה היעד הצפוי זהה, כלומר ציפיות לכך שתהליך העלאת הריבית יגיע למיצוי בסביבה של כ-3.25%. סביבת האינפלציה הגבוהה עלולה להקשות על ה-Fed לבצע סיבוב פרסה מהיר באופן שבו נקט ב-2019, עם בלימת הקטנת המאזן וחזרה להפחתות ריבית, ומכאן רמת הסיכון הגבוהה יותר בפניה ניצבים נכסי הסיכון, לפחות עד להתמתנות בסביבת האינפלציה.
לחצי המחירים בארה"ב רוחביים, אך המפתח להמשך טמון באינפלציית השירותים
עוד אומרים כלכלני אי.בי.אי כי נתוני המאקרו האחרונים והתנאים הפיננסים סיפקו ל-FED רוח גבית לצמצום מוניטארי מהיר יותר כמובן על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה מאוד. כך, דוח התעסוקה לחודש מרץ בארה"ב הצביע על המשך שיפור בשוק העבודה, שנע סביב תעסוקה מלאה תוך המשך האצה בשכר. שיעור התעסוקה בקרב גילאי העבודה העיקריים (25-54)חזר לרמות הגבוהות של שני העשורים האחרונים (סביב 80%). נתוני דורשי העבודה בשבועות האחרונים נמוכים מ-200 אלף, רמות שמשקפות שוק עבודה הדוק עם פוטנציאל להמשך לחצי שכר. אמנם העלייה בשכר לא מדביקה את קצב האינפלציה, כלומר השכר הריאלי נשחק, אך קצב עליית השכר הנומינאלי ממשיך לתמוך בעלייה באינפלציה.
מדדי מנהלי הרכש ISM אמנם ירדו מדרגה לאורך הרבעון הראשון של השנה, אך הירידה מגיעה מרמות גבוהות מאוד של מעל 60 לרמות של 57-58, רמות שמשקפות המשך צמיחה גבהה יחסית גם בחודשים הקרובים. עם זאת, תמהיל המדדים משקף שונות מסויימת בין ענפי התעשייה לשירותים. במגזר התעשייה, הפער בין ההזמנות החדשות למלאים משקף צפי להתמתנות בפעילות התעשייה בחודשים הקרובים, והערכה זו נתמכת גם בהתמתנות בצבר ההזמנות ובזמני המשלוחים. התפתחות זו נתמכה לאחרונה גם בירידה במחירי התובלה, כך שלחצי המחירים שנרשמו לאחרונה במדד התעשייה משקפים יותר התפתחויות בצד ההיצע בעקבות העלייה במחירי חומרי הגלם. לעומת זאת, בענפי השירותים, לחצי המחירים נותרו גבוהים, והם נתמכים בסביבת ביקושים חזקה שמקבלת ביטוי גם בצבר הזמנות גבוה.
התפתחויות אלו קיבלו ביטוי גם בנתוני הצריכה הפרטית לחודש פברואר. הנתונים שיקפו את המשך תהליך הנירמול של הצריכה הפרטית, כלומר המשך עלייה בצריכת שירותים, שמתקרבת לרמות של טרום המשבר (אך עדיין נמוכה ממגמת טרום המשבר), לעומת התמתנות בצריכת הסחורות שנמצאת ברמה גבוהה מאשר זו של טרום המשבר, וצפויה אף היא להתכנס בהדרגה למגמה, אך בניגוד לשירותים, תוך קיטון בצריכה.
השבוע צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ בארה"ב והקונצנזוס הוא למדד גבוה של למעלה מ-1% (בהובלת מחירי האנרגיה) לקצב שנתי של מעל ל-8%, כאשר האינפלציה הבסיסית צפויה לנוע סביב 0.5% (וכ-6.5% שנתי). התפתחות זו מקבלת חיזוק מרכיבי המחירים ב-ISM, שנמצאים קרוב לרמות השיא. עם זאת, במבט קדימה, ההתפתחויות ממדד ה-ISM תעשייה מלמדות על סיכוי גבוה יותר שאינפלציית הסחורות תתמתן, כך שסביבת האינפלציה תושפע יותר מענפי השירותים, כלומר מההתפתחויות בשוק העבודה ומהסנטימנט הצרכני, כאשר האחרון מושפע גם מאפקט העושר ומכאן הלחץ להקשחת התנאים הפיננסים שמפעיל ה-Fed.
בחודש מרץ 2022 יובאו לישראל 17,517 כלי רכב (פרטיים) לעומת 21,183 במרץ 2021. מדובר על ירידה בשיעור של 17.3%. כך עולה מנתונים שפרסמה רשות המסים על יבוא מוצרים בני קיימא.
יבוא רכב מסחרי הסתכם ב–1,527 כלי רכב לעומת 792 במרץ 2021, עלייה של 92.9%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים מוסברת בחלקה על ידי יבוא מתון יחסית של כלי רכב במרץ 2022 עקב המחסור העולמי באספקת כלי הרכב כתוצאה ממחסור מתמשך בייצור שבבים לרכב, וכן כתוצאה מהמשבר באוקראינה שפגע בשבועות האחרונים בשרשרת האספקה של רכיבים נוספים לתעשיית הרכב באירופה ומחוצה לה, והביא למחסור בחומרי גלם.
עוד על פי הנתונים, בחודשים ינואר-מרץ 2022 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-62,589 לעומת 54,418 בתקופה מקבילה אשתקד, עלייה של 15.0%. יבוא כלי רכב מסחרי עלה ב-35.2% בתקופה זו והגיע להיקף של 4,348. העלייה ביבוא כלי רכב נוסעים נובעת מהקדמת יבוא לדצמבר 2020, ערב עדכון נוסחת מיסוי ירוק ושינוי במיסוי כלי רכב היברידיים, על חשבון הרבעון הראשון של 2021.
נתוני המגמה מצביעים על ירידה ביבוא כלי רכב נוסעים החל מאוגוסט 2021.
נמשכת הירידה ביבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה
בכל הנוגע למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, הרי שבחודש מרץ 2022, בהשוואה למרץ 2021, נרשמה ירידה ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים. במקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה ומדיחי כלים חלה ירידה של 24.9%, 22.9%, 28.2% ו-16.4% בהתאמה.
במצטבר ברבעון הראשון של 2022 נמצא יבוא של מוצרי החשמל הלבנים בירידה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. יבוא של מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה ומדיחי כלים ירד ב-4%, 3.3%, 9.7% ו-19.9% בהתאמה.
ביבוא טלוויזיות נרשמה ירידה מתונה בשיעור של 3.8% במרץ 2022 לעומת מרץ 2021. במצטבר נרשמה עלייה בשיעור של 9.5%.
ירידה של כ-12% ביבוא סיגריות
במרץ 2022 נמשכה הירידה ביבוא סיגריות בשיעור של 11.9%, שנובעת ככל הנראה מעלייה ברכישות מחו"ל. בהכנסות ממס קנייה על יבוא סיגריות נרשמה ירידה בשיעור דומה של 12.0%.
ערך יבוא טבק אחר, הכולל טבק לעישון, טבק לנרגילות, טבק למקטרת, סיגרים ויחידות טבק לחימום, ירד אף הוא במרץ 2022 בשיעור של 5.7% לעומת מרץ 2021. כאמור, חלק מהירידה מוסבר ע"י חזרה לרכישות בחו"ל. הכנסות ממס קנייה על טבק אחר ירדו בשיעור של 11.0%.
סה"כ ערך כלל היבוא בחודש מרץ 2022 הסתכם בכ-9 מיליארד דולר, עלייה של 27.4% לעומת ערך היבוא במרץ 2021.
נתוני מגמה מצביעים על עלייה בערך יבוא החל מיולי 2020.
מנתוני פברואר 2022 עולה כי נרשמה עלייה בכמויות השיווק של בנזין וסולר בשיעורים של 14.2% ו-19.0% בהתאמה. העלייה נובעת בחלקה מצמצום הפעילות של המשק בפברואר 2021, בעקבות הגבלות התנועה על רקע נגיף הקורונה ומשינוי חקיקה במיסוי ממסים.
הגירעון כאחוז מהתוצר (12 חודשים אחרונים) עומד בסוף מרץ 2022 על כ-1.4% לעומת 2.2% בסוף פברואר. זהו שיעור הגירעון הנמוך ביותר מאז שנת 2008. כך עולה מאומדן שפרסם משרד האוצר.

במונחים מספריים מסתכם הגירעון ב-22 מיליארד שקל, כאשר בחודש מרץ נמדד עודף של כ-0.7 מיליארד שקל, החודש השלישי ברציפות שבו נמדד עודף תקציבי. מתחילת השנה מסתכם העודף המצטבר ב-23.4 מיליארד שקל.
ההסבר לירידה בגירעון ממשיך להיות הגידול המתמשך בהכנסות המדינה, אשר הסתכמו ברבעון ינואר-מרץ ב-125.6 מיליארד שקל – גידול של 29.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לצד הירידה בהוצאות הממשלה.
סך ההוצאות ברבעון הראשון הסתכמו ב-102.2 מיליארד שקל, קיטון של כ-15.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גורם מרכזי לירידה בהוצאות הוא קיטון בהוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי שעמדו על 2.4 מיליארד שקל ברבעון הנוכחי לעומת כ-20.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הכנסות המדינה ממסים – 36.7 מיליארד שקל במרץ
בהודעה נפרדת פירט משרד האוצר את רכיב הכנסות המדינה ממסים במרץ. אלה הסתכמו ב-36.7 מיליארד שקל, עלייה של 15.3% לעומת מרץ 2021.
ברבעון הראשון 2022 הסתכמו ההכנסות ב-118.8 מיליארד שקל, עלייה של 20.4% לעומת הרבעון הראשון 2021.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין חתם על הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית עם 12 ראשי ערים. הסכמי המסגרת צפויים לממן פיתוח תשתיות להתחדשות עירונית בתקציב של כחצי מיליארד שקל.
תהליכים של התחדשות עירונית, הכרוכים בתוספת בינוי ובתוספת אוכלוסייה בתחומי הרשות המקומית, מחייבים מתן מענה לצורכי ציבור. ההסכמים שנחתמו פותרים מצב של העדר משאבים מספיקים בידי הרשויות המקומיות למימון צורכי הציבור, במיוחד במקומות בהם יש פטור מהיטל השבחה למגורים, ומסירים חסם משמעותי להתקדמות של פרויקטים להתחדשות עירונית.
הסכמי המסגרת נחתמו עם ראשי הערים אשדוד, בית שמש, בת ים, גבעתיים, חדרה, חיפה, ירושלים, לוד, נתניה, קרית אונו, קרית ים ורמת גן.
בהתאם להסכמי המסגרת, הרשות להתחדשות עירונית תסייע במימון התשתיות שהרשות המקומית נדרשת לספק לצורך מימוש מיזמי התחדשות עירונית בהיקפים נרחבים או כדי לתת מענה לצרכים הנובעים מהם, וזאת כתמריץ לקידום מיזמים אלו.
התקציב לכלל הרשויות המקומיות עומד כאמור על סך של 440,000,000 שקל, כאשר בגין אישור היתרי בנייה למיזמי פינוי בינוי, תהיה הרשות המקומית זכאית למימון בסך השווה למכפלת מספר יחידות הדיור התוספתיות שיאושרו בהיתר בנייה, כפול הסכום שייקבע לכל יחידות דיור.
המימון עבור יחידת דיור כאשר הרשות המקומית גובה היטל השבחה מלא יהיה 25 אלף שקל, וכאשר יש פטור חלקי או מלא מהיטל השבחה המימון יהיה 30 אלף שקל.
המימון יינתן לרשות המקומית עבור ביצוע תשתיות המצויות בזיקה ישירה לתהליכי ההתחדשות העירונית שבתחומה. תשתיות אלו ייבחרו על ידי צוות ההיגוי מתוך רשימת תשתיות שתצורף להסכם המסגרת. ועדת היגוי תתכנס בכל רבעון בכל רשות מקומית עימה ייחתם הסכם ויוצג בה סטאטוס הפרויקטים והתקדמות ההסכמים.
לדברי השר אלקין, "הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית שאנו מקדמים הם פריצת דרך בתחום. העתיד של הערים והשכונות הוותיקות באזורי הביקוש נמצא בהתחדשות עירונית והיום אנו מסירים את אחד החסמים העיקריים שעמדו בפני קידום הפרויקטים על ידי מתן תקציב לפיתוח התשתיות הנחצות לבנייה. ההסכמים האלו יביאו לצמיחה אדירה בהיצע הדירות ויהפכו שכונות ישנות ומסוכנות למודרניות ובטוחות שייטיבו עם התושבים בערים השונות".
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "אני מברך על חתימתם של הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית, זהו צעד מהותי בקידום של תחום ההתחדשות העירונית שהולך ותופס נפח גדל בבנייה ובהגדלת היצע יחידות הדיור. שיתוף פעולה הדוק בין הגורמים הממשלתיים למקומיים יביאו לתוצאות בשטח ויטיב עם תושבי הערים."
אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "החתימה על הסכמי המסגרת תסייע לרשויות המקומיות להגיע למימוש גבוה של פוטנציאל ההתחדשות בתחומן. המימון שיינתן לרשויות יתמרץ מתן היתרי בנייה שהיה קושי לקדמם, למרות קיומן של תכניות התחדשות איכותיות, וזאת בגלל היעדר תקציבים לפיתוח תשתיות ומוסדות ציבור לקלוט את התושבים החדשים עם הוותיקים. ההשקעה הממשלתית חסרת התקדים בקידום התחדשות עירונית מהווה אמירה ברורה שהתחדשות עירונית היא ענף מרכזי בבנייה בארץ, והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תמשיך לקדם מטרה זו".
במבט להחלטת בנק ישראל מחר, נדמה שכל הכוכבים מסודרים לבנק ישראל באופן שתומך בהעלאת ריבית ועדכון התחזיות כלפי מעלה. כך אומר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות. לדבריו
וכך הוא כותב: "שוק העבודה הולך ומשתפר כאשר מספר המשרות הפנויות בשיא של כל הזמנים ושיעור האבטלה (ה"רגיל") ירד לרמה של 3.2%. שוק הדיור ממשיך להיות חם ומטריד את בנק ישראל לפי הדיווחים האחרונים, האינפלציה הולכת ומאיצה, ומדיניות הפד נותנת גם היא רוח גבית לבנק ישראל. לכן, העלאת הריבית מחר היא כנראה ודאית כאשר אנחנו עדיין מניחים העלאה לרמה של 0.25% אבל נותנים הסתברות לא נמוכה (כ-20%) להעלאה חדה יותר לרמה של 0.5%. חשוב יותר, אנו מעריכים שבנק ישראל יאותת על תוואי העלאות גם להמשך השנה כאשר השאלה המעניינת באמת בהודעה של מחר היא עד איזו רמה בנק ישראל חושב שהוא יצטרך להעלות את הריבית. התמתנות של האינפלציה לקראת סוף השנה והאטה עולמית יובילו להערכתנו להפחתת מפלס הלחץ גם אצל הפד וייתכן שמתווה העלאות הריבית בישראל יהיה קצר יותר מכפי שהשוק מגלם כיום".
באשר למצב בארה"ב, כותב גרינפלד: "מי שאוהב לשתות (ככה לפחות סיפרו לי) יודע שיש שלושה מצבי שכרות: בראשון, אם אתה מבין לבד שאתה שיכור מצבך לא חמור אך כדאי להתחיל להרגיע. בשני, אנשים סביבך אומרים לך שאתה שיכור וכדאי להחליף את האלכוהול במים. בשלישי, אלו שאתה שותה איתם והם שיכורים בעצמם אומרים לך שהגזמת. במקרה כזה עדיף להתרחק ככל שניתן מבני אנוש אחרים ולהתכונן לבוקר קשה. באופן דומה, האמירות של חברת הנהלת הפד והסגנית המיועדת של פאוול, לייאל בריינרד, בשבוע שעבר לא סתם השפיעו על השווקים כפי שהשפיעו. בריינרד היא מהנציגות היוניות ביותר של הפד בשנים האחרונות והיתה במשך תקופה ארוכה התומכת הנלהבת ביותר של המדיניות המתונה של ג'נט ילן. אם בריינרד אומרת שהמלחמה באינפלציה היא בעדיפות עליונה ושתהליך צמצום המאזן צריך להיות מהיר יותר אז משקיעי האג"ח נכנסים לכוננות לפני שהחמרמורת מגיעה. אגב, לא רק שבריינרד מסמלת יותר מכל את שינוי התפיסה של הפד אלא גם שהיא חברת הוועדה הנוכחית היחידה שתמשיך להצביע גם ב-2023 ו-2024. לכן, לתפיסה שלה יש השלכות לא רק על העלאות הריבית של הפד השנה אלא גם לאחר מכן".
מחירי המזון בשיא
המלחמה באוקראינה עדיין בעיצומה והאירועים האחרונים מגבירים את ההערכות שהסנקציות על הייצוא הרוסי יימשכו הרבה לאחר שתושג (אם תושג) הפסקת אש בין הצדדים. בצד השני, התשתיות באוקראינה נפגעו ולפי ההערכות ייקח לפחות כחצי שנה (נכון למצב כיום) עד שניתן יהיה להחזיר את הפעילות של הייצוא האוקראיני לסדרה. רוסיה ואוקראינה אחראיות על כרבע מהסחר העולמי בחיטה וכחמישית מהסחר העולמי בתירס כך שגם אם מדינות אחרות יגדילו את התפוקות שלהן בעתיד, יהיה קשה מאוד להיצע לענות על הביקוש והלחץ על המחיר צפוי להימשך. כבר היום מחירי המזון בעולם בשיא היסטורי שמתחיל לתת אותותיו במקומות שונים, בעיקר במשקים מתעוררים. בפרו למשל האינפלציה עומדת על 6.8%, מה שהביא את הציבור בבירה, לימה, לצאת לרחובות להפגנות אלימות ואת הממשל להכריז על עוצר לילי כדי להרגיע את הרוחות. במדינות ערב שחלקן תלויות מאוד בחיטה שמגיעה מאוקראינה ורוסיה (בעיקר מצרים ותוניסיה) עדיין לא נרשם לחץ מהותי, אם בגלל רזרבות שהממשל מחזיק ואם בגלל חג הרמדאן, אבל ככל שהמחירים יישארו גבוהים, סביר להניח שהלחצים החברתיים יגברו.
"בהיבט זה אפשר בהחלט לומר שישראל במצב טוב בהרבה מרוב המדינות, המתפתחות או המפותחות. זה לא שהמחירים לא עולים פה, הם עולים ועוד יעלו בחדות אחרי הפסח כנראה, אלא שישנם שני גורמים שממתנים את עליות המחירים. הראשון הוא שבשל החוזים הארוכים עם ספקיות הגז מחירי החשמל לא קפצו בעשרות אחוזים כמו שקרה בלא מעט מדינות בעולם. שנית, כששני שליש מהמחיר של ליטר דלק הוא מיסים, לממשלה יש אפשרות למתן את עליות המחירים שנובעות מהקפיצה במחיר הנפט. שלא נובן לא נכון, כולנו היינו שמחים כנראה אם באופן כללי המס על הדלק היה נמוך יותר והמדינה היתה מוצאת דרך לשמור על ההכנסות שלה דרך מיסוי פרוגרסיבי יותר. למשל, במקום להוריד את מס הבלו ניתן ליישם מנגנון בו המע"מ על הדלק הוא משתנה שנקבע בהתאם למחיר הדלק עצמו כדי לשמור על רמת הכנסות קבועה. אם מחיר הנפט עולה אין שום סיבה שהכנסות המדינה יגדלו בגלל העלייה בתקבולי המע"מ. עם זאת, בהינתן המצב הקיים, העובדה ששר האוצר יכול להפחית את הבלו למספר חודשים כדי למתן את עליות המחירים היא יתרון לצרכן המקומי. יתרה מכך, המצב הפיסקאלי של ישראל טוב היום לא רק מזה של מדינות אחרות אלא גם מזה שהיה צפוי על ידי האוצר עצמו. עודף ההכנסות שמגיע בעיקר (אבל לא רק) מענפי ההייטק והנדל"ן הביאו לגירעון וחוב נמוכים ביחס לתוצר. אלו מאפשרים למדינה להשתמש בכלים זמניים כדי למתן את עליות המחירים ובעיקר את אלו בשוק המזון והאנרגיה שמשפיעות יותר על עשירונים תחתונים. הסיטואציה הנוכחית בישראל היא המקרה הקלאסי בספרי הלימוד של מדיניות תקציבית לצמצום פערים ויישום של מדיניות כזו היא הכרחית ויפה שעה אחת קודם, לפני שההפגנות ברחבי העולם מתחילות למלא את הפיד ברשתות החברתיות של כולנו".
באשר לאירופה כותב גרינפלד: "היום נערכות הבחירות לנשיאות צרפת ובהנחה שלא תהיה הכרעה בסיבוב הראשון, בעוד שבועיים ירוצו מקרון ולה פן לסיבוב השני. הזינוק של לה פן בסקרים בשבועות האחרונים הביאו לפתיחת מרווחים בשוק האג"ח האירופי וזאת מתוך חשש ליציבות הכללית בגוש האירו לאור מדיניות ההגירה של לה פן. פתיחת המרווחים באירופה הביאה, לפי הדיווחים, את ה-ECB לשקול לחזור ולהתערב בשוק האג"ח במקרה של החמרת המגמה מה שמחזק את סימני השאלה לגבי היכולת של בנקים מרכזיים לתמוך בשווקים. הרי אם לגארד וחבריה חוזרים לרכוש אג"ח כדי להקטין את התשואות הם למעשה משיקים מחדש את ההרחבה הכמותית, רק מספר שבועות לאחר שהודיעו על סיומה. המצב הפוליטי באירופה לא מאפשר ל-ECB לקנות אג"חים רק של מדינות ספציפיות כך שלמעשה כדי לעזור לצרפת או איטליה, הבנק יצטרך לקנות גם אג"ח גרמניות כאשר האינפלציה בגרמניה עומדת על 7.3% וצפויה להאיץ בחודשים הקרובים על רקע עליות מחירי המזון והאנרגיה. לכן, היכולת של ה-ECB לתמוך בשווקים ולעשות "Whatever it takes" נמוכה באופן משמעותי, אם בכלל קיימת, מאשר בתקופתו של מריו דראגי. באופן דומה, אירוע אינפלציוני כמו זה הנוכחי, בטח אחרי שנתיים של מגפה עולמית, יביא כנראה להקצנה בסביבה הפוליטית העולמית ומכאן גם לנכונות גבוהה יותר של מדינות שונות להגדיל את הגרעון והחוב. עם זאת ובמשך לנאמר מעלה לגבי ממשלת ישראל, ברוב המדינות בעולם המערבי המצב הפיסקאלי אינו נוח כמו בישראל. לכן, ייתכן בהחלט שעליית התשואות הגלובאלית שנובעת נכון להיום מהצפי להעלאות ריבית מהירות ברחבי העולם תצבור מומנטום נוסף מהגדלה של הגירעונות במדינות שונות. אם ב-20 השנים האחרונות הממשלות נהנו מריבית שהולכת ויורדת כך שלגירעונות היתה השפעה שולית בלבד על התשואות בשוק האג"ח הרי שהמצב כרגע שונה לגמרי. אג"ח ממשלתית היא לא בדיוק הנכס הכי פופולרי כיום בקרב המשקיעים וגידול משמעותי בהיצע שלו לאור צרכים נוספים לגיוס הון עלול לדחוף את התשואות עוד יותר כלפי מעלה".
במלאת 100 שנה להקמת עפולה, אושרה להפקדה תוכנית המתאר הכוללנית לעיר.
התוכנית שביוזמת האגף לתכנון מרחבי במינהל התכנון ועיריית עפולה, כוללת תוספת של 63 אלף יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 200 אלף תושבים – ותהפוך את עפולה לעיר מרכזית גדולה במחוז הצפון. התוכנית מאפשרת בנייה מתוקף תוכניות קודמות, ללא הרחבת העיר, תוך שמירה על השטחים הפתוחים.
התוכנית מחולקת ל-3 מוקדים:
המרכז הוותיק של העיר – יקודם על ידי תוכניות להתחדשות עירונית ושימור, שיפתחו את המרכז הוותיק לאזור עירוני שוקק.
פיתוח מרכז עירוני חדש ברחוב רבין – הרחוב, שהיום משמש כביש ראשי, ולחיבור בין עפולה לעפולה עלית וגבעת המורה, יהפוך ללב המרכז העירוני החדש, עם מגדלי מגורים בני 20 קומות. המתחם כולל פארק מקורה רחב היקף של כ-60 דונם, מעל מסילות רכבת העמק העוברת במתחם.
החלק הצפוני של העיר – כולל תוכניות לפיתוח אזור התעשייה המתחדש של העיר, אזור הציבורי העירוני, פיתוח תעסוקה וחינוך סביב בית החולים "העמק", ופיתוח מרכז כפר הילדים ההיסטורי.
כפר הילדים יעבור שימור והתחדשות למבנים ההיסטוריים, ויאפשר הקמה של מרכז חינוכי, שילמד אודות המבנים, ומשמעותם ההיסטורית.
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת מערכת הסעת המונים (רכבת או מטרו) על רחוב רבין, שישמשו לתחבורה מחוץ ולתוך העיר. כמו כן, שלושת המרכזים החדשים בתוכנית יקושרו על ידי ארבע השדרות העירוניות הראשיות – רבין, הבונים, ירושלים וחטיבה 9, בהם תהיה תחבורה ציבורית שתשרת את כלל תושבי העיר.
לדברי מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ, "הוועדה המחוזית רואה כיעד מרכזי את תכנונה של עפולה כעיר המצטיינת במרחב עירוני איכותי ומגוון, מובילה תהליכי התחדשות וציפוף, מושתתת על מערכות תחבורה ציבורית משולבות, בירת העמק השומרת ומפתחת את איכויות הסביבה והנוף. במקביל לתכנית הכוללנית מקודמות בלשכת התכנון המחוזית מספר תכניות מפורטות גדולות המממשות את עקרונותיה ויעדיה של התכנית הכוללנית".
לדברי יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אוֺרי אילן: "תוכנית המתאר הכוללנית לעפולה מגלמת ומיישמת את החזון לפיתוחן של ערי הצפון כמרכזים עירוניים שוקקים, המספקים איכות חיים, פרנסה ותרבות לתושביהן, ושומרות סביבן על הנוף הטבעי והחקלאי שכה מייחד את מחוז הצפון".
ההתפתחויות האחרונות והנתונים תומכים בעליית ריבית ל-0.5% בהחלטת בנק ישראל השבוע. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב דש בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי. בין הנתונים מונים כלכלני מיטב דש את מדד המחירים של חודש מרץ ששוב הפתיע כאשר האינפלציה השנתית עלתה ל-3.5%. קצב האינפלציה בארבעת החודשים האחרונים (בניכוי העונתיות) במונחים שנתיים כבר עלה לכ-5%; ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח עלו מאז החלטת הריבית האחרונה בכ-1% בטווחים הקצרים ובכ-0.5% בטווחים הארוכים. הציפיות חורגות מהגבול העליון של יעד האינפלציה עד לטווחים של כ-5-6 שנים; סיכוני האינפלציה עלו משמעותית עם פרוץ המלחמה באוקראינה והחרפת המגפה בסין; עליית מחירי הנדל"ן ממשיכה להאיץ; סקר המגמות בעסקים הצביע על ציפיות יחסית גבוהות לפעילות הכלכלית במשק ועל ציפיות גבוהות של העסקים לעליית מחירים; נתוני שוק העבודה למחצית הראשונה של חודש מרץ משקפים ירידה חדה באבטלה לרמות הנמוכות אי פעם; הציפיות לעליית ריבית התחזקו מאוד. שוק המק"מ ועקום ריביות ה-IRS מגלמים עליית ריבית לכ-1.6% בעוד שנה; הבנקים המרכזיים בעולם הפכו להרבה יותר "נציים" בצעדיהם ובכוונותיהם.
האינפלציה השנתית – 3.5%
באשר לאינפלציה אומרים כלכלני מיטב דש כי הם לא שינינו את תחזית האינפלציה השנתית למרות הורדת הבלו על הדלק שצפויה להפחית כ-0.2% מהאינפלציה, שכן התגברות כוונות לעליית מחירים בסקר הערכת המגמות בעסקים הייתה משמעותית ביותר. לתוצאות הסקר יש יכולת חיזוי טובה לגבי מדדי מחירים קרובים. לכן, עדכנו במיטב דש כלפי מעלה את התחזיות לחודשים הקרובים, כך שבסופו של דבר התחזית השנתית לא השתנתה ועדיין עומדת על 3.5%.
הכלכלה הסינית בדרך ללא מוצא
באשר למצב בעולם אומרים במיטב דש כי הכלכלה הסינית נמצאת בדרך ללא מוצא. מדדי מנהלי הרכש בסין ירדו בחדות בחודש מרץ, במיוחד במגזר השירותים. 13.6% מאוכלוסיית סין נמצאים כעת תחת סגר באזורים שמייצרים כ-22% מהתמ"ג, לפי הדיווח ב-CNN. השיטה הסינית למיגור התחלואה גורמת לפגיעה קשה בפעילות המשק, אך נראה שאין לה כמעט סיכוי להצליח בנסיבות הקיימות. הסרת המגבלות תגרום להתפרצות חמורה של המגפה באוכלוסייה שלא פיתחה חסינות נגדה, אך ספק שגם המשך הסגרים יכול למגר אותה. הכלכלה הסינית הופכת למקור סיכון חמור לכלכלה העולמית. החברות שחשופות לכלכלה הסינית עלולות לספוג פגיעה משמעותית בפעילות העסקית בחודשים הקרובים.
באירופה, ה-ECB צפוי לשנות כיוון השבוע. תשואת האג"ח הגרמנית לשנתיים הפכה לחיובית לראשונה מאז 2014, ומסמנת שהריבית באירופה בדרך למעלה. עליית ריבית נדרשת לא רק כדי להתמודד עם האינפלציה, אלא גם כדי לעצור היחלשות האירו מול מרבית המטבעות ובפרט מול הדולר שהגיע בשנה האחרונה לכ-9% בעקבות פתיחת פער התשואות בין ארה"ב לגרמניה. ההתבטאויות מאוד "נציות" של נגידי ה-ECB הבכירים לאחרונה לא מותירות כמעט ספק שה-ECB עומד לשנות כיוון השבוע.
בארה"ב, הנתונים הכלכליים בארה"ב משקפים משק מתחמם וממשיכים לתמוך בהידוק מוניטארי:
- תביעות דמי אבטלה ירדו לרמה הנמוכה היסטורית ומספקות עוד עדות על התחממות בשוק העבודה.
- גידול באשראי הצרכני עלה לשיא בשנה האחרונה, גם בהלוואות בכרטיסי אשראי וגם בהלוואות הבנקאיות.
איך ישפיע צמצום מאזן ה-FED על האפיקים השונים?
דברי נגידי ה-FED ופרסום פרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה המשיכו לדחוף את התשואות לעלייה. מהפרוטוקול למדנו שה-FED מתכנן להגיע לקצב צמצום המאזן של כ-95 מיליארד דולר בחודש (60 מיליארד באג"ח הממשלתיות ו-35 באג"ח מגובות משכנתאות). זהו קצב כפול לעומת צמצום המאזן שהיה בשנים 2017-19 וגם צפוי להתחיל כמעט מייד עם תחילת עליית הריבית לעומת המתנה של כ-3 שנים בפעם הקודמת. מהן המשמעויות של המהלך המתוכנן?
- לפי החוזים, ריבית ה-FEDצפויה לעמוד בעוד שנה ברמה של כ-2.9% (עלייה של כ-2.5%). מדובר בעלייה שנתית הגבוהה ביותר מאז 1995. אם נוסיף לזה גם השפעה מצמצמת של ירידה במאזן ה-FED, מדובר בהידוק מוניטארי שצפוי להיות אולי החד ביותר מתחילת שנות ה-80.
- צמצום מאזן ה-FED לא צפוי להביא לעלייה חדה בהיצע נטו של האג"ח הממשלתיות מכיוון שבמקביל אליו צפוי קיטון בצרכי מימון של הממשלה, זאת להבדיל מצמצום המאזן שהתבצע בשנים 2017-2019 והביא לגידול בהיצע האג"ח. יחד עם זאת, היצע האג"ח בשנתיים הקרובות יהיה ברמות שלא היו מעולם לפני פרוץ המגפה.
- אחת המטרות המרכזיות של צמצום המאזן לגרום לעלייה בתשואות הארוכות. בשבועיים האחרונים כבר ראינו שעליית התשואות מתרחשת תוך עלייה בתלילות העקום שחזרה להיות חיובית (2Y/10Y).
מניסיון של צמצום מאזן ה-FED בשנים 2017-2019 לא ניתן ללמוד בבירור על השפעתו על התשואות הארוכות. אכן, עם תחילת המהלך בסוף 2017 ועד לאוקטובר 2018 התשואה ל-10 שנים עלתה כמעט ב-1% (מ-2.3% ל-3.2%). אולם, זה קרה במקביל לעליית ריבית. ברגע שעליית הריבית נעצרה בסוף 2018, התשואות עברו לירידה והגיעה לרמה של כ-1.5% עד אמצע 2019, למרות המשך צמצום המאזן.
- צמצום מאזן ה-FEDב-2017-2019 התרחש על רקע היחלשות בביצועים של שוק המניות. שוק המניות עלה בתקופת זו בכ-0.4% בממוצע בחודש, לעומת תשואה חודשית ממוצעת של כ-1.6% בתקופות הרחבת המאזן. יחד עם זאת, ב-2018 , השנה העיקרית שבה הצטמצם המאזן, היה ריכוז אירועים שפגעו בשוק המניות (החרפת מלחמת הסחר, לחץ רגולטורי על חברות הטכנולוגיה הגדולות, הפוגת השפעה של הרפורמה במס, השבתת הממשל האמריקאי, פגיעה בתעשיית מכוניות בגרמניה וכו').
- המטרה של ה-FED לגרום להידוק של התנאים הפיננסיים במשק האמריקאי שאמור להוביל בסופו של דבר לירידה באינפלציה, בהתאם לקשר ההיסטורי. הידוק התנאים הפיננסיים אמור להשתקף בעליית התשואות והמרווחים, התחזקות הדולר וירידות בשוק המניות. זאת מטרת ה-FED.
יתרות המט"ח של בנק ישראל ממשיכות להתכווץ. יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל הסתכמו בסוף חודש מרץ 2022 בסך 206,138 מיליון דולר, קיטון בסך של 910 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם. מדובר בהמשך של מגמה שנרשמה גם בחודשיים הראשונים של השנה.
רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי עמדה על 42.8%.
הקיטון ביתרות המט"ח מוסבר על ידי:
א. שערוך יתרות מטבע חוץ בסך של כ-1,601 מיליון דולר.
ב. העברות הממשלה לחו"ל בסך של כ-122 מיליון דולר.
מאידך, הקיטון קוזז בחלקו על ידי העברות המגזר הפרטי בסך של כ-813 מיליון דולר.
לאחרונה, על רקע המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה, התחזק הדולר והוא נסחר כעת ברמה של כ-3.2 שקלים. זאת לאחר שב-2021 נחלש המטבע האמריקאי ונע סביב רמות שקרובות ל-3 שקלים לדולר, מה שגרם לבנק ישראל לרכוש מט"ח בהיקף מצטבר של כ-30 מיליארד דולר בניסיון לייצב את המטבע.