עסקים קטנים    

מהו עקרון פארטו, עשרים-שמונים – ואיך עוזר לניהול העסק

עקרון פארטו הוא לא כלי מאוד  נפוץ באסטרטגיה ניהולית, אבל בסקרים קודמים  מודל הגיע למקום גבוה ביעילות שלו לצד קביעת יעדים כמותיים, תוכנית עסקית ועוד.

את העיקרון הכלכלי הזה קבע הכלכלן וילפרד פארטו.  לפיו, בתופעות רבות 80% מהפעילות מקורן ב-20% מהגורמים הפעילים. הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים המשניים (יתר 80% מהגורמים). כך למשל פארטו מצא ש-80% מהעושר באוכלוסייה נמצא אצל 20% מהאוכלוסייה

עם זאת, לא מדובר בעיקרון מדויק, והשיעורים משתנים אבל הכלל נשאר דומה, האחוז הפעיל והמהותי גבוה לעומת האחוז הלא פעיל. כך למשל לרוב ההכנסות אחראים רק חמישיות מהלקוחות.  או ש-80% מהבעיות נגרמות אצל 20% מהגורמים. דוגמה אחרת היא זמן שירות לקוחות שלו זוכים רק חמישית מהלקוחות. או 20% מהגולשים אחראים לתוכן הפעיל באתר.

ביישום עיקרון זו מדגישים יותר זמן למיעוט הלקוחות האחראים לרוב ההכנסות.  פארטו מצא שלא רק באיטליה אלא גם במדינות רבות העשירים ביותר  מהווים רק 20% מהאוכלוסייה. בישראל הריכוזית שיעור העשירים נמוך יותר.

עקרון פארטו מהווה גם מודל בבקרת איכות. בתחום זה מוכר תרשים פארטו המציג אירועים שונים לפי סדר חומרתם. כשהדברים מוצגים בסדר כזה, קל לזהות את התורמים המרכזיים לבעיה.

עקרון פארטו לא מיושם רק בדברים השליליים, גם אפשר למנות גורמים חיוביים לרווח, ולראות מה הגורם העיקרי ולשים עליו את הדגש. כך גם לגבי העובדים. אם יש עובדים עם ביצועים טובים יותר, יש להקפיד לטפח אותם.  כך גם עם מוצרים, נדגיש את הזמן למוצר. עקרון פארטו רלוונטי גם בניהול זמן הכלל הוא פשוט: :האם משימה זאת היא ב- 20 האחוזים העליונים או שהיא ב- 80 האחוזים התחתונים?"

התוצאה היא הרגעת קצב העבודה, עבודה ממוקדת יותר וחיסכון משאבים.

ועדת הכלכלה חושפת את הדיונים על הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת פירעון מוקדם

ניהול תיקי השקעות בסכום של 50 אלף שקל – האם כדאי?